Jump to content

Grulla 209H


MAG500

Recommended Posts

  • 5 months later...

🫣 jeg hadde bestemt meg for Browning 525 composite. Så begynte jeg og titte på sideliggere. Har en i magen jeg og. Men er usikker på de engelske skjeftene. 
Så begynte æ fan mæ å se på drilling igjen. 
å nu har æ ikke peiling. Hva enn det blir trur jeg at jeg går for 20. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

@Finito

Har for det meste hatt o/u hagler, men kan absolutt anbefale sideligger hagler.

Er noe med smekkerheten og ballansen i sideliggerne. Engelsk skjefte er litt uvant i starten, men wow etter hvert!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke våpen fra Grulla Armas, men firmaet har et godt rykte. Firmaet ble startet i 1932 og er en liten produsent. De produserer sidelåshagler, ca 250 i året (opplysninger er fra omtrent år 2000). 

Link to comment
Share on other sites

Som blir sagt her..Grulla er bra og har et godt rykte.. Bruksmessig sikkert helt på høyde med det beste fra Aya og italienske hagler...en får mye hagle for pengene fra Italia også..

 

Men hvis vi snakker om å holde seg i verdi så ville jeg vurdere noe brukt engelsk sidelåst faktisk..  Ser at Magne Landrø skal ha kr. 124.000,- for en Grulla 209H..det er jo litt peng da..

 

I dagens økonomiske landskap så er det fullt mulig å handle seg en brukt Holland & Holland eller Purdey osv. for en slik pengesum...det kan bli utslagsgivende den dagen du vil selge..

Link to comment
Share on other sites

Ingenting klinger bedre en navnene på de store engelske "best guns" produsentene. Purdey,  Holland&Holland, Boss og andre.

Utsøkt håndarbeid og astronomiske priser. Prisen på brukte engelske "fine guns" vil nok som @pondoro sier holde seg bedre. Kjøper du spansk eller italiensk får du et nytt våpen til 1/10 av prisen av en ny Purdey og våpenet er tilpasset skytteren.

Jeg var heldig og fikk tak i en utstillingsmodell som i bunn og grunn var ny. Jeg snappet hagla opp på finn.no og gav bud på den flere ganger over ca. 1 års tid. Til slutt fikk jeg kjøpt den for 69K, et kjøp jeg er meget fornøyd med. Som @pondoro sier er prisen på hagla hos Landrø ca. 125K

 

kvaliteten er etter mitt syn udiskutabel og jeg er meget fornøyd med våpenet. 

 

Legger ved en videolink til Grulla Armas.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Engelskmenn vil nok fortsatt påstå at alt de lager er bedre, enn alt laget utenfor det gamle emperiet. 

De fortsetter å lage drittbiler ;), Våpen som virker, er fortsatt utenfor rekkevidde for menigmann. De må til og med skipe over en ungkalv fra Bryne, for å gi fotballen et piff :winke1:8-)

En godt laget AYA, Grulla, eller andre av de små spansk/italienske, som de selv bruker deler fra,vil jeg tro, er nesten like bra... 

Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (1 minutt siden):

Engelskmenn vil nok fortsatt påstå at alt de lager er bedre, enn alt laget utenfor det gamle emperiet. 

De fortsetter å lage drittbiler ;), Våpen som virker, er fortsatt utenfor rekkevidde for menigmann. De må til og med skipe over en ungkalv fra Bryne, for å gi fotballen et piff :winke1:8-)

En godt laget AYA, Grulla, eller andre av de små spansk/italienske, som de selv bruker deler fra,vil jeg tro, er nesten like bra... 

Deler ditt syn mht til kvalitet. Har ikke noen planer om å kvitte meg med Grulla'en nei! 😁👍

Link to comment
Share on other sites

Er i gang med tørrtrening med hagla. Har gått fra nesten 30 år med o/u og pistolgrep, til sideligger med engelsk skjefte. Veldig uvant i starten, men har tørrtrent 2-3 ganger i uka i en lengre periode nå og hagla føles bedre og bedre. Er ekstra motivert før høstens jakt, da den skal foregå i helt nytt terreng og i ny landsdel. Har også vært heldig å få den første uka i jakta. Vi er 4 kompiser som jakter støkkjakt.

 

Link to comment
Share on other sites

Klinger bra gjør de og når de rutsjer ned ett glatt svaberg og. 
Hadde en over under Star Baykal som tålte noen runder av det. 
jeg er nå ute etter en Drilling og en sideligger. Siste for og ta toppturer som er litt risky og ta en for dyr hagle. Fjellrype jakt i Nord-Norge klarer seg uten en investering på 50 k+ 

 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (2 timer siden):

Klinger bra gjør de og når de rutsjer ned ett glatt svaberg og. 
Hadde en over under Star Baykal som tålte noen runder av det. 
jeg er nå ute etter en Drilling og en sideligger. Siste for og ta toppturer som er litt risky og ta en for dyr hagle. Fjellrype jakt i Nord-Norge klarer seg uten en investering på 50 k+ 

 

Joda, ser poenget 😅😅

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Finito skrev (6 timer siden):

 Fjellrype jakt i Nord-Norge klarer seg uten en investering på 50 k+ 

 

Kjøpte en Beretta O/U for ca 30 år siden til det formålet. Den har fått mye juling. Ramla med den utallige ganger. Hakk og riper stort sett over alt. Sikteskinna er bøyd. Men, den ruster ikke. Den har aldri klikka. Har aldri åpna baskylen for vedlikehold. Holder Berettas billigste modell fortsatt like høy kvalitet?

Edited by Polardego
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (6 minutter siden):

Kjøpte en Beretta O/U for ca 30 år siden til det formålet. Den har fått mye juling. Ramla med den utallige ganger. Hakk og riper stort sett over alt. Sikteskinna er bøyd. Men, den ruster ikke. Den har aldri klikka. Har aldri åpna baskylen for vedlikehold. Holder Berettas billigste modell fortsatt like høy kvalitet?

Jo hadde vel en som nu er ca 10 år gml. Den fikk litt juling som den tok bra. 
Baikaln glemte jeg av over sommeren etter en våt senvinteren jakttur. Da hadde sikringa rusta fast. CRC eller noe liknende og en hammer fiksa det. Men jeg skjøt dårlig med den. Eller rettere sagt var treg , den slo fingrene mine. Er enig i at ting skal brukes. Hadde en Blaser drilling jeg tok med over alt. Men var antagelig mer forsiktig med den. Kun ett par riper på forskjefte når jeg solgte den. Angrer nå. Når jeg ser de går for asyl penger. Halve prisen når jeg kjøpte. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Holland&Holland. Billigste på Finn er bortimot 60 lapper og lengde 65 på patronene. Jeg ser absolutt nytten i og invistere i godt våpen men til den prisen blir det noe nytt bra. Og da mener jeg bruksvåpen. Kritiserer på ingen måte de som tenker annerledes. For jeg har respekt for det. Men når man er ute i en uke og telter gjerne kjørt gml. Pickup med børsa hoppenes baki. Jeg liker og ha et reservevåpen som ikke er så dyrt. Og ett godt bruksvåpen. 

Link to comment
Share on other sites

🫣 kjøpte mæ IMG_0691.jpeg.920714406d3154bd49d50e70289c4655.jpeg

kosta ny 39 lappa fikk den for 19

cal 20/76 med løse choker 

lettvekter. 
Franchi Highlander 

min tredje Italiener. Blei dyrere side by side enn tenkt. Men men. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Ja engelsk skjefte.  Kjøpt for en halv time siden. Og nok en gang slått ihjel egne tidligere utsagn. Snakk om og møte sæ sjøl i døra. 
Dette blir nok den jeg bruker uansett. Lett og god hagle. Den bruker man når man skal høyt og lavt. Så ikke finværsvåpen. Mere allværsvåpen. 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (Akkurat nå):

Blir digg det der! Jæ....fint våpen!

Franchi er gull det! Misunner deg kaliberet. Skulle svært gjerne hatt min i 20-76, men får klare meg med 12-70.

😊👍

Var treg å bestemme meg for samme kaliber i Spansk da hadde jeg spart 13 lapper. Men går utifrå at pengene går en plass i kvalitet. 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (Akkurat nå):

Var treg å bestemme meg for samme kaliber i Spansk da hadde jeg spart 13 lapper. Men går utifrå at pengene går en plass i kvalitet. 

 

Finito skrev (1 minutt siden):

Var treg å bestemme meg for samme kaliber i Spansk da hadde jeg spart 13 lapper. Men går utifrå at pengene går en plass i kvalitet. 

Helt klart! Blir å vende seg til engelsk skjefte nå da. Blir bra det! 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Bare å ha hagla i nærheten hele tiden.

Tørrtrener med min nesten hver dag.

Venner deg fort til det 😊👍

Hagla er innenfor 1 meter as we speak. 😁

 

 

20240519_233153.jpg

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

Var så vidt en tur med hagla I fjor senhøstes. På Hardangervidda der jeg har jaktet I 30 år. Desverre har det vært meget tynt med fugl de siste åra.

I høst blir det nytt terreng i Trøndelag.

Har 5 dager første uke. Blir spennende!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...