Jump to content

Trenger litt hjelp med montering av kikkertsiktetsikte


Bäke

Recommended Posts

Jeg fikk en pakke i posten i dag med kikkertsikte til rifle og et par ringer til monteringen. Jeg har satt ringene på børsa, men når jeg legger kikkerten oppi, faller den ikke ned i bunnen av den halve ringen.  Er dette normalt? Jeg har ikke turt å presse den nedi. Hva bør jeg gjøre?

Se bildet.

20231221_184230.jpg.81999a10a5d66854ea61dfa2301db884.jpg

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

Ligger siktet likt i begge ringer? 

Nei, det er verst fremme.  Gammel M98 og skjeve baser?

 

Den ble ombygd til jaktgevær ca 1980 av en hærens børsemakere. Børsa har egentlig stått I skapet det meste av tiden, men i det siste har jeg brukt den til litt trening på 100m.  Jeg tenkte jeg kunne få litt mer moro med den hvis jeg byttet ut den gamle Tasco-en med fast 2,5x forstørrelse med et moderne kikkertsikte.

 

Hvordan  fikk børsemakeren egentlig montert Tasco-en den gang? Tvang den på plass?

 

Uansett, er det noe håp for prosjektet mitt? Kan noe gjøres?

 

Jeg legger ved et bilde av det bakre festet også, så ser dere forskjellen.

 

20231221_184253.jpg.f015868de2219948ea6fe519b31c2e51.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Forhandleren sier skaff ei picatinny skinne.

 

Men hvor finner jeg den og hvordan får jeg den til å passe til skruehullene i låskassa?

 

Etter at jeg tok den M98 frem igjen, har jeg hatt den til service hos børsemaker, og jeg har fått satt inn et Timney avtrekk, og et eller annet til var det som jeg ikke husker. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg driver og surrer med den gamle Mauseren,  jeg har jo noe nytt og fint.

 

Jeg tror jeg skal si stopp nå. Hvis en ny kikkert innebærer skinne til over 1000 kroner pluss børsemakerarbeid melder jeg pass.  Lyder fornuftig?

 

 

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

Du bør skaffe et sett med Burris Signature ringer for weaverbaser. Disse ringene har nylonforinger i ringene på samme måte som Sako/Tikka Optilock ringer. Disse ringene belaster ikke kikkertrøret nesten uansett hvor skjevt det er. Er skruehullene i kassa boret så skjevt at kikkerten ikke lar seg skyte in får man ekssenterforinger som retter opp skjevheten.

 

https://www.schouvapen.no/burris-1-stal-mont-med-sig-see-2-2

 

image.png.489899d1a2c7292487768863ff573788.png

 

https://www.burrisoptics.com/mounting-systems/signature-rings?sub=40&bvstate=pg:2/ct:r

 

image.png.352a3ba15ca3cfdddfdf0a3dac92a484.png

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Det beste er nok å leppe ringene. Har hatt burris ringer , og synes det var knot. Vanskelig å montere, og løsnet under skyting
 

Har du mulighet til å låne utstyr hadde jeg nok valgt lepping 😁

 

EDIT: Eller kanskje skinnen kan rettes opp?

Edited by Perjoto
Link to comment
Share on other sites

Takk for alle råd, men jeg har bestemt meg for å sende kikkerten tilbake. Jeg bruker ikke mer tid og penger på det gamle våpenet.

 

Jeg kom forresten til å tenke på noe: For noen år siden da jeg tok Mauseren frem igjen, gikk jeg til en våpenbutikk og ba dem sette på ny kikkert. Mannen så knapt på børsa og nektet å foreta seg noe som helst, idet han sa at på M98 var basene nesten alltid skjeve.

 

Han hadde vel rett.

Link to comment
Share on other sites

Bäke skrev (51 minutter siden):

på M98 var basene nesten alltid skjeve

Det er like lett å bore korrekt på M98 som på hvilken som helst annen låskasse. Det er sjelden at selv fabrikkboringen er 100%. Sjekk om basene er skjeve før du gjør noe mer. Er de skjeve på fremre base er det mye arbeid å fikse. På bakre feste er det enkelt å sveise igjen ene hullet og bore nytt. Men om du ikke kan gjøre det selv er det ikke lønnsomt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...