Jump to content

Hvordan kvitte seg med gammelt krutt/ hetter/ forladninger


OptiBond FL

Recommended Posts

Hei

 

Etter opprydning av et dødsbo etter en som drev med diverse skyting/ lading, sitter «jeg» med en kasse inneholdende diverse krutt/ hetter / filt(?)forladninger, hagl etc. 
 

Diverse grå/ beige forpakninger - sikkert av relativt gammel alder. 
 

Hvor blir en kvitt slikt? På det lokale søppelmottaket? (Antar det IKKE bare er å sette det fra seg som «farlig avfall» heller)?

 

Edited by OptiBond FL
redigert bilder.
Link to comment
Share on other sites

Som @Humbo skriver, kan noen være interessert i det, og at det dermed har en verdi.  Hvis ikke kan du gjøre som jeg. Gjødsle plenen med det en høstdag, i mørket i tilfellet noen vil lure på hva du gjør. Jeg vet ingenting om dette er gunstig for plenen, men det er ikke noe som tyder på at dette har skadet min plen i alle fall. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er svartkrutt i noen av pakkene, det var ganske vanlig å lade haglpatroner med svartkrutt back in the days, så kan det være at både bart og øyenbryn ryker ved opptenning i bålpanne. Been there, done it. Ok, jeg var bare guttunge, så noe bart å snakke om var der ikke, men jeg slet med å forklare hjemme ved kjøkkenbordet hvorfor øyenbryn og vipper manglet. At jeg ikke ante hvordan de hadde forsvunnet ble ikke godtatt. 

  • Like 1
  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

Robinson skrev (På 12.11.2023 den 13.32):

Hvis det er svartkrutt i noen av pakkene, det var ganske vanlig å lade haglpatroner med svartkrutt back in the days, så kan det være at både bart og øyenbryn ryker ved opptenning i bålpanne. Been there, done it. Ok, jeg var bare guttunge, så noe bart å snakke om var der ikke, men jeg slet med å forklare hjemme ved kjøkkenbordet hvorfor øyenbryn og vipper manglet. At jeg ikke ante hvordan de hadde forsvunnet ble ikke godtatt. 


Du lærte fortere enn meg som barn. For jeg hadde gjenntatte episoder med svidde ting som barn :D såpass ofte at jeg slapp forklare så mye etterhvert. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet var haglepatroner. På sekstitallet fløt det med greier etter krigen på landsbygda på Sunnmøre. Både våpen og patroner. Og mauseren eller kragen stod ikke i noe våpenskap, men i trappekroken i gangen. Man gikk forbi den hver gang man kom inn i huset. Dermed var patroner som passet til disse litt gull verdt. For disse børsene var da disponible for en 12-13 åring hvis far var borte på jobb og da var det greit å ha patroner til dem. Men da vi kom over disse haglpatronene i ei løe hadde vi ingen børse å putte dem i. Dermed var det kruttet i dem som hadde verdi. Og etter å ha delt en i to med kniven kom jeg til kruttet. Det så annerledes ut enn det vi var vant til, og siden det var litt drittvær den dagen tømte jeg ut kruttet på sykkelsetet mitt, av alle ting, og lente meg godt over for å skjerme for vinden når jeg tente fyrstikken. Og det gikk som det gikk. Med en ny lærdom. Det er noe som heter svartkrutt og det oppfører seg ikke som annet krutt. 

Edited by Robinson
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...