Jump to content

Skyting med "våt" lyddemper


Bly

Recommended Posts

Er det noen som har lekt seg med diverse smurninger i lyddemper til sub skyting for å redusere lyden enda litt mere?

Jeg ser det brukes smurninger som vaselin, ultralydgel, glidemiddel for kabeltrekking etc.

 

Her bruker de vaselin;

 

Spørsmålet er om noen har en god oppskrift som gir hørbar lydreduksjon?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, amatør said:

Godt du presiserte dette...

Man kan sikkert helt fint bruke glidemiddel for vaginal og anal staking også 😂 Mulig man da også kan få noe med god lukt? Jordbær f.eks??

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Siden tråden havna helt ut på skråplanet får jeg prøve å hente den litt inn igjen...

 

Her er en interessant video hvor de tester ut orientering av bafler i forhold til lyddemping.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, amatør said:

Hva med å fylle demperen med CO2

Er sikkert et ok konsept om man skal gjøre dette med en demper som er helt lukket, og hvor dette skal gjøres under kontrollerte former. I en jaktsituasjon ser jeg for meg at dette er litt komplisert😏. Jeg har en demper som er lett å åpne, så det virker på meg som noen form for smurning er veien å gå. Smurning virker jo også over flere skudd.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ei tohi varjata said:

Finnes/fantes en slags adapter for salg i USA som lar deg kjøre kullsyrepatron i en ventil mellom munning og demperen, for å gi den effekten du snakker om.

Det er vel denne du sikter til?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (9 timer siden):

Siden tråden havna helt ut på skråplanet får jeg prøve å hente den litt inn igjen...

 

Her er en interessant video hvor de tester ut orientering av bafler i forhold til lyddemping.

 

 

I mine unge dage, testede jeg asymetri. Her var resultaterne, at det kunne forbedre dæmpning.
Tilk gengæld kunne det flytte trefpunkt markant.
På en test med klar asymetri og boattail, kunne jeg flytte trefpunkkt op til 10 cm, i forhold til symetri.
Ved at rotere på asymetri, kunne jeg opnå trefpunktsforskelle på 20cm, ved boattailkugler. men bare 6 cm ved flatbase

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (11 timer siden):

Er det noen som har lekt seg med diverse smurninger i lyddemper til sub skyting for å redusere lyden enda litt mere?

Jeg ser det brukes smurninger som vaselin, ultralydgel, glidemiddel for kabeltrekking etc.

 

Her bruker de vaselin;

 

Spørsmålet er om noen har en god oppskrift som gir hørbar lydreduksjon?

Ser at amerikanerne er blevet inspireret af tanken om at gå "HardCore" både med glidecreme og dildoform ;-) 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, ignorant said:

at gå "HardCore"

It's big and it's black --> You need lube😁

 

9 hours ago, ignorant said:

På en test med klar asymetri og boattail, kunne jeg flytte trefpunkkt op til 10 cm, i forhold til symetri.

Jeg har hørt (flere sier) at hvis den første baffelen er symetrisk så unngår man problemet med treffpunktforandringer pga. asymetri i demperen. Hvor vidt dette er en sannehet vet jeg ikke, men jeg har testet en variant i sub med boattail kule hvor det ser ut til å stemme nokså bra. Kanskje er det en marginal forflytning. Gruppene er dessverre litt for store til å trekke en helt sikker konklusjon.

 

Link to comment
Share on other sites

En av dagens tester var våt demper med elektrolube. Påsmurt med sånn passe mengde i mellom baflene så det slik ut.

IMG_3467.jpeg.a3638506194983152773625beb110aba.jpeg

Etter noen skudd så lå det fortsatt mye igjen innimellom.

IMG_3472.jpeg.5ef8297242a839c485e2b9067ef782ab.jpeg

Det var overraskende god effekt. Vil tro at vi kanskje nesten snakker om en halvering av lyden, subjektivt oppfatta. Litt grisette var det, men definitivt noe jeg skal fortsette med til jaktbruk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Perjoto said:

Er det vannbasert smøring?

Ja. Det er denne jeg har testet;

https://www.elektroimportoren.no/docs/lib/1800390-FDV-1.pdf

Det ble overraskende «våt» i demperen ved skyting. Kanskje i overkant mye?

 

1 hour ago, Perjoto said:

Må det legges på nytt for hver gangs bruk?

Det er spørs hva du mener med hver gang? Hvert skudd, eller hver gang man skal på tur? Egentlig vet jeg ikke? Men det ser og høres ut som om man (jeg) kan skyte 10-15 skudd med god effekt i lyd reduksjonen.

 

1 hour ago, Perjoto said:

Det tørker vel ut og blir til støv hvis ikke

Om jeg skal bruke dette til jakt, så er det smøre på før tur og skylle vekk når man kommer hjem. Det krever at lyddemperen kan demonteres på et fornuftig vis. Jeg tror ikke jeg hadde orket dette med en demper som jeg synes var mye styr å plukke i biter. Det gjelder jo veldig mange dempere som er på markede. Egentlig er dette et sært prosjekt. Jeg vil ha minst mulig lyd når jeg skyter ei stor kule…

 

1 hour ago, Perjoto said:

Oljebasert derimot vil ikke tørke, men renner kanskje ned i pipa?

Jeg hadde tenkt å prøve vaselin også. Den er mindre «flytende» å smøre på, så kanskje er den bedre? Alt kan vel flyte ned i pipa på et tidspunkt? Jeg ville jo satse på å holde pipa mest mulig pekende ned under transport, men det er en vane jeg har fra før. 
 

Jeg tenker også at dette kanskje ikke er noe å drive på med om man har ei pipe i blått stål, om man skyter i overlyd, ikke har en lett demonterbar demper eller mulighet for rengjøring av pipe og demper innen rimelig tid.


 

 

Link to comment
Share on other sites

Det vet jeg egentlig ikke? Det er mange modul dempere som kan demonteres, men jeg synes ikke de er «lett» demonterbar. Jeg blir i hvert fall fort lei av å sku løs modul for modul. En std. Hansken er nesten enklere å demonter. Utvalget av dempere som er god til sub bruk er det også lite hyllevare å finne rundt omkring. A-tec har vel hatt et par. Jeg aner ikke om de lages enda? Markede er kanskje rettet mot 300BLK?

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Ei tohi varjata said:

salongdemper

Liten demper og kort løp? På langt løp og en bra demper så er det kanskje ikke mulig å få det mere stille? Hos meg lager tennstempelet mest lyd.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bly said:

Ja! Den komboen lager litt mere lyd enn 67 cm pipe med A-tec på tuten😉. Flere moduler hjelper mye😇IMG_3488.jpeg.be9538126a0fb623a3029b5d9446d5bb.jpeg

Den var lang 😲

 

13 hours ago, Bly said:

En av dagens tester var våt demper med elektrolube. Påsmurt med sånn passe mengde i mellom baflene så det slik ut.

IMG_3467.jpeg.a3638506194983152773625beb110aba.jpeg

 

Kan det bli dårlig tetting mellom baflene med monocore? Og er det egentlig et problem? Veldig sexy med monocore..🤓

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

Det er merkbart mye lyd som forsvinner i ei lang 22lr pipe. Noe er vel kanskje at farta går litt ned?

Det er et fenomen jeg også har merket meg. Jeg tror at forskjellen i lyd først og fremst skyldes forskjellig munningstrykk, ikke hastighet.

 

Fripistol smeller noe sinnsykt sammenlignet med rifle, og der er farta lavere om jeg ikke tar helt feil.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Perjoto said:

Kan det bli dårlig tetting mellom baflene med monocore?

Helt sikkert. Det kommer vel an på hva man legger opp til i designet. Den på bilde har et par tideler klaring til ytterrøret. Det er gjort med vilje for at røret skal være lett å trekke av.

3 hours ago, Perjoto said:

Og er det egentlig et problem?

Tja, ikke vet jeg? Den som forstår seg på hvilken innmat som er optimal for demping kan sikkert skyte gullfuglen i lyddemper verden. Jeg har jo bare kopiert design og prinsipper som er laget før. Jeg tror alle famler litt i blinde. Noen design virker som om de blir til ved tilfeldigheter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...