Jump to content

Arverifle, Husqvarna. Er den noe å ha? Verdi?


Haavard

Recommended Posts

I 2022 ble det en rifle for mye i familien . Beskjeden var at eldste barnebarnet skulle arve den, men foreløpig står den (ulovlig) der den har stått i snart 50 år.

Problemet er at barnebarnet antageligvis ikke har skutt annet enn i militæret, langt mindre vist interesse for jakt.

Skal han ha den må han altså ta jegerprøven, og jeg tviler på om det blir aktuellt. Og hvorfor skulle det bli det om den blir stående ubrukt i et skap? (Han syns nok iofs det er kult med våpen...)

Et alternativ er at faren hans tar den i tilfelle han vil ha den en gang i fremtiden.

 

En annen mulighet er at jeg overtar den, mest av nostalgiske grunner. 

Men hva skal jeg i såfall foreslå som en passende sum?

Sannsynligvis kjøpt midt på 70-tallet.

Bilde 1: Kartongen finns om det har betydning.

Bilde 2: Husqvarna vapenfabriks AB 30-06 US.

Bilde 3: Swarovski fast 4x (ca 35?)

H1.jpg

H2.jpg

H3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (1 time siden):

Det blir liksom ikke samme nostalgi om jeg bytter ut stokken. En gummikappe som støtdemper kan jeg tenke meg derimot.

Jeg har ikke skutt med den siden jeg fikk egen på 18-årsdagen, men kan ikke huske at rekylen var såå ille?

Støtter @Chiefen.v-2. En rekyldempende kolbekappe, ev. i kombinasjon med moderat kapping av pipe og en liten demper vil gjøre dette til et greit jaktvåpen, enten for barnebarnet eller deg. Forutsetter at våpenet ellers er i god stand.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke rekylen i skulderen som er ille. Det er kinnkontakt med skjeftet. Vinkelen og rekyloptaket på skjeftet er slik at den lette rifla slår bakover og vipper hardt opp. Jeg har sett folk få blåmerker i kinnet av denne. Dette er også rifla folk ( uformell statistikk) har størst problemer med på skyteprøven. Kommer det noen med en slik 1600, med dette skjeftet, vet vi omtrent på forhånd at vedkommende får problemer med prøven.

 

Jeg vet om en drittsekk som utstyrte sin kone med en 1600 slik at hun ikke skulle greie prøven. Da slapp han å ta henne med på reinsjakt. Så fikk hun låne min daværende Steyr SSG69. Med den greide hun prøven med glans. En slik SSG skulle hun ha. Han tilga meg aldri.

Edited by Torf
  • Like 2
  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er lite om våpenet er i god stand. Ut fra bildene ser det ut som om kolben har en for lang "tå" slik at annleggspunktet mot skulderen blir for langt nede. Da vipper selvsagt våpenet mye opp i rekylen. Om vinkelen på kolbekappen endres ved at den skråsjæres slik at mer av rekylen tas opp høyere i skulderen. Det sammen med en gummikappe kan hjelpe. Torf har tydeligvis første hånds erfaring, så hva mener han om dette?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prisen til Torf er nok helt grei. For et års tid siden kjøpte jeg (det meste av) ei slik fra ei butikkhylle. Den hadde akkurat fått satt inn ny LW pipe som hadde litt tung jaktprofil og passet meg ypperlig til løpeelg etc.  Prisen var bittelitt over det Torf antydet, men jeg fikk da ei splitter ny pipe som jeg kunne sette inn i ei kasse jeg hadde, en stokk og et underbeslag som en eller annen trolig vil ha en dag, et sluttstykke som en kompis trengte. Låskassa havnet i smeltedigelen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne fått en slik gratis av en kusine - syntes den var helt grei å skyte med på frihånd, kanskje grunnet 60cm pipe. Min egen M 70 også i.30-06 har litt kortere (22"pipe)

Den hadde nok ikke gått mange skudd og blånering var som ny. Med god støtte i benk presterte den helt greie 3skudds grupper,..selv om lang lukketid og ikke verdens beste avtrekk. 

Jeg åpnet, inspiserte og gjorde bl.a rent inne i slutstykket, da jeg senere tørrklikket med den fikk jeg tendenser til oljesprut i øyet. Som gammel hjemmelader ville jeg ikke ta sjanser med ev hylse-separasjon og gasslekkasje bakover mot ansikte/øyne. Min Winchester virker tryggere mht dette, har opplevd dette et par ganger og uten å merke noe som helst ubehag. Det var I begge tilfeller snakk om kun delvis separasjon ved hylsehode. 

 

@Haavard... har denne ikke nettskjæring på kolbe?...litt vanskelig å se utifra bilde. 

 

Link to comment
Share on other sites

Litt av en historie bak den børsa @Haavard . 60 elg er ikke å kimse av - må vel kunne si at både rifla og den eminente patronen 06, har gjort jobben og bestått med glans.

Den jeg kunne overtatt fra min kusine var mere en del av historien til dens opprinnelige og originale eier, en onkel som han arvet den fra. Han var krigs-seiler som opplevde å bli torpedert to ganger - overlevde første gang på en flåte i hele 48!! døgn - 2.gang, flåte i 12 døgn. Omtalt i flere bøker denne karen.

Han bodde i Aure på Nordmøre - en plass og mennesker jeg selv har blitt glad i og fått oppleve fantastisk hjortejakt i over 10år tilsammen med med flotte jaktkammerater. Jakt var nok likevel ikke den store interessen til denne krigsseileren-jo, han skjøt sikkert en hjort i ny og ne til "matauke" inne ved sin seterbu, men den store "hobbyen" var å ligge i naustet og bevake ulovlige? utsatte garn etter laks - at den lokale lensmannen beslagtog garn var nytteløst- han kjøpte straks nye og fortsatte med sin hobby... slik har jeg iallefall blitt  fortalt. 

Jeg har sikkert fortsatt mulighet å ta over dette våpenet,..men én .30-06 får nok holde for min del 😉

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...