Jump to content

Skinnemontasje Zeiss - får man retikkelet 100% i vater?


fredriko

Recommended Posts

  • fredriko changed the title to Skinnemontasje Zeiss - får man retikkelet 100% i vater?
amatør skrev (2 minutter siden):

Nei, det kommer an på hvor rett du holder geværet...

 

Spøk til side, ja, innenfor nøyaktigheten til produsenten.

 

for å spørre på en annen måte da, er nøyaktigheten til produsenten god nok til at man ikke irriterer seg grønn fordi man ser retikkelet kanter når man holder rifla i skuldera? 

 

 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

Vi har i klubben, og utenfor klubben, stadig flere skyttere som vil trene til villsvinjakt og annen type drivjakt som feks monteriaer i Spania.

De jegerne som kommer med med skinnekikkerter, stort sett på Blaser R8, erfarer selv innen 45 minutter at det var en innkjøpstabbe.

Når man ligger på magen, og skyter med tofot, er det jo greit at kikkerten sitter "rett". Spesielt nåt kikkerten er montert på ++Moa-skinner.

Er montasjen "0moa" spiller det ingen rolle om kikkerten er "vridd". Det er hjernen med synet og balansenerven som sørger for at kikkerten er i vater fra skudd til skudd. Hvilken vei skjeftet peker spiller da egentlig ingen rolle.

 

Uansett: Med kikkert i ringer kan man velge hvordan kikkerten monteres over rifla. Med skinne er man stuck med kikkerten i en posisjon.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (13 minutter siden):

Det er det rareste jeg har hørt. Jeg merker ingen forskjell om kikkerten har skinne, ringer eller hakemontasje. Foretrekker hevbar kam. Da monterer jeg rifla rett med en gang. Montasjen kan jeg ikke se at spiller noen trille?

 

Du kan legge inn korrekt "cast off", som på ei skreddersydd hagle, ved å vri kikkerten litt med klokka(for en høyreskytter).

Se på bildet av kikkerten på luftgeværet tatt rett bakfra. Geværet står i vater/loddrett, kikkerten her er vridd ganske mye med klokka. Under skyting er det kikkerten som er i vater.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 minutt siden):

De proffe bruker jo en libelle for å unngå kanting.

 

Denne kantingen er ikke hvordan geværet holdes, men først of fremst at man skyter på samme måte som da man skøyt inn geværet. Og om man skrur på høyrejusteringen for å kompensere for kulefall, så er libelle slik at du skrur loddrett, (som er forenklet den retningen kula faller)

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (28 minutter siden):

Går det ann å sette på ringer på et sikte med skinne?

Ikke der det er skinne, uten at den dreies bort…
 

før var det ofte skinne under objektivet. Selvom objektivtøret var større enn mellomrøret. Nå gjøres ikke det lengre, og det er da vanlig å ha ring rundt objektivet, og skinnemontasje under mellomrøret.
 

Alltid slik ring rundt objektivet ved hakemontasje, og ofte slik ring ved svingmontasje. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns du skal prøve før du begynner å mekke på siktet. Jeg har skinne på to sikter: Zeiss V8 2,2-20x56, og Swari z6i 1,7-10x42. Synes det er genialt. Slipper ringer, og det er penere. Hovedproblemet  med skinne er ikke at børsa ikke kan kantes i mine øyne. Jeg vil unngå å kante rifla, og ser ikke behovet for det. Ulempen er at siktet kommer høyere med skinne, enn med ringer. Ugreit å skyte med kun hakespissen som kinnkontakt... Derfor bruker jeg bare sikte med skinne til rifler hvor jeg har hevbar kam. 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (13 minutter siden):

Ulempen er at siktet kommer høyere med skinne, enn med ringer.

 

Alt for kategorisk påstand. Svært ofte er det diameteren til objektivet eller okularet, som begrenser hvor lavt siktet kan monteres, og da kommer siktet like lavt om det har skinne eller ikke. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er nok utvalget av montasjer for skinne som ofte gjør det, ikke nødvendigvis skinne i seg selv. Så typisk med det man får kjøpt av standardmontasjer, og med sikter med små objektiver kanskje opp til 42 mm.

 

Men det finnes tilfeller hvor man greier å montere et sikte med skinne, lavere enn en med ringer. Spesielt vil det være når man skal montere et sikte på et brekkvåpen med eksisterende baser, og at den ene basen havner rett under justeringstånene. Det er alltid skinne under husteringstårnene, men skal man bruke ringer, så man man ha en forlengelse under her, og de tar fort like mye plass under tårnene.

 

image.png.a6905211826bae35b7de1ef3a57f5d7a.png

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (2 timer siden):

Mål klaringen mellom toppnøkkelen og okularet. Det ser ut på bildet, at du ikke kunne ha senket Swarowskien 5 mm og fortatt ha mulighet til å operere toppnøkkelen også med hansker. 

Sant. Likevel er røret høyere. Derfor bruke jeg den med skinne på min Blaser R8 med hevbar kam. Spiller liten rolle da

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (13 timer siden):

Uttrykte meg kanskje uklart. De millimetrene som siktet kommer høyere på grunn av skinnemontasjen spiller ingen rolle for meg så lenge siktet sitter på en rifle med hevbar kolbekam.

Hevbar kolbekam er gull..🙂 I alle fall hvis en opererer med flere kikkerter på samme rifla.

Edited by Gillen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...