Jump to content

Dømt for å bære luftgevær i futural i Tønsberg sentrum


PalSor

Recommended Posts

Husker jeg «transporterte» min Marlin bøylerifle fra parkering på Youngstorvet og ned til Willy Røgebergs våpenbutikk i enden av Torggata engang på tampen av 80-tallet. Hadde ikke noe futteral, så rifla ble fraktet, sammensatt, i venstre hånd de 5-600 metrene.

 

ingen jeg møtte løftet et øyenbryn…

 

Vi har blitt en nasjon av krenkede sengevætere!

  • Like 6
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nimrod67 skrev (6 timer siden):

Vi har blitt en nasjon av krenkede sengevætere!

Mulig det, vi er i hvert fall blitt mer lettkrenkede, kanskje særlig den yngre generasjon.

 

Jeg husker også at jeg hadde hagla i futteral med inn på flyet (ga den til flyvertinna som oppbevarte den foran), og noen esker patroner i håndbagasjen.

 

Men det som har forandret seg mest er hverdagskriminaliteten, og bruk av skytevåpen i voldshandlinger.

 

I mange av våre større byer er det nå ungdomsgjenger som kjemper både om makt og status, og vi har fått "svenske" tilstander.

 

Jeg tror vi først og fremst må se folks lavere toleranse for synlige våpen i den konteksten. Det gjelder for øvrig også politiets terskel for å reagere.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (26 minutter siden):

Men det som har forandret seg mest er hverdagskriminaliteten, og bruk av skytevåpen i voldshandlinger.

 

I mange av våre større byer er det nå ungdomsgjenger som kjemper både om makt og status, og vi har fått "svenske" tilstander.

 

Ser at dette er en påstand som går igjen flere ganger her på kammeret. Ut fra den kriminalitetsstatistikken jeg finner så ser ikke jeg noen utpreget negativ trend:

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/faktaside/kriminalitet

https://www.ssb.no/sdg/fred-rettferdighet-og-velfungerende-institusjoner

 

Er det noen her som sitter på annen informasjon? Noen som har personlig kjennskap til de kriminelle miljøene som vet at ting har blitt betydelig verre? 

 

Eller er det inntrykk fra avisene og sosiale medier? Om det er fra medier så er jeg ekstremt skeptisk til slike inntrykk da de selger mest når de presenterer elendighet og negative trender...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nimrod67 skrev (7 timer siden):

Husker jeg «transporterte» min Marlin bøylerifle fra parkering på Youngstorvet og ned til Willy Røgebergs våpenbutikk i enden av Torggata engang på tampen av 80-tallet. Hadde ikke noe futteral, så rifla ble fraktet, sammensatt, i venstre hånd de 5-600 metrene.

 

ingen jeg møtte løftet et øyenbryn…

 

Vi har blitt en nasjon av krenkede sengevætere!

 

 

Ja, og jo.. men dette har hver "utgående" generasjon hevdet om nye generasjoner.. alltid!

Min bestefar mente dette om min far, og min far mente det om meg, og jeg kjenner så smått på tendenser til å ville kritisere mine ungers generasjon, for ikke å gjøre/tenke slik som vi gjorde. 

Det er nok heller en del av en slags pågående evolusjon, og ett sikkert tegn på at man begynner å bli gammel!

 

Ellers er det som @Sølvrev skriver bøse tilstander i mange av de store byene, og vi har hatt noen stygge skyteepisoder de siste årene som ikke hjelper på samfunnets generelle syn på våpen og bevæpning. 

 

Det ender fort opp i en veldig polarisert debatt, og vi (jegere/skyttere) er ikke tjent med å bli hengt ut som Norges svar på NRA. Vi er i mindretall, og ett lett bytte for alt fra dyrevernere, miljøaktivister, fredsaktivister osv. 

Diplomati er nok nøkkelen til at våpenskapet ikke skal krympe. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (1 time siden):

 

Ser at dette er en påstand som går igjen flere ganger her på kammeret. Ut fra den kriminalitetsstatistikken jeg finner så ser ikke jeg noen utpreget negativ trend:

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/faktaside/kriminalitet

https://www.ssb.no/sdg/fred-rettferdighet-og-velfungerende-institusjoner

Nei, statistikken fra 2007 og utover er ikke tydelig på at tyveri og drap har økt. Og det var heller ikke det jeg skrev. Voldshandlinger som følge av interne gjengoppgjør blir neppe anmeldt, men drap vil komme med i statistikken. Det samme gjelder vinningskriminalitet av mindre grov karakter, som i mange tilfeller må antas å ikke bli anmeldt siden det ikke har noen hensikt. Grovere former for kriminelle handlinger mellom gjenger ekskl. vold blir vel heller ikke anmeldt. Jeg fant for øvrig ingen statistikk over kriminalitet og vold begått med skytevåpen.

 

Ja, det er lett å la seg rive med av oppslag i mediene, og som @Ospa sier er generasjonskonflikter "et sikkert  tegn på at man begynner å bli gammel". Men jeg har fulgt ganske godt med i den politiske debatten, og i diskusjoner der sentrale aktører fra politiet har vært representert. Jeg mener uttalelsene derfra peker i samme retning. I tillegg har vi de tilfellene der psykiatrien svikter, og personer som ikke har fått hjelp begår drap og voldshandlinger med ulike typer våpen (skytevåpen, pil og bue, kniv, etc.).

 

Og kanskje er det også sånn at "folk flest" sine reaksjoner blir forsterket av at vi har fått et åpnere samfunn (på godt og vondt), der hendelser som tidligere ikke kom i offentlighetens lys nå blir kjent via ulike medier. Måten å presentere nyhetene på er også endret. Tidligere var det mest de store tabloidavisene som brukte "krigstyper", nå skjer det over alt, også i gamle ærverdige NRK.

 

Edit: Gjengoppgjør hvor våpen er involvert er et relativt nytt fenomen i vårt samfunn. Siden slike oppgjør ofte skjer i det offentlige rom, trenger vi egentlig ikke særlig gravende journalistikk for å få handlingene fram i lyset?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (53 minutter siden):

@Sølvrev og hva i alle dager holdt dere på med i 80 og 90 tallet når MC gjenger brukte rakettkastere? 

Brukte ikke rakettkastere da jeg vokste opp😉. Men at det var vold har jeg aldri benektet. Det jeg skrev var gjengoppgjør som et relativt nytt fenomen. I min verden betyr det de siste 20-30 årene. (Referanserammene endrer seg etter som man blir eldre😀!)

Link to comment
Share on other sites

On 10/24/2023 at 11:03 AM, Ospa said:

 

For å snu litt på det; Om du ikke hadde hatt bil, og skulle kjøpe deg våpen eller luftvåpen. Hadde du kjøpt det i sentrum, lagt det i våpenfuteral og labbet rundt i sentrum med det.. mens du gikk med kniv i lomma? 

Jeg hadde demontert eller trødd det sammen i en bagg, og lagt igjen kniven hjemme. 

Ett våpenfuteral er nå en gang ett våpenfuteral, og de fleste forbinder det med våpen. 

Så det "publikum" i sentrum ser, er en "bevæpnet" mann som går rundt med våpen på ryggen. 

Da ringer noen politiet, og så blir det masse kluss.. 


Tja, jeg kjørte meg hagle i sentrum, i langfri på videregående. Gikk tilbake til skolen med det i det tynne canvasfuteralet som fulgte med, la den under pulten resten av skoledagen, og tok bussen hjem med den. Men det var i 1990....
I dag....hadde vel tatt på meg storsekken, delt den opp og lagt den i sekken slik at den ikke var synlig om jeg ikke hadde bil. 
Eventuelt tredd et fiskestangtrekk over pipa om den stakk ut av sekken :-D

I dag føler jeg meg jo beglodd når jeg bærer ut børsa i futeral fra eget hjem for å legge den i bilen når jeg skal på bane/jakt!



 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (3 timer siden):

Nei, statistikken fra 2007 og utover er ikke tydelig på at tyveri og drap har økt. Og det var heller ikke det jeg skrev.

 

Jeg vet at det ikke var det du skrev, og jeg prøver heller ikke å stille deg til veggs.

 

Det er mange som deg som har ymtet om at kriminaliteten har blitt verre. Og jeg lurer på hvor det tas fra. Jeg mistenker som @Ospa, at det handler om et generasjonskifte, og media som prøve og blåse opp ting. 

 

Poenget mitt med statistikken var ikke at dette var direkte motbevis på det du skrev. Men antall voldsofre, antall ran og drapsstatistikken vil jeg tro at henger sammen med et generelt bilde av hvordan kriminaliteten utvikler seg. Det gir ikke det fulle og hele bildet, men det gir gjerne et bedre bildet enn det bilde som vi lekfolk danner av å følge med i avisene.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (1 time siden):

Det er mange som deg som har ymtet om at kriminaliteten har blitt verre. Og jeg lurer på hvor det tas fra. Jeg mistenker som @Ospa, at det handler om et generasjonskifte,.....

Ja, mye gjør nok det, og slik har det alltid vært. Likevel tror jeg samfunnet på flere måter har blitt råere. Ungdoms filming av voldshandlinger som så legges ut på nettet er et eksempel, organisert gjengkriminalitet et annet. Men for all del, vi må passe oss for ikke havne permanent i den fella "klikkhorene" forleder oss inn i.

 

Når det gjelder samfunnet før og nå vil jeg (igjen) minne om Ole Paus' skråblikk på utviklingen (utgitt i 1982): 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...