Jump to content

Brno varmint 452/453


Guest loudenboomer

Recommended Posts

Guest loudenboomer

Etter det jeg har forstått fra tidligere tråder er det primært avtrekket som skiller disse to modellene.

Det er nå er det en stund siden 453 ble introdusert men de fleste butikker selger kun 452, er det noen grunn til dette?

(annet en at lageret skal tømmes før nytt kjøpes inn)

Jeg vurderer å kjøpe en 452 Varmint og få børsemaker til å justert avtrekk. Men om det finnes andre store fordeler med 453 så er det kanskje verdt å lete etter en 453?

 

Planen er også å kappe pipen på 40cm og sette på lyddemper når ny forskrift trer i kraft - noen som har kommentarer på dette for denne modellen.

 

Heldemping kan også være akuellt - men liker ikke helt tanken på hastighetstapet (har fått bekreftet av folk her på forumet at deres eley subsonic ligger på 285mps - i mitt nåværende våpen ligger disse på ca 320, dette får en del å si for kulebanen.

 

Er klar over at jeg kommer inn på ting som har vært diskutert flere ganger og jeg har søkt.

Link to comment
Share on other sites

Trur 453`en primært er laga for det Amerikanske markedet, iallefall var det ein som nevnte dette. Så det er ikkje så mange 453`er i omløp her til lands. Men det er vel i grunn mulig å sjekke med ein leverandør, om det er mulig å bestille dette.

Kjøpte ein 452 Varmint i fjor i .17 HMR, og er vel i grunn litt forbanna på meg sjølv for å ikkje ha sjekka opp i dette. For avtrekket hadde vært fint å hatt. Men fekk modifisert mitt avtrekk, så det er i grunn ok pr. i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 453 Varmint, og er veldig fornøyd med avtrekket.

Har kjent på ettpar 452 rett ut av eska og er ikke imponert over avtrekket, men det spørs vel hva man er vant med.

Hadde først en Atec rimfire på den, men var slettes ikke fornøyd med dempinga, så den ble levert til Alms for heldemping.

Og presisjongarantien deres på 5 skudd/ 50 meter/ 10 mm er i hvertfall overhold på mi børse.

Idar på jaktdepotet nevnte en gang at det gikk an å etterbestille 453 avtrekket.

Har ikke kronografert hva kulene mine har i utgangshastighet, men kan få det gjort hvis det er av intresse.

Kulebane har vel ikke allverden å si på en .22, man kan jo plotte de rette talla inn i pcb og få ut ett någenlunde rett klikkskjema.

Har selv merket av en bdc på høydetårnet, prøveskutt fra 30 til 110 meter og merket av, og skreiv ned klikka.

Funker fint :D

Link to comment
Share on other sites

Du har iallefall ei flott børse Luske, det er sikkert å visst.

Men når det gjelder ettermontering av avtrekk til 453 på ein 452, så trur eg ikkje dette går an. Meinar å huske frå ein eller annen manual, at det er forskjell på innfestninga av avtrekket på låsekassa. Det såg i allefall sånn ut. Men skal ikkje akkurat påstå det, hvis dei på Jaktdepotet meinte det, så kan det være riktig.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Har ikke kronografert hva kulene mine har i utgangshastighet, men kan få det gjort hvis det er av intresse.

 

Setter velidg pris på mer data på dette området. Er hullene borret langt ute i løpet hos deg, hvor mange er det og hvor langt blir løpet på en varmint etter heldemping (antar en anelse lenger en for en standard).

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Men når det gjelder ettermontering av avtrekk til 453 på ein 452, så trur eg ikkje dette går an. Meinar å huske frå ein eller annen manual, at det er forskjell på innfestninga av avtrekket på låsekassa.

 

Mener jeg har sett i en annen tråd at timmeny lager avtrekk til 452, sikkert andre også. Men jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i slike avtrekk i norge. Blir vel reknet som våpendel også med det papirarbeidet det medfører om en bestiller fra usa.

Link to comment
Share on other sites

Er hullene borret langt ute i løpet hos deg, hvor mange er det og hvor langt blir løpet på en varmint etter heldemping (antar en anelse lenger en for en standard).

 

Selve løpet er bare 29 cm etter heldemping, totallengde med demper er 52 cm, målt fra fronten av låskassen.

Orginalløpet er 21" / 53.34 cm.

Kommer bilder og mål av hullene i morgen. Det er 8 stk 3mm hull i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde faktisk en liten kronotest av noen skudd på lørdag.

 

Rifla er en heldempet American fra Alm.

 

Dette er gjennomsnitt av 10 skudd av hver type.

Temperatur var -5°C.

 

CCI Standard 298 m/s.

 

Win. Sub. Super X HP 297 m/s.

 

Win. T22 306 m/s.

 

Hadde desverre lagt igjen Eley Sub hjemme..... :(

 

Fettet på Win Sub gjorde at skuddene kamret tregt i kulden og ga en del klabb og babb. CCI og T22 hadde ikke problemer med dette.

 

Edit:

Kronograferte Eley Sub i dag.

Snitt av 5 skudd.

-6°C.

 

Hastighet 290m/s.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Då ser eg problemet Luske, det går ikkje an med et 452 avtrekk på ei 453 rifle. Det stemmer ikkje i heile tatt med feste der. Men det er mulig at Cz har ein slags overgang, sånn at det passer, men iallefall ikkje rett over.

 

Ellers så har eg også testa ut dei Brooks setta på mine 2 våpen, og dei funker som snus... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Noen bilder av løp/avtrekk

 

Takker for oppklarende bilder. Var faktisk litt overasket over hvor langt bak og hvor mye porting det ble. Skulle ikke trodd kula kom ut av løpet, alt trykket forsvinner på halvveien og det er bare motstand igjen å finne på ferden videre.

 

Men etter å ha sett hastigheter på rett under 300 m/s med subsonic (Kjell Olav), så stemmer ikke min "teori".

 

 

Noen som vet om en vil miste presisjon på å borre hullene lenger framme, f.eks 3 cm fra munning?

Link to comment
Share on other sites

Kronograferte Eley Sub nå i dag tidlig.

 

Gjennomsnitt av 5 skudd.

Temperatur var -6°C.

 

Hastighet 290m/s.

 

Du får deg ei fin rifle loudenboomer, lett, svært stille og med god presisjon. Det eneste jeg ikke liker med Varmint'n er at låskassa kun er festet med 1 bolt etter modifikasjonen til heldempet pga det fremre festet som er på pipa forsvinner. Sikkert null problemer i virkeligheten. American har 2 låskassebolter. Men på +siden i forhold til American så får du en stokk som er stødigere å skyte med ( særlig fra benk ) og gummi kolbekappe. Ja jeg har hatt begge, men Varminten var ikke heldempet. :wink:

 

Moro å ha ei rifle som er så godt dempet at en får muligheten til å knerte flere fugler fra samme tre uten at de flyr, husk bare å starte nederst :wink:

 

PS. Bestill justering av avtrekk samtidig, dette blir svært bra. Har hatt Brooks sitt sett på CZ'r før og det blir bra det også men ikke i klasse med Alm sin justering av avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Kronograferte Eley Sub nå i dag tidlig.

Gjennomsnitt av 5 skudd.

Temperatur var -6°C.

Hastighet 290m/s.

 

PS. Bestill justering av avtrekk samtidig, dette blir svært bra.

 

 

Hastigheten blir vel muligens noe høyere ved høyere temperatur - eller gjelder ikke dette like mye for .22lr?

 

Glemte å skrive at tuning av avtrekket ble bestillt i samme slengen.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg ikke liker med Varmint'n er at låskassa kun er festet med 1 bolt etter modifikasjonen til heldempet pga det fremre festet som er på pipa forsvinner.

 

På min 453 Varmint er det 2 bolter i låsekassen:

 

normal_DSC02827%7E0.JPG

 

Under den fremste skruen ligger det en liten rekylklakk med hull i som skruen går gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Modifikasjonen med 2 bolter i kassa og ingen i løpet, kom med American kassene. Og så langt har de vært de eneste med denne modifikasjonen. Disse har også 3/8" spor på siktefesteskinna kontra 11mm for alle andre. Eneste modellene i 452 så langt med American kassa er så vidt jeg vet American i 22lr og Varmint i 17hmr.

 

Noe jeg skulle ha likt å visst, er om 453 har tekst med CZ-USA eller American på seg. Og om den har 3/8" sikteskinne spor.

Har den 3/8 sporet, så er den i utgangspunktet lik American kassa til 452, med unntak av feste for avtrekker mekanisme og da muligens sluttstykket/tennål også.

Link to comment
Share on other sites

Enten er den tabellen feil, eller så har du 11mm spor på Varminten din luske.

 

Og siden den er merket som den er, må tabellen være feil på Varmint. Varmint i 453 har tydligvis American kassa (alle American kasser er merket CZ-USA, KANSAS CITY, eller jeg burde kansje si kun American kasser er merket CZ-USA, KANSAS CITY). :wink:

 

Om du kan bekrefte om du har 3/8" spor eller ei, hadde vært topp Luske. For da vil jeg ikke nøle ett sekund med å anbefale at man velger en 453 Varmint, fremfor en 452 Varmint.

 

Jeg skulle ha en 453 Varmint i sin tid, men schou nektet å ta inn en til meg. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Varmint i 453 har tydligvis American kassa (alle American kasser er merket CZ-USA, KANSAS CITY, eller jeg burde kansje si kun American kasser er merket CZ-USA, KANSAS CITY). :wink:

 

Hvor står den merkinga på kassa vingemutteren?

Kan ikke se noe slikt på min American, eller må stokken plukkes av?

Link to comment
Share on other sites

Min cz er kjøpt gjennom schou, kjøpte den hos Tor-Ivan på Selfors.

Er vel tja... er vel kansje 1-2 år siden, prisen husker jeg ikke, kan se om jeg finner kvitteringen.

Men mener å huske den lå litt over en 452 i pris ja.

 

Fikk ikke målt festesporet helt supernøyaktig siden skinna er satt med locktite, men etter det jeg klarte å måle så er den 11 mm.

 

Singelsetmuligheten... tenker du da på bruken ?

Bruker snellerten på stående skyting, synes det er lettere å få avgårde skuddet i rett tid med den.

Det vanlige avtrekket føler jeg at jeg får avgårde mere presise skudd ved feks benkeskyting.

 

Kjøpte skinna fra US optics, den koster vel sånn ca 130 $

http://usoptics.com/accD.php?recordID=CZ-452A

Helt uproblematisk å bestille derifra.

 

Bilder av stokken innvendig:

 

normal_DSC02830.JPG

 

Her ligger rekylklakken.

 

normal_DSC02833.JPG

 

Bilde av låskassen med rekylklakken på fremste skrue:

 

normal_DSC02836.JPG

 

 

Håper det var til oppklarende hjelp :D

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Det er bolt nr 47 som går opp i "løpsfeste" og nr 57 går i låskassa.

 

Er det et slikt feste på varmint modellen også (452) også?

Link to comment
Share on other sites

@loudenboomer

 

Ja det var i hvertfall det på den Varminten jeg hadde, samme er det på Lux modellene.

Spennende å se om noen kan bekrefte at dette er forandret på nyere Varmint 452. På Varmint 453'n til Luske ser vi at jo det er 2 låskasseskruer så den er grei.

 

Varmint 452 i 22lr har 11mm spor og løpsskru. i 17hmr har den American kassa og to skruer i kasssa, istenden for løpsskru.

 

453, ser ut til å ha en utgave av American kassa (om den har 3.8" spor), i hvertfall på de modellene som har 3/8" spor.

Varmint i 453 er juryen ute på enda (luske sier han har trøbbel med å måle, og da må man bare avvente til man har bedre info).

 

American kassa er forøvrig en 452 kasse med 3/8" siktespor og to skjefteskruer i kassa (identisk med vanlig 452 kasse, så nær som ett ekstra feste hull er borret, siktesporet, og påskriften). Den har så lang jeg har observert, hvert merket med CZ-USA, KANSAS CITY (lett leslige), enten den har vært brukt til American i 22lr eller i Varmint i 17hmr (American modellene, har høyglanspolert blånering).

 

American utgaven av 453 er i hvertfall en ren American kasse i 453 spek med merker.

 

Så nå er jeg spent på om 453 Varmint i 22lr, er enda en variant. Altså en to skruers kasse men med 11mm spor. Hoisan, dette er spennende.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg hatt av skinna og målt sporet på min.

Det er 11 mm, og 10 mm innerst i kilsporet.

Kan legge til at låsekassen min er matt, og merket med CZ 453.

 

Og hvis det er produksjonsår som er slått inn fremst på venstre side, så er den produsert i 06

Link to comment
Share on other sites

Går litt i surr, det var vel pryser som hadde ei pipe som ikke var fritt liggende. Og jeg tok den for å være 22lr. Men når jeg nå gløttet tilbake, så ser jeg det er snakk om en 17hmr.

Den skal så absolutt helst være frittliggende pryser.

 

 

Angående ny variant, så skal jeg forklare litt mere sammenhengende.

 

Standard cz452 kassa er i hovedsak lik Brno mod2.

 

Man laget en spesial versjon for det amerikanske markede (og da blir den selvsagt tilgjengligt for alle), da det er det største enkelt markedet for cz. Dette ble American utgaven.

 

American utgaven utmerker seg med høyglanspolert blånering, og at løpsfestet til stokk, er byttet ut mot ett tilsvarende i svalehalespor under bakre tange (en forbedring etter mitt syn). Og en meget enkel forandring av 452 kassa (kun en ekstra maskinering i den eksisterende 452 kassa).

 

Cz453 Denne leveres i American utgaver (høyglanspolert med 3/8" spor), og i Varmint utgave (ikke høyglanspolert) med 11mm spor.

Begge har to festebolter i kassa, og har som eneste fysisk forskjell, at siktesporet er forskjelligt 3/(" og 11mm). Og det er denne utgaven med to festebolter og 11mm sikteskinne, som for meg er ny.

 

Når jeg snakker om American kassa, så sikter jeg altså til den som er frest med 3/8" siktespor, uavhengigt av om den er en 452 eller en 453 kasse, eller om den er høyglanspolert eller ei.

 

Når det gjelder magnum kassa/kasene for 452, så er dette akkurat det samme som til 22lr, men med litt annen maskinering for plassen sin del.

Sluttstykke kroppen er også lik på 22lr og magnum, men har forskjellig maskinering (Magnum bruker en annen tennål), hevarmsdelen har en ekstra utfresing på magnum utgaven, ellers er resten likt med untak av magasin og magasin holder.

Jeg tipper dette er gjort på samme måte med 453 også.

 

American kassa, blir også brukt som basis for 17hmr i Varmint utgaven av 452. Men er da ikke høyglanspolert.

 

Så hvorfor henge seg opp i om det er en American kasse eller ei på en 452? Jo fordi det forteller en om kassa har to eller en skru i låsekassa, samt om en har 3/8" siktespor eller det vanlige på 11mm.

 

På 453 forteller det kun om en har 3/8" siktespor eller 11mm, da alle 453 kasser har to festebolter i kassa/avtrekkerhuset.

Link to comment
Share on other sites

Har en 452 American (skyter links, så 453 er uaktuell) som er lagt av hos jaktdepotet. Er litt i tvil om hva jeg skal gjøre med avtrekket. Noen som har erfaring med de fjær og bolt settene til Eric Brooks? Hvordan blir det i forhold til org tilpasset hos børsemaker? Hva med pris på sistnevnte jobb?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest loudenboomer

Da var 452 varmint heldemperen i hus. Det første jeg merket meg var at treverket var pent. Det neste var at balansen kunne vært bedre. Det neste var avtrekket - kontant men noen tungt.

 

Skulle tatt litt bilder, sjekket ut skruer - sett om avtrekksvekten kunne reduseres noe - eventuellt sett om en snekker kunne frest ut litt av stokken innvendig for å lette den, beddet osv. Desverre sitter jeg dypere i tidsklemma en noen gang før - håper å komme sterkere tilbake til våren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...