Jump to content

Treng eg verkeleg kronograf?


kaffikjelen

Recommended Posts

On 2/9/2024 at 1:46 PM, M67 said:

Presisjon med 22LR er faktisk mye mer "science" enn med sentertent.

 

On 2/9/2024 at 1:46 PM, M67 said:

 

On 2/9/2024 at 11:59 AM, Per-S said:

For ,22 LR har jeg noen kjente som har testet løpsvekt med godt resultat

Ja. Men det krever enormt med testing. De beste kan stille et sted for en temperatur, og et annet for en annen. Det virker, men det ser enormt arbeidskrevende ut.

Nå ser det ut som om Litz har en ide om at man kan «tune» 22LR (eller sub ammo) med lyshastigheten. Det han kaller mach trimming. Om man skyter 50 % av skuddene over lydhastighet og 50% under så vil man kunne oppnå bedre resultater for høydespredningen (mindre høydespredning) på lengre hold enn ved å bare lete etter laveste ES på ammo. Dette er jo ikke fult så arbeidskrevende å få til bortsett fra at lyshastigheten endrer seg med temperatur.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

lyshastigheten

M, c...

 

Bly skrev (2 timer siden):

«tune» 22LR

Ideen til de fleste er vel "positiv kompensasjon". de langsomme skuddene skal forlate løpet "høyt" og de raske "lavt". Jeg har resultater fra testing som tyder på at det går an - men en kjeltring inni her er varierende BC på kulene. 

Jeg slet med høydespredning på litt hold (200m) selv om hastigheten var ekstremt jevn. Samtid var det antydning til mateproblemer. Fant ut at kulene ble deformert ulikt under ladegrepet. Og testet så høydespredning på 200m mellommagasinmating og enkeltmating. Forskjellen var dramatisk. Jeg skjøt 3-4 10skuddsgrupper på 200m med enkeltmating, og så med "røff" lading fra magasin. Høydespredningen var hhv, 130-180mm, og 70-90mm...

 

IMG_3676(1).jpeg.ba0e6a42854f5d274d64d849a6b83cdf.jpeg

 

IMG_3679.jpeg.2dc257c1014dc0423c36729dfe72a937.jpeg

 

Ammo fra samme eska, ladet en og en eller fort fra magasin. Det er R100, som har en SD-hastighet rundt 2m/s i min rifle.

 

 

 

IMG_3663(2).jpeg.f7f1739a37099dc923fe69bb29e392c1.jpeg

 

 

 

K

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

M, c...

 Ja, den ja😂

 

2 hours ago, M67 said:

Ideen til de fleste er vel "positiv kompensasjon". de langsomme skuddene skal forlate løpet "høyt" og de raske "lavt".

Dette trekkes i tvil av Litz. Han sier at det muligens er slik at noe av det man kanskje tror er positiv kompensasjon på lengre hold kan skyldes «Mach Trimming».

 

2 hours ago, M67 said:

Fant ut at kulene ble deformert ulikt under ladegrepet.

Ødelegging av ammo er jo en «frivillig» sak😏  

 

Mach Trimming er basert på doppler måling av fart hvor man ser at kuler som kommer ut i overlyd «bremser» farten raskere på grunn av ekstra «motstand» (drag) i området overlyd, for så å stabilisere seg i underlydsfart likt resten av skuddene. Man oppnår derfor en bedre ES/SD enn den som man faktisk måler ved munningen om man ser på hvordan farta til kula oppfører seg gjennom hele  flytiden. 

 

Så Mach trimming bruker dette prinsippet for å oppnå lavere høydespredning enn det ES ved munningen skulle tilsi på papiret.

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (10 minutter siden):

Han sier at det muligens er slik at noe av det man kanskje tror er positiv kompensasjon på lengre hold kan skyldes «Mach Trimming

Nå har jeg ikke sett noe av Litz om "Mach trimming", så jeg kan ikke si noe. Men kompensasjon tror ihvertfall jeg er en en virkelig ting. Men det kan være tilfeldigheer og lite data som gjør at jeg tror jeg har observert det.

Mine data her omfatter bare noen hundre skudd, på 1000m i 10-skuddsgrupper, og her ser jeg, med det jeg mener er statistisk signifikans (40-skuddsgruppe?) at enkelte hastigheter gir betydelig mindre høydespredning enn andre. F.eks. intervallet 830-840m/s gir 2-3ggr så mye høydespredning som 850-860. Da er vi på hastighetsmåling ved munning og mål for alle skudd.

 

Bly skrev (10 minutter siden):

Ødelegging av ammo er jo en «frivillig» sak😏  

Ja, jeg har justert magasineinnfesningen. Men det kan godt hende at flere enn meg har dette problemet, uten å vite det.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, M67 said:

Men kompensasjon tror ihvertfall jeg er en en virkelig ting.

Mulig det? Jeg vet ikke, men det virker på meg som om Litz tviler mere på positiv kompensasjon for 22LR?  Nå er det vel kanskje slik at han fokuserer mere på ballistikken, enn andre fenomener som oppstår i rifler, og er muligens farget av det?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (7 minutter siden):

Mulig det? Jeg vet ikke, men det virker på meg som om Litz tviler mere på positiv kompensasjon for 22LR? 

Merk at jeg skrev tror. Jeg trodde egentlig ikke på det, men det dukket opp noe som kan forklares med det... For sentertent, supersonisk ammo. Jeg har jo "jaktet" på det med 22LR, uten hell.

 

K

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, M67 said:

Ja, jeg har justert magasineinnfesningen. Men det kan godt hende at flere enn meg har dette problemet, uten å vite det.

Det er jo et godt tips i hvert fall😉. Det er plenty med rifler i 22lr som mater sykt dårlig fra magasinet. Det er alt i fra «klipping» og bøying av kuler til fullstendig katastrofe… Skulle nesten tro det var fulle finner eller amerikanske redneck som stod for designet😂

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (6 minutter siden):

Skulle nesten tro det var fulle finner eller amerikanske redneck som stod for designet😂

Eller en spanjol med inspirasjon fra redneck-ene. En burde holde seg til tyske rifler ja.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For .22 ammunisjon har erfaring vist at ammunisjon med underlydshastighet gir best presisjon. Eley Tenex og R100 er vel de to mest kjente og begge gir underlydshastighet i matchrifler. Om en kule med høyere hastighet skulle bli "bremset" litt mer rundt mach 1 tror jeg at andre effekter i dette området vil virke negativt inn på presisjonen.

M67 skrev (5 timer siden):

de langsomme skuddene skal forlate løpet "høyt" og de raske "lavt".

Det er også en annen teori rundt tuning. Det er at en tuner løpssvingingene slik at kulen når munningen når den er helt i ytterkanten av sin sving. Da står løpet nesten i ro noen øyeblikk og forskjell i løpstid får da minst mulig betydning for utgangsretningen. Noe av det jeg har sett av resultater av tuning tyder på at innstilling av tuningen samsvarer med målt hastighet. Det er vel forenlig med begge teoriene. Så er det en mulighet for at en god tuning oppfyller begge teoriene samtidig.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Per-S said:

Om en kule med høyere hastighet skulle bli "bremset" litt mer rundt mach 1 tror jeg at andre effekter i dette området vil virke negativt inn på presisjonen.

Det er ikke sikkert at det gjelder for denne typen kuler? Men nå er det et viktig poeng at Mach Trimming er ment for "langhold". På 15 og 50 meter har det ikke noe for seg. Da er ikke høydespredningen nødvendig vis dominert av ES.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (12 timer siden):

og R100 er vel de to mest kjente og begge gir underlydshastighet i matchrifler.

IMG_3663(2).jpeg.add8f75e974c76fec051edc8c2033857.jpeg

R100 er såvidt subsonisk. Men husk at luftmotstanden øker dramatisk når en nærmer seg M= 1, ikke akkurat på 1.00, så det kan godt gi mening. 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Veldig mange av de 22lr ammoene jeg har prøvd ligger tett opptil 330m/s. Jeg har prøvd å finne god ammo med lavere fart ned mot 290m/s til vinterbruk ute i lydløs/sub, men det viser seg vanskelig.

 

Med så dårlig BC som 22lr kuler har vil oppbremsingen bli "betydelig" rundt Mach 1.

Det er vel kanskje ikke helt utenkelig at det underbevist fra ammoprodusentene er her de har funnet jevnest ytelse (kanskje også fart), og derfor lager ammo i dette området?

mavh1.png.6bdb3e88af50e51f83d58148e8be6b90.png

 

Jeg er veldig spent på om Litz kommer til å si noe om stabilitet. Det er mye hype med raskere snurr i 22lr nå om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Synd Lapua tok Scoremax ut av programmet.

Jeg skjøt endel med den i gamledager på metallsiluett og løpende viltmål på 100m. 

Rent subjektivt syntes jeg det var bedre å skyte på 100 med den i vind. Fikk da liksom aldri "bom'ene" jeg ikke kunne forklare.

Scormax har 48gr kule med vo på ca 310ms.

Jeg tror jeg har igjen ca 20 skudd..

 

http://www.lasc.us/rangingshotlapuascoremax.htm

 

image.png.fb1ff4f3bf481c12e837c8f556ebc474.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...