Jump to content

Hvordan merke av klikkjustering på sikte?


triggerhappysolberg

Recommended Posts

Hei,

Kanskje et veldig newbie spørsmål, men en plass må jeg jo begynne.

Jeg har et enkelt Hawke kikkertsikte som jeg bruker på min 17 HMR på rype og harejakt. 

Men jeg kvier meg for å justere siktet under jakt med tårnene siden jeg er litt redd for å glemme hvor mange klikk jeg justerte opp eller ned (avhenging av avstand).

Så hørte jeg at noen pleier å markere "nullpunktet" for siktet når riflen er skutt inn, og da vil jo problemet være løst for min del.

Men det er veldig trangt på de små justeringshjulene jeg har (se bilde) , så kunne tenkte meg å se og høre litt hvordan dere erfarne skyttere pleier å gjøre dette?

Mulig det var dårlig forklart, men dere skjønner sikkert hva jeg mener.

 

 

IMG_0071.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Dit sikte har ikke justeringer som er ment for bruk i felt. De er til innskyting og siktet vil ikke være vanntett med hettene avskrudd. Skal du justere under jakt bør du få deg et sikte med utvendig justeringer. Da er også nullpunktet merket slik at di greit finner tilbake. For eksempel et slikt som dette: https://www.norma.as/hawke/107219/hawke-sidewinder-30sf-belyst-retikkel-30mm-sidefokus

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Ja, det ser litt trangt ut, men neppe trangere enn at du kan sette et merke med en (rød) tynnspisset, vannfast tusjpenn i selve strekmarkeringen(e)? Du må selvfølgelig ta av beskyttelseshettene når du senere skal justere, men det skulle vel ikke være noe problem i oppholdsvær?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Ja ok skjønner. Så de som har dette som fast praksis har vel et sikte som er lagd for det.

Men for min del så tenker jeg at jeg begynner med å merke med neglelakken til fruen, og så ser vi om dette holder for meg. Jeg har nok tid til å beholde hettene på under jakt, og heller skru av hettene og justere når det trengs.

Tusen takk for tips og hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke den modellen, men justeringshjulene ligner veldig på et sikte jeg har. Der kan jeg nullstille skalaen ved å løsne de to små skruene når siktet er innstilt, løfte og vri skalaen med streker til den står på null, og skru fast igjen. Jeg bruker dette til å ha to innskytinger, en for vanlig ammo med nullstilt skala og en for subsonisk der jeg skrur så langt opp siktet går og havner da midt i på nesten 100 meter. Så når jeg bytter tilbake til vanlig ammo er det en omdreining ned igjen og til nullmerket.

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg ikke fan av åpne tårn som ikke kan låses da jeg er redd for at det blir uforvarende stilt under bæring/jakt.

Ser at det er streker på di innvendige tårnene dine, så hvis det går ann å skru løs tårnene dine, så hadde jeg surret hvit-tape på dem montert igjen og skutt inn 100-150-200m med jakt amoen og markert på tapen for hvert hold med tynn vannfast tusj

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Vargen said:

Jeg kjenner ikke den modellen, men justeringshjulene ligner veldig på et sikte jeg har. Der kan jeg nullstille skalaen ved å løsne de to små skruene når siktet er innstilt, løfte og vri skalaen med streker til den står på null, og skru fast igjen.

 

Slik har jeg alltid gjort det med mine sikter. Tror kanskje jeg aldri har sett en kikkert som ikke har en slik mulighet. Men jeg har vist denne muligheten til folk som ikke visste om den, så det er sikkert ikke så uvanlig.

Jeg har et Hawke-sikte selv. Slo opp i manualen for å vise hvor det står beskrevet, men det står faktisk ikke der.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde som dere sa og jaggu var det ikke mulig å flytte på markeringshjulet. Da skjønner jeg jo samtidig hvorfor det er markert null på  hjulet, og hvorfor det er et lite merke i gjengene under som man kan kalibrere mot. Men hvorfor dette ikke står i brukermanualen til optikken klarer jeg virkelig ikke forstå, for dette er ikke super-intuitivt. 
uansett, takk for hjelpe igjen, dette var lærerikt! IMG_0074.jpeg.25631346ac4bc2097cf8f59267e26aec.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme hjulet på min Hawke. Jeg ble litt usikker på om jeg kunne huske feil, så jeg måtte se etter om det faktisk fungerer slik. Og det gjør det. Med mine aldrende øyne uten briller og i dårlig lys var det ikke så lett å se de merkene. Med litt tape og tusj kan du enkelt lage noen ekstra merker for hver 25 m f.eks.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...