Jump to content

Reim til hagle


vetting

Recommended Posts

Planen på sikt er å kjøpe en sekk ja, har sett på Vorn sine sekker. Jeg ser for meg at denne er fin på dagsturer når jeg ikke har med meg alverden med utstyr. Men jeg er også på turer hvor jeg har med telt, sovepose, og utstyr for å være på tur med overnatting(er), og da ser jeg for meg at Vorn-sekkene blir for små til å ha med alt utstyret. Da kan jeg ha med en større 80 liters sekk (hagle nedpakket i denne), og gå med denne til teltplass eller hytte. Da ser jeg for meg at det er greit å ha ei reim når jeg skal på jakt, spesielt når jeg går på ski. Kanskje bare gå for en enkel reim og reimfester fra Biltema?

Edited by vetting
Link to comment
Share on other sites

Har 3 hagler. To av de som brukes her i nærområdet på jakt på duer, rådyr etc har ikke reim i det hele tatt.

Den siste som jeg kun bruker på rypejakt har en enkel, tynn, minimalistisk reim. Ikke fordi at jeg bærer den i reim når jeg jakter, men noen ganger må man "klatre" opp og ned bratte, glatte skrenter på høyfjellet og da føler jeg meg tryggest hvis jeg tømmer hagla og tar en på tvers over ryggen mens jeg klatrer. Utenom det bruker jeg aldri reim på hagle.

 

Noe sånn ca som dette jeg har på den hagla: https://www.jaktogfriluft.no/jakt/vapentilbehor/vapenreimer/schou-reim-nylon

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte med den quickshooterreima på vinterjakt med ski. Siden har jeg brukt den. 
 

Den fungerer optimalt med softlinks isteden for reimfester. Jeg har en hyssing igjennom bakre reimbolt, og en rundt løpsbunten under den ventilerte skinnen. Da ligger hagla stødig riktig vei på magen med hendene frie. Hele dagen. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/30/2023 at 7:29 PM, ErlingElev said:

Jeg begynte med den quickshooterreima på vinterjakt med ski. Siden har jeg brukt den. 
 

Den fungerer optimalt med softlinks isteden for reimfester. Jeg har en hyssing igjennom bakre reimbolt, og en rundt løpsbunten under den ventilerte skinnen. Da ligger hagla stødig riktig vei på magen med hendene frie. Hele dagen. 

Kunne du ha sendt bilder av hvordan du har gjort dette med "softlinks"? 

Link to comment
Share on other sites

Når TS refererer til en Quick Shooter reim, så kan jeg anbefale denne og kolbe adapter. Bare surr reima rundt løpet framme gjennom den første eller andre ventilerte skinneåpning etter forskjeftet. Hensikten er å la våpenet henge tett mot brystet med løpet ned. Jeg brukte en sånn på min Rem 870 med et løp som tilsvarte totallengda lik en vanlig dobbeløper.

 

Bare sjekk på youtube hvordan man bruker en slik VTAC 2 punkts reim. Mulig du finner endel „goatee“ gubber med AR børsene sine i filmsnuttene, men reima kan også brukes på jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...