Jump to content

skal kjøpe meg våpen


sfanett

Recommended Posts

hei alle her. Jeg tenker kjøpe meg våpen har lyst på denne Rossi 92 Rio Bravo Lever Action 22LR - 18" - Wood Stock denne blir nok mest brukt trenings skyting blir også nok uten kikkertsikte på den. har lest, googlet og sett på youtube.

Er over 20 år siden jeg jaktet brukte da hagle er småvilt jeg går etter som rype har prøvd på skarv men kommer ikke på skuddhold.

 

så trenger våpen rifle og hagel?

Link to comment
Share on other sites

har nu lest meg forvirret på nettet om forskjellige kalibre valg, vind forstyrrelse og sånt  og fall på kula

Så kan jeg si jeg har en rifle av kaliber 30 06 som skadet meg og en kompis nese og øye da var vi på sel jakt denne jakt form blir jeg ikke jakte på mer

Jeg har brukt salong rifle på sel og rev har truffet begge deler dem døde også men er kjempe lenge siden reglene var vel ikke så strenge som nu

har hat ei kombihagle 12 og 6,5x55 brukte på rifle helmantla kule fikk vel en gang treff på en måse ellers fikk jeg ikke til treff med den var ei tung hagle bære på.

Denne gang så må jeg trene mer med våpen jeg skal skaffe meg

 

så jeg er kommet frem til kjøpe meg denne Rossi 92 Rio Bravo Lever Action 22LR for trening og vill prøve meg på jakt på korte hold

+ lyst prøve meg skyte uten kikkertsikte

+ men trenger nok sikte til den men vet ikke helt sikker hvordan sikte jeg skal har sett på denne https://www.bmwear.no/produkt/optikk/kikkertsikte/hawke/hawke-endurance-30-wa-2-5-10x50-lr-dot

 

så neste valg av våpen kanskje et kombi med ekstra løpsett

et valg jeg er kommet til er https://www.bmwear.no/produkt/vapen/kombi-drilling-pakker-1/sabatti-forest-fast-lop-kombipakke 

+ med samme kikkertsikte på salonrifla

+ valg rifle 223

 

så blir det nok balle på seg lade selv

 

jeg har lest mase her inne på forumet lade saktere ammunisjon til rype for eksempel og har lette kuler

 

ønsket mitt er ha ei rifle som er lydløst, ikke rekyl vill ikke ha lyddemper og kan skyte lang også vis nødvending? (Hehe det er vel en ikke vel mulig ønske seg)

Edited by sfanett
Link to comment
Share on other sites

sfanett skrev (På 24.10.2023 den 23.44):

.... ønsket mitt er ha ei rifle som er lydløst, ikke rekyl vill ikke ha lyddemper og kan skyte lang også vis nødvending?

Du trenger ei enkel salongrifle, sub sonic ammunisjon og lyddemper.

Lange hold kan du glemme, det samme gjelder jakt i sterk sidevind.

Og så må du sette deg inn i salongens begrensninger mht. småvilt.

 

Edit: Hvorfor du blander inn to revolverpatroner (begge kan visst nok skytes i noen karabiner) er for meg komplett uforståelig når du vil ha det lydløst og uten rekyl. Tråden din er da vitterlig også postet under "Salongen". Det virker, som andre også har påpekt, at du ikke helt vet hva du skal drive med....

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

jeg er klar over at man kan bruke 38 i 357 skal man kjøpe ammunisjon så ser dem er like dyr 17 HMR . trudde 38 var rimeligere en 357 disse to ligger pris fra 5 kr oppover, det jeg tenkte 38 og 357 gikk bedre på lengere og vind?

med disse 357 Magnum, 38 Special ser jeg man kan lade selv men vet ikke pris lade selv?

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (10 minutter siden):

Bruk av .38 og .357 i rifle til jakt krever spesiell interesse og ganske mye fikling, prøving, og feiling før du har brukbare resultater.

De er i alle fall utelukket til alt som er å skyte "langt om nødvendig".

 

Ole

vill det si at salong er bedre?

vis man har magnum 22 kan man bruke vanlig 22 ?

Link to comment
Share on other sites

Nei, .22LR passer fysisk inn i en .22 WMR (Magnum) men forskjeller i dimensjonene gjør at hylsene kan/vil sprekke, og du får elendig presisjon.

I en .22LR kan en skyte .22LR, .22 Long, og 22 Short. I .22 WMR passer kun .22 WMR, samme med .17 HMR.

 

Hvis du skal skyte fugl så vil en vanlig .22LR salongrifle med lyddemper være så nær lydløst som du kan få et skytevåpen.

.22LR kan ikke brukes på hare, da må du ha andre patroner som eksempelvis .22 WMR.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel et av de få tilfellene der "kjøp en jævla 223" peker seg ut som "det eneste fornuftige". Lite rekyl, det smeller men det fins ingen ekte riflepatroner som smeller mindre, kan felle alt untatt storvilt, lovlig og uproblematisk. Fins millioner av rifler i kaliberet, ammo er så billig som den blir, og det fins god og presis ammo.

Jeg stemmer for hvilken som helst europeisk rifle i 223Rem. 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...