Jump to content

Brosje opp eldre hagle (Lanber baron)


sandman1

Recommended Posts

DeSnublet over ei eldre lanber baron o/u 12-76.

Faste choker. Siste siffer på serienr er 57. Og på nett så stor det at det er produksjonsår, får det ikke til å stemme. Den er med proof på 1200 bar (og med 18,5 mm). Så akkurat det er ok. Øvre løp; **=3/4

Nedre løp; ****=1/4

Da er stålhagl ( alle typer? (Også lærdueammo?)) utelukket på øvre løp, slik jeg ser det. Men;

Brosj og honingsverktøy er tilgjengelig på biltema... Det _ser_ ikke ut som hardforkromming inni.Om øvre løp blir åpnet fra

ø17,7 mm (målt) til ø18,0, så vil øvre løp bli 1/2, og det er vel i følge de lærde ok for stålammo også. Om jeg har forstått det rett? Da skal også jaktammo i stål også være ok?

 

Edited by sandman1
Link to comment
Share on other sites

sandman1 skrev (1 time siden):

Da er stålhagl ( alle typer? (Også lærdueammo?)) utelukket på øvre løp, slik jeg ser det.

Begrensning på trangboring gjelder kun for haglstørrelser over 4mm. Du kan trygt skyte leirdueammunisjon i 3/4 trangboring.

 

sandman1 skrev (1 time siden):

Den er med proof på 1200 bar

Merk at 1200bar proof ikke er det samme som high performance steel proof. Prøvetrykket for high performance skal være 132MPa (1320bar). Det finnes imidlertid jaktpatroner som er laget spesielt for å kunne skytes i hagler som ikke er godkjent for stål. Sjekk ut Rottweil steel game speed 28.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, sandman1 said:

Brosj og honingsverktøy er tilgjengelig på biltema... Det _ser_ ikke ut som hardforkromming inni.Om øvre løp blir åpnet fra

ø17,7 mm (målt) til ø18,0, så vil øvre løp bli 1/2, og det er vel i følge de lærde ok for stålammo også.

De fleste børsemakere har brotsj beregnet for dette og de tar som regel en liten tusenlapp for jobben. Å rote med dette selv er egentlig unødvendig. I tillegg får du nok svar på det meste av dine andre spørsmål også . Du kan fint skyte stål i denne børsa slik som den er. Det meste du spør om er besvart i denne tråden: 

Du kan også lese denne tråden: 

 

 

Edited by asterix
Rettet noen skrivefeil mm.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@sandman1, gmos er spansk forkortelse for gram. Spanjolene stempler pipesett til hagle med vekt i gram, rundet til nærmeste fem eller ti eller noe slikt avhengig av når den ble laget. Dette er ment å hjelpe til å avsløre om pipene senere kan ha blitt brotsjet opp eller f.eks. slipt ned for å fjerne rust, noe som i ekstremtilfeller på svært lette og tynnveggede hagler kan redusere godstykkelsen så mye at de blir farlige å skyte med. Proof-status er avhengig av at pipene ikke er vesentlig lettere enn den vekta som er stemplet på, ellers må de trykkskytes og stemples på nytt. Ikke så dumt, egentlig- men forvirrende for oss som ikke snakker spansk. I våpen registeret er det en drøss med hagler registrert med "våpen nummer" på 1300-ish GMOS...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for all info! (Jeg fatter ikke at ikke disse velinformerte postene IKKE dukket opp på mitt søk.. må ha hatt teflon på fingrene og tastaturet..)

 

Da leser jeg de innleggemne som er lenket inn til her som at jeg bør få en børsemaker til å brosje opp øvre løp til 1/2, (om jeg etterhvert ønsker "grove haggel" mens nedre løp beholdes som 1/4, da er den ok til de fleste typer ammo (unntatt "high performance" ammo). Mens lærdueammo er "ca" ok nå også, og iallefall helt ok i nedre løp med 1/4 trangboring. Alternativt, brosje opp øvre løp selv.. Kan gjøre som det ble nevnt her; gå inn fra kammersiden for sentrering. Printe ut sentreringsringer i 3D og bruke en stang fra kammersiden :-) .  3/10 mm på øvre løpet er ikke så mye som skal til... (selv om prosessen nok er nokså treg (og langt raskere og riktig hos en børsemaker). Det er "mye" gods på øvre løpet (= lav grad av bekymring). Da ender hagla opp med 1/2 og 1/4 da er den ok for "alt" unntatt "high performance".. (Må holde "alle" kostnader nede for tiden ((seilbåten svelget unna ca 35 000,- utenom "normal"budsjett og da er fremdeles seilmaker, rorlager og diverse plunder og kostnader i den forbindelsen ikke med i vurderingen.. ennå... (som sikkert ca dobler den økonomiske belastningen..))). 
Takk for innspill!  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (21 timer siden):

Duene er laget av leire, ikke lær.

Nei, de er hovedsakelig laget av gips og asfalt (bitumen, som inneholder PAH-forbindelser). Nå produseres også "miljøduer" i flere varianter uten PAH. Ilfg. Wiki heter det leirduer fordi de opprinnelig ble laget av leire.

 

For mange år siden spurte vi en grunneier om lov til å trene på leirduer i et nedlagt massetak (leire). Han svarte det var helt greit, men han hadde nå aldri sett noen der. Vi fant for øvrig spor etter hekkende sandsvaler:mrgreen:.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (På 4.12.2023 den 22.38):

Merk at 1200bar proof ikke er det samme som high performance steel proof.

@asterix, her er en nøtt til deg.

 

Jeg har akkurat fått i hus en splitter ny italiensk kombi med hagleløp i 12/76. Denne er preget både med superior-prøvemerke og teksten "steel shot proof", men ingen lilje. Ut fra teksten på det italienske sertifikatet som følger med så har jeg tydet at den er trykktestet med et prøvetrykk på 1200kgf/cm^2 (ca. 118MPa) målt med crusher. Nå er det slik at HP stål skal være prøvet på 132MPa, men så viser jo crusher-målinger gjerne noe lavere trykk enn transdusermålinger. Jeg er usikker på om superior+steel proof regnes som ekvivalent med HP steel, men hvis det ikke er det så skjønner ikke jeg vitsen med å prege løpet med "steel shot proof". Alle hagler med superior-merke kan jo skyte standard stål.

 

Kan jeg skyte high performance steel i denne?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Biskopen said:

...........Denne er preget både med superior-prøvemerke og teksten "steel shot proof", men ingen lilje. Ut fra teksten på det italienske sertifikatet som følger med så har jeg tydet at den er trykktestet med et prøvetrykk på 1200kgf/cm^2 (ca. 118MPa) målt med crusher..............

Kan jeg skyte high performance steel i denne?

Ser du har funnet svaret selv (Mitt svar hadde nok blitt aner ikke)🙂 Selv om børsa er stemplet 1200, skal vel trykk-testingen være utført med høyere trykk enn dette? Vil tro at 132Mpa er minimum test-trykk?

 

Jeg gikk for øvrig på omtrent samme smellen selv-  i kaliber 20/76- og blyammunisjon i 20//70- her var jo standarden for 20/76 satt til 1050 Bar. På esken til den italienske blyammunisjonen står det at den kun skal brukes i børser testet for 1320 bar.🙄 HP krever vel 1050 bar og 20/76- men test-trykket for 20/76- (1050 bar) er vel rundt 1370 bar.🥴

Men når det er sagt, "nyere børser"- med choker fra halv og åpnere- tvil jeg tro tåler det aller meste av ammunisjonen som finnes på markedet i dag- liljemerket eller ei. 😉

 

På toppen av det hele er det dukket opp en ny norm for kal 16 også🙄

Det er jaggu ikke enkelt for en lekmann å velge ammunisjon lenger🥴 

Se for øvrig denne tråden ved interesse:

 

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...