Jump to content

Salg av våpendeler uten eget serienummer.


Vassbekken

Recommended Posts

Som mere eller mindre lykkelig eier av en halvautomatisk salongrifle er det noe jeg lurer på. Nevnte rifle er av en modell som i praksis er umulig å selge, da det er veldig få som får lov å kjøpe den. Den faller heller ikke inn under politiets regler for erstatning for konfiskerte våpen etter ny våpenlov. Jeg har lenge hatt planer om å bytte ut denne mot en annen rifle, garderoben er full, men så kom ny lov, og min plan falt i fisk. Det er lite fristende å levere den til destruksjon uten noen form for godtgjør, da den er påkostet ganske mye oppigjennom. Om jeg skulle selge den i deler, og levere inn det jeg ikke får solgt, så er det jo greit med avtrekk, stokk, optikkmontasjer og annet som ikke er registreringspliktig, men hva med eks. løp? Det sitter et ganske kostbart løp i den, men dette har ikke noe våpennummer. Hva gjøre? Regner ikke med at det er godt nok om jeg slår inn et tilfeldig nummer på det og selger det? Samme gjelder sluttstykket. Låskassa hadde vært grei å levere inn om jeg hadde fått noen kroner for resten. 

Link to comment
Share on other sites

Sluttstykker har vært registreringspliktige ved salg/overførsel siden 2021 ;) Dvs de som eier dem kan ha dem uten våpenkort, men ved eierbytte må de merkes (om de ikke allerede er det) og registreres.

Samme regler som gjør at alle nye (europeiske?) våpen solgt i dag har serienummer, CIP-stempler, og andre godkjenningstegn på både kasse, pipe, og sluttstykke.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Vassbekken skrev (3 timer siden):

 

men hva med eks. løp? Det sitter et ganske kostbart løp i den, men dette har ikke noe våpennummer. Hva gjøre? 

 

Jeg var i samme situasjon. La ut løpet på finn og byttet det mot et originalt løp og penger mellom min vei. Ikke noe nummer på hverken mitt dyre løp eller det originale, så der var det ingen som brydde seg. Leverte så inn løp, sluttstykke og låskasse i en Rema-pose. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Akto said:

 

Jeg var i samme situasjon. La ut løpet på finn og byttet det mot et originalt løp og penger mellom min vei. Ikke noe nummer på hverken mitt dyre løp eller det originale, så der var det ingen som brydde seg. Leverte så inn løp, sluttstykke og låskasse i en Rema-pose. 

 

Det er fremdeles et brudd på våpenloven.

Alle våpendeler skal merkes med nummer, iht EU direktivet.

Link to comment
Share on other sites

Så om jeg skal selge ei gammel, komplett rifle, så må jeg først få merket løp og sluttstykke ? Ettersom nummer står på låskassa? Da tror jeg det blir stor pågang hos børsemakerene våre. Skal det da utstedes våpenkort på hver enkelt del? Da kommer vel behandlingstiden opp i noen år hos våpenkontoret.

 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke det som det blir spurt om, men da jeg for en del år siden byttet pipe på en Winchester M70 FW fra 30-06 (originalpipa) til 338-06 ble følgende gjort i samråd med lensmannen:

Pipa i 30-06 ble merket med de siste 5 siffer på våpennummeret på rifla, og lensmannen utstedte et eget våpenkort på pipa.
Jeg ønsket å beholde originalpipa da den er så godt som ubrukt, og har i tillegg åpne siktemidler, noe som er litt sjeldent på denne modellen.
Nå skal det sies at lensmannen var en særdeles hyggelig og serviceminded kar som selv var ivrig jeger og våpeninteressert.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Vassbekken said:

Så om jeg skal selge ei gammel, komplett rifle, så må jeg først få merket løp og sluttstykke ? Ettersom nummer står på låskassa? Da tror jeg det blir stor pågang hos børsemakerene våre. Skal det da utstedes våpenkort på hver enkelt del? Da kommer vel behandlingstiden opp i noen år hos våpenkontoret.

 

Nei.

 

På et komplett våpen så merker man med samme våpennr som står på låskassa, dersom disse er umerkede og man skal selge. Det skal ikke utstedes nye våpenkort på dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...