Jump to content

Avstandsmåler til å ha i lomma


NordbergStjerna

Recommended Posts

Jeg har en Leupold RX 1400. Den funker helt greit til det aller meste. Optikken er ikke like skarp som Leica, men det er ikke prislappen heller. Har slitt litt i grålysning og skumring med tåke. Det er det mulig andre avstandsmålere også gjør. Jeg har ikke testet.

Edited by Jeger'n
Rettet skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vortex har også noen modeller til overkommelig pris. Jeg har ikke sett i noen av dem, men det spesielle med Vortex er at de har livstidsgaranti (også på eletronikken). Til jakt kommer du langt med en som måler 7-800 m, og kvaliteten på optikken er ikke kritisk så lenge du også har en god kikkert. Min erfaring med Nikon og Leica (Geovid-kikkert) er at alle sliter litt i gråvær/regn, og hvis målet reflekter dårlig. Her er en test fra Jakt & Fiske: Tøff på avstand Stortest av mono avstandsmålere (njff.no)

 

Edit: Leica Geovid 10x42 presterer faktisk forbausende dårlig når måleobjektet er svart eller veldig mørkt, selv på avstander kortere enn 100 m.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en billig en fra Kjell & Company

Luxorparts Laserkikkert med avstandsmåling - Kikkerter | Kjell.com

 

Koster 800kr. 

Har vart i fem år, og vært ute i mye regn og vær, og blitt dårlig behandlet (ligget fuktig våt over natta, kastet veggimellom da den henger på sekken osv.). 

Måler greit i litt yr /varierende forhold til 600m, og under gode forhold til 7-800m. Det holder til jakt for min del. 

 

Broderen har en Leica. 

Den koster mange ganer så mye(8-9x?), og kan måle 3-4x lengre. 

Bortsett fra det gjør den ikke noe annerledes. 

 

God optikk? På de avstandene jeg måler >7-800m så vil jeg påstå det har null å si om du skal jakte. 

Jeg har aldri vært i en situasjon hvor vi må bruke han sin (vi jakter mye sammen) pga. min ikke er "god nok optisk". 

 

Neste gang skal jeg ha en som kan måle til 1500m. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

"Ideligen er de' je som får dom verste jobbene", sa visst nr. 91 August Stomperud.

 

Og ofte er det jeg som får "dom verste postene" under jakt. Ofte poster med vid sektor, og "drøye" avstander. Og en del av viltet er så uforskammede at de ikke stiller seg opp, så jeg først kan måle avstand med avstandsmåleren, så finstudere geviret i håndkikkerten, og til slutt finne dyret i siktekikkerten, og få et dødelig skudd på det.

 

Da er det greit å ha en avstandsmåler som er såpass god optisk at man, i mange tilfeller, kan sløyfe finstudering med håndkikkerten (jada, en god riflekikkert gjør jo også den jobben). Jeg kan ikke få fullrost min lille (og etterhvert noen år gamle) Leica Rangemaster 1200 (mer enn nok rekkevidde), verdt hver ei krone den koster mer enn sikkert ålreite målere i rimeligere prisklasser.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (6 timer siden):

 

 

Og en del av viltet er så uforskammede at de ikke stiller seg opp, så jeg først kan måle avstand med avstandsmåleren, så finstudere geviret i håndkikkerten, og til slutt finne dyret i siktekikkerten, og få et dødelig skudd på det.

 

Da er det greit å ha en avstandsmåler som er såpass god optisk at man, i mange tilfeller, kan sløyfe finstudering med håndkikkerten 

 

Når du sitter på post vil det vel være rimelig at det første du gjør er å gå gjennom hele området med avstandsmålerern (eller bare sunn fornuft,) sånn at når dyret kommer vet du allerede hvor langt det er dit?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (6 minutter siden):

Det er metoden jeg bruker, i alle fall. Måle opp en del punkter på forhånd.

Du er neppe alene😉! Men ikke alle typer terreng er like enkelt å finne faste referansepunkter i. Og da er jeg enig med @Jegermeistern i at god optikk er viktig. Nå spurte imidlertid TS etter en avstandsmåler som ikke koster all verden, og da må man kanskje kompromisse....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bruker en Vortex, kjøpt på XXL Fungerer som bare det. Selv i normalt regnvær.  På posteringsjakt gjør jeg som Jeger'n. Måler opp de stedene som har størst mulighet til å gi fellende skudd. Og det er sjeldent det er 200+ meter. Dermed duger en del av de billigere. Testet Vortexen mot langt dyrere modeller, som Zeiss 8x26T og Leica 2400. De målte samme avstand alle sammen. Og for meg er det det som teller.  

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
ToreE skrev (På 29.1.2024 den 16.16):

Bruker en Vortex, kjøpt på XXL Fungerer som bare det. Selv i normalt regnvær.  På posteringsjakt gjør jeg som Jeger'n. Måler opp de stedene som har størst mulighet til å gi fellende skudd. Og det er sjeldent det er 200+ meter. Dermed duger en del av de billigere. Testet Vortexen mot langt dyrere modeller, som Zeiss 8x26T og Leica 2400. De målte samme avstand alle sammen. Og for meg er det det som teller.  

Samme her, som flere skriver, måler opp på forhånd, har en Vortex fra XXL, måler til 1500 eller 2000 meter, husker ikke helt. Fungerer utmerket. Jeg er så lat at jeg ikke drar med meg en vanlig kikkert, også litt fordi jeg ikke skal bli sittende å studere terrenget og følge med dyr på avstand og miste sjanser på dyr som plutselig dukker opp, mens jeg er opptatt med å følge med på de jeg ikke har sjans på... MEN, Vortex har 6x forstørrelse, så jeg bruker den som monokikkert, og det fungerer også utmerket for meg.

 

Edited by ok.pettersen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har opptil flere skrevet at jeg IKKE måler opp avstanden til punkter i terrenget, når jeg kommer på post, dette er selvfølgelig ikke riktig.

 

Jeg tok ut avstander i terrenget FØR laser-avstandsmålere kom i handelen, ved hjelp av kopier av "økonomisk kartverk", kart i målestokk 1:5000, med 5 meter ekvidistanse. Leica 1200'en har gjort det mye enklere. Til dels sløyfer jeg håndkikkerten..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...