Jump to content

Avtrekk - Rem 700


JevèrMann

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har justert avtrekket mitt selv, iht en guide jeg fant på nett.

http://www.varminthunters.com/tech/crisp.html

 

Jeg har ikke rørt "sear engagement screw".

 

En improvisert avtrekks vekt viser 450 gram.

Jeg er veldig sikker på at jeg klarer å måle nøyaktig.

Avtrekket er helt perfekt iht mine ønsker, og jeg har utført alle sikkerhets testene uten en eneste "fail".

Alltså å knuse igjen bolt ved ladegrep, sikkert 50x nå, samt å klaske kolben i bakken gjenntatte ganger.

Det er alltså ingen tegn på at dette er usikkert, men jeg synes vekten er veldig lav. Under 1 pound.

 

Det jeg egentlig spør om er, kan jeg la den være slik den er mtp at den består testene, eller bør jeg justere opp vekten?

Jeg føler at den er trygg slik den er, men jeg ønsker tilbakemeldinger fra andre med mer erfaring.

Link to comment
Share on other sites

En improvisert avtrekks vekt viser 450 gram.

Skal du bruke børsa på jakt, er vel dette nærmest galskap :( Da bør du ihvertfall dobble vekta.

..og 1.5kg er mere passende om avtrekket er rent. Om du ikke har vekt, så bruk en 1,5l brusflaske og vann. Denne henger du i en tråd, og fyller den med X dl vann til du har den vekta du ønsker. Løkka på tråden over avtrekkeren og juster til avtrekket går, gjenta...

Link to comment
Share on other sites

Det var en viss vekt de ikke anbefalte at man justerte det orgionale remington-avtrekket. Husker ikke hvor dette sto, men det er kanskje en tanke?

Fordoble? Det mener jeg er å gå litt for langt. Selv har to av mine rem 700 avtrekk på ca 650gram.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg helt uenig med asterix....

 

Jeg hadde en Rem 700 i 6BR som jeg brukte til bever, rev og bukkejakt. Den byttet jeg avtrekk på og hadde et varmint avtrekk som var på 280gram.

Det er overhodet IKKE galskap som noen sier. Det er opp til deg hva du liker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser poenget med jakt, ift stress, hansker etc.

Men jeg skal utelukkende drive baneskyting, liggende med tofot.

Langhold er målet, så sidestillt med hjemmelading, var justering av det urimelig tunge avtrekket helt nødvendig.

Bekymringen var at våpenet skulle kunne finne på å skyte på eget insj, men dere mener da at dette skal være trygt?

Som sagt tidligere så har jeg ikke justert sear engagement, da jeg tolket det dithen at denne justeringen var den farligste.

 

For å måle avtrekket brukte jeg en pinne igjennom avtrekksbøylen, fast mothold på ene siden og en elektronisk kjøkkenvekt til å trekke av mot andre siden av pinnen.

Denne viser 446gram hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg helt uenig med asterix....

 

Jeg hadde en Rem 700 i 6BR som jeg brukte til bever, rev og bukkejakt. Den byttet jeg avtrekk på og hadde et varmint avtrekk som var på 280gram.

Det er overhodet IKKE galskap som noen sier. Det er opp til deg hva du liker.

 

Jeg er heller ikke i tvil om at du hånterer et slikt avtrekk Poacher, det jeg legger merke til er den siste setningen:

, men jeg ønsker tilbakemeldinger fra andre med mer erfaring.

 

Jeg skulle nok presisert "til Storviltjakt". I en stresset situasjon er nok et avtrekk rundt kiloen å langt mere å foretrekke.

I tillegg kan originale Remingtonavtrekk ofte variere med 150-200g- om de kun er grovjustert. Dette kjenner nok du helt sikkert til... :( Da er han plutselig nede på din vekt... Ønsker en avtrekkervekter under halvkiloen har jeg nok den meningen at dette gjør han ikke selv- når en ikke helt vet hva en driver med.

Og jeg tror nok neppe ditt avtrekk på 280g er originalt.... :wink:

Til banebruk med tofot er situasjonen en helt annenn..

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert mange som trives best med lav avtrekksvekt, men personlig har jeg alltid foretrukket rundt 1- 1,2 kg til jakt. Jeg synes det gir meg en god "feeling" og en opplevelse av kontroll i selve avtrekket. Dette forutsetter imidlertid at avtrekket er "rent" og uten etterslep. Jeg skjøt mye miniatyr i min ungdom og klarte aldri å bli helt komfortabel med "håravtrekk".

Link to comment
Share on other sites

Eg har rifler, med avtrekks vekt frå ca 200 gram og opp til hagleavtrekket på Star`en, som er vel ca 1.5 kg. Eg må sei at eg trivst best med avtrekk på 2-500 gram, men eg er veldig usikker på om eg ville ha justert ned Timney avtrekket på Mauseren til rundt 500 gram, det er vel rett under 1 kg i dag.. Eg tenkjer meir på kontrollen med hansker og sånt, på kalde dager.

Men eg elsker fine avtrekk og skyt også best med det.

Link to comment
Share on other sites

En bekjent justerte avtrekket på sin Remington modell 700 BDL sjøl for et par år siden.

Det funket veldig fint, han hadde bare et problem, og det var at børsa klikka av på egenhånd innimellom.

At han ikke tenkte at det kunne skje med skudd i børsa, er for meg ei gåte. Men ei gang han skulle ta ut av børsa og tok av sikringa, blåste skuddet i bakken foran ham. Han fikk ei skrape, og den ble ikke mindre av at han visste at dette kunne skje...

Rett og slett sikringa som var nok til at avtrekket gikk av.

 

Han la bort heile rifla...

 

Selv har jeg justert avtrekket på ei annen Remington, uten større problem. Avtrekket ble ok, eller rettere sagt bedre, men ikke fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg tror nok neppe ditt avtrekk på 280g er originalt.... :wink:

 

Det har du helt retti asterix :wink: Akkurat dette var ikke orginalt! Men jeg har hatt org. Rem avtrekk på ca.0,5kg som er helt ok og sikre.

Dette er for jakt altså.

 

 

På BR rifla har jeg ca.45gram (ikke skrivefeil)

Link to comment
Share on other sites

En bekjent justerte avtrekket på sin Remington modell 700 BDL sjøl for et par år siden.

Det funket veldig fint, han hadde bare et problem, og det var at børsa klikka av på egenhånd innimellom.

At han ikke tenkte at det kunne skje med skudd i børsa, er for meg ei gåte. Men ei gang han skulle ta ut av børsa og tok av sikringa, blåste skuddet i bakken foran ham. Han fikk ei skrape, og den ble ikke mindre av at han visste at dette kunne skje...

Rett og slett sikringa som var nok til at avtrekket gikk av.

 

Han la bort heile rifla...

 

:roll:

 

Det han SKULLE gjort mens han justerte var å ta mange raske og knallharde ladegrep underveis i justeringa for å sjekke at dette ikke skal kunne forekomme.

Jo raskere ladegrep jo bedre. Det han mest sannsynlig har gjort er å justere tyngden uten å justere vandringen/slep, evt justert inngrepet.

Hvis avtrekket blir for lett så glepper oppspennerhaken på tennstempelet over uten at det rekker å hekte seg opp.

En ting jeg alltid gjør er å huske nøyaktig hvor mange omdreiniger jeg har skudd på hver skrue slik at jeg har mulighet for å komme meg tilbake til originalinnstillingen.

 

Da jeg lærte å justere disse avtrekkene av en børsemaker fikk jeg beskjed om å ikke røre inngrepsskruen (den som sitter bak) og heller levere fra meg avtrekket om det ikke ble tilfredstillende med tyngde og vandring for å la han gjøre det.

 

Safety Checks!

 

After you are happy with the feel of the trigger it is essential that you perform a safety check as described here. First, slam the bolt closed HARD up to a dozen times watching to see if the sear allows the firing pin to be released. If the firing pin is released, back out the sear engagement screw another 1/4 turn, and repeat slamming the bolt again.

 

Next, cock the firing pin and put the weapon on "SAFE" and pull the trigger, release the trigger, put the weapon on "FIRE". Repeat this process several times and if the firing pin is released, increase the trigger pull and repeat this process.

 

Once these safety checks are performed, take nail polish and seal the heads of the screws and allow it to dry. I normally try to use two coats to make sure that the screws are properly glued in place. Once adjusted, the Remington trigger rarely needs additional adjustment and can be as good as many after market triggers.

 

...denne var forøvrig ikke myntet på deg Sako75, men det kan jo tenkes at det flere der ute som kan finne på å gjøre det samme...

Link to comment
Share on other sites

Sånn grovt.

 

:arrow: Stiller til ønsket vekt.

:arrow: Justerer inngrep til jeg får "hanefall", så 1/2 turn tilbake.

:arrow: Finjusterer inngrep (og vekt da denne gjerne endrer seg ved justering av inngrep særlig om det ikke er perfekte flanker)

:arrow: Sjekker sikkerhet/funksjonering:

Gjenntatte harde ladegrep.

Slipper våpnet ned på kolben (hardt underlag)

Banker på boltmuffe (hammerskaft e.l)

Legger vekt på avtrekker gjentatte ganger med sikring på, ved avsikring skal ikke avtrekket være lettere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Beklager oppbumping av tråd, men tenkte det var likere å dra opp denne enn å lage ny.

 

Hvor tungt er originalavtrekket på Remington 700? Syntes det er litt i overkant tungt, kunne gjerne tenkt meg å justere det ned litt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...