Jump to content

Spm om Riflepakke


skinnheis

Recommended Posts

Jeg satt nettopp og leste en artikkel om konsertflygler. Kjøper man et Steinway-flygel til etpar millioner, kan man være sikker på at det er produsert på Steinway-fabrikken (USA). Det samme med Schimmel (Tyskland), og Bösendorfer (Østerrike).

 

Men når det gjelder en del av "våre" varer, spesielt ammunisjon og optikk, er sammenhengen mellom (påstått) varemerke, og (en oprinnelig) fabrikk adskillig mer uklar, enn si tøyelig. "Branding", heter visst dette. Produksjon av "no-brand"-produkter, der innkjøper kan klistre på sitt eget merke ("Norway" kikkertsikter, påklistret in Rennebu) er god forretning.

 

22LR-ammo, for eksempel, produseres på en del fabrikker, men markedsføres under diverse navn. Jeg er ikke sikker på hva som er produsert hvor, av Eley-Norma-SK-Lapua-RWS - - og - - Geco! (men "Lapua" Center-X går bra!).

 

Når man får tilbud om noe optikk, ofte med et tysk-klingende navn, kan man jo spørre hvor "Xxxxx"-fabrikken ligger. Flakker selgeren med blikket, er det kanskje ikke så godt kjøp.

 

Når det gjelder "pakke"-tilbud, er de som oftest gode. Kikkertsiktene er ikke all verden, men holder nok noen år, til norsk stubbe-sitter-jakt.

 

Hvis man er "sånn passe" interessert, men viser litt skepsis til kikkertsiktet, kan man få et tilbud til en litt høyere pris, men med et noenlunde mellom-klasse-sikte, av anerkjent merke (Meopta, eller Zeiss Conquest, f.eks.). Verdt å prøve.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kikkertsikte med x56 objektiv til 4000 kroner hadde jeg styrt klart unna. Prisen forteller alt, dette er rebranda Kina, eller i bestefall bøttebunn av europeisk billigoptikk.

Jeg skjønner ikke helt prisen på 14-15k hos J&F, det samme siktet koster 4200-5000 kr på tyske og østerrikske sider....

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser J&F skriver at Geco er tysk kvalitetsoptikk, hva nå det betyr. I hele min jegerkarriere, 50 år+, har jeg vært opptatt av utstyr generelt og optikk spesielt. Kan ikke huske å ha sett dette produktet før. Hvis det er riktig som @Ei tohi varjata skriver, bør det ringe noen varselbjeller.

 

Edit: Jeg får moderere meg selv litt (før noen andre gjør det). Hentet dette fra det store nettet (men J&Fs pris viser jo det motsatte?):

Gustav Genschow & Co. (GECO) have been selling binoculars under the GECO brand since the 1930s. In keeping with this tradition, GECO now offers binoculars and riflescopes of the highest optical and mechanical quality at a uniquely fair price.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (2 timer siden):

Kikkertsikte med x56 objektiv til 4000 kroner hadde jeg styrt klart unna. Prisen forteller alt, dette er rebranda Kina, eller i bestefall bøttebunn av europeisk billigoptikk.

Jeg skjønner ikke helt prisen på 14-15k hos J&F, det samme siktet koster 4200-5000 kr på tyske og østerrikske sider....

 

Ole

Aner ingenting om den kikkerten det er prat om her, men har selv en hawke vantage 3-12x56. Den koster ca 5 tusen. Syns kikkerten fungerer helt greit, klar og fin i dagslys, i måneskinn på snø fungerer den også godt, ser klart og fint. På maks forstørrelse blir den avhengig av å ha øyet veldig i senter for å ikke få "skygge" i kantene. Hva får man som er så vanvittig mye bedre i en kikkert til 20 tusen? Er det sterkere kontraster? Slipper man "skygge" ringen? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (38 minutter siden):

Aner ingenting om den kikkerten det er prat om her, men har selv en hawke vantage 3-12x56. Den koster ca 5 tusen. Syns kikkerten fungerer helt greit, klar og fin i dagslys, i måneskinn på snø fungerer den også godt, ser klart og fint. På maks forstørrelse blir den avhengig av å ha øyet veldig i senter for å ikke få "skygge" i kantene. Hva får man som er så vanvittig mye bedre i en kikkert til 20 tusen? Er det sterkere kontraster? Slipper man "skygge" ringen? 

 

 

Veit ikkje har ikkje brukt så mykje billige sikter eller så mykje sikter i heile tatt. Vil tru forskjellane kjem betre fram under dårlige forhold. Men det er eit lite men her, kan jo kjøpa brukt zeiss Classic foreksempel til, tja 4-6 tusen kanskje. Trur heller eg hadde gjort det så sant siktet såg nokonlunde ok ut. Ikkje eit sånt som ser ut som det har vore i krigen sjølv om linsene skal vera aldri så bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (3 timer siden):

Gustav Genschow & Co. (GECO) have been selling binoculars under the GECO brand since the 1930s. In keeping with this tradition, GECO now offers binoculars and riflescopes of the highest optical and mechanical quality at a uniquely fair price.

 

Men de har vel aldri laget optikk selv.

 

hausmarken.png

 

https://www.schmidtundbender.de/en/company/history.html

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (6 minutter siden):

Ser nå ut til att den kikkerten koster litt mer en Kr 4000,-

https://www.jaktogfriluft.no/jakt/optikk/kikkertsikter/geco-3-12x56i

 

Klikk på prishistorikk

 

Sitat
  • 21.12.2023kr 6 999,00
  • 8.1.2024kr 14 999,00

 

 

Et eksempel på tyst nettbutikk:

 

https://www.optik-pro.de/geraete/geco-zielfernrohr-zf-3-12x56i-abs-4/p,76800

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (11 timer siden):

Men de har vel aldri laget optikk selv.

Nei, og hadde det faktisk vært slik at dette representerte "den høyeste optiske og mekaniske kvaliteten til en unik gunstig pris" i over 90 år, ville nok kikkertsiktene vært mer utbredt. Og hvis prishistorikken til J&F er riktig, er jo dette på grensen til kriminelt?

Edited by Sølvrev
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hva skal du bruke våpenet til - hva skal du skyte på, og hvor/ hvordan/ når skal du event. jakte? 3-12 x 56 m/ opplyst retikkel tenker jeg rev, hjort og tilsvarende på "svarte" natta. Er det dette som er bruksområdet, eller er det mer all-round? Mauser m100 funker sikkert greit som det meste annet. Om du ikke lader selv bør du tenke pris på ammo for kaliberet du velger. Selv ville jeg først prioritert best mulig optikk, (objektiv+kvalitet) deretter lysprikken. Selv er jeg generelt litt skeptisk til "ferdige" pakkeløsninger på rifle+kikkertsikte etc. Det greieste er om du kan få satt sammen noe selv til en pakke hos en av forhandlerne. Har selv god erfaring med begge de 2 som er nevnt tidligere i tråden.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kan kun uttale meg om demperen Superdome. Jeg personlig synes den er dårlig (demper lite lyd og rekyl og at det finnes mange bedre. Se gjerne på testen gjort i jeger. Kjøp noe skikkelig, spar hørsel og skyt bedre..

Og angående optikk så anbefaler jeg å reise til en butikk å prøve. Jeg mener prisavstanden mellom mange middels prisede og de høyt prisede, ikke samsvarer med forskjellen i kvalitet.

 

Bruk heller overskuddet på termisk optikk og få flere skuddsjanser.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...