Jump to content

357 magnum. Beste kjøp for fersk skytter?


Mazeking

Recommended Posts

Har levert inn våpensøknader og skrev da på S&W 686 357. Dette er en ganske så fet revolver jeg har prøveskutt med og jeg traff overraskende bra med den. Mener det var 6 tommers løp. Ser denne bikker 20.000 ny og enda mer for performance utgaven. Som fersk skytter vil man jo gjerne gjøre gode kjøp uten å brenne av mer penger enn man må. Liker godt grepet på S&W da det sitter godt i hånda.

 

Er det andre fabrikater enn S&W man bør kikke på når det gjelder 357 magnum? Har lest om både timing problemer på tønner og «at leamikken på colt Mk III ikke er helt god». Fyr løs med tips på nytt og brukt.

 

 

Edited by Mazeking
Link to comment
Share on other sites

Dette er min mening, men jeg er nok ikke alene om denne tankegangen.

 

Av de "vanlige" fabrikkmerkene så kan de ofte kategoriseres slik.

S&W: Har best utvalg av ettermarkedsdeler, "alle" børsemakere kan bygge og tune disse om til konkurranse. "Performance" er egentlig bare et fancy navn for "vi har tatt en fungerende revolver og køddet den til".

Colt: Fra fabrikk så slår disse S&W langt ned i støvlene, både på finish og mekanikk (spesielt Gamle Python). De er også nydelige å skyte med. Minuset er at "ingen" kan reparere dem i Norge, da de få børsemakerne som har peiling på håndvåpen kan mest om S&W. De er også vanskelige å tune. Men de er veldig flotte våpen.

Ruger: Er egentlig revolverenes svar på AK47. De tåler veldig mye juling før de begynner å få problemer med timingen og sånt.

 

Av det du bør gå for, så koker det ned til hva du skal bruke den til.

Koseskyting og ha noe virkelig flott å vise frem: Colt, ingen tvil.

Revolverfelt og/eller Hurtig revolver: S&W som har en tur til en anerkjent børsemaker for oppgradering. Du trenger heller ikke å kjøpe ny, det dukker ofte opp mye bra ferdigbygd mellom før jul og på nyåret.

Magnum 1/2: Siden du har god tid og tid til å spenne hanen for hvert skudd, så er det nesten hipt som hapt. Ville nok hatt en liten knapp på Ruger.

 

Jeg ville ikke hatt en for både Revolver og Magnum.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@Mazeking

 

Til trening og konkurranse hadde jeg sett etter en lite brukt 6" S&W L-ramme 686-1 til 686-4 med tennstift i hane.(og tilsvarende 586)

Disse forsvinner som dugg for sola på finn.

Få en som kan S&W-revolvere til å lære deg hva du skal se etter før du kjøper brukt.

586-1:

Lot - Smith & Wesson, 586-1 revolver,

 

 

Et annet S&W-alternativ er en eldre mod. 19 på K-ramme med tennstempel i hanen. Spesielt hvis man skal gå "all out" og montere custompipe, etc. Det aller beste DA-avtrekket får man på K-ramme. I tillegg er det ingen problemer med deletilgang til disse da det alltid finnes rimelige K-rammer i 38spc til et par tusenlapper i brukthyllene som kan slaktes for deler.

 

Mod 19:

Smith & Wesson Model 19-4 .357 Revolver Auctions | Online Revolver Auctions

 

Skal du kjøpe ny nå hadde jeg kjøpt ny Colt Python. Kvaliteten er milevis foran nye S&W.

En kompis skjøt 80000 skudd med sin Python før han gikk over til S&W 586, så en Python holder lenge his man vet hvordan den skal behandles. Timingproblemer på Python unngås helt hvis man monterer avtrekkerstopp for DA-skyting.

DA-avtrekket kan imidlertid aldri bli så bra som på en topptrimmet S&W.

Som regel skyter også Coltene bedre med all slags ammo enn Smith'ene. Noe å tenke på i disse tiders ammo/ladekomponenttørke.

 

Til koseskyting hadde jeg kjøpt en 5" N-ramme S&W 27-2, eller tidligere, til under 10K eller en lite brukt gammel Colt Python.

 

Rugerer Ruger. Det stort sett bare funker.

 

Dark horse er en lite brukt Manurhin MR73. Finner man en slik er det egentlig bare "løp og kjøp".. 

 

5" 27-2 i trekassen de fleste ble levert med i Norge på 70-tallet. Det blir ikke bedre enn dette til koseskyting.

Finishen på disse er nesten i Pythonklasse:

SMITH & WESSON 27-2, (RARE 5”) NEW IN THE S&W PRESENTATION CASE WITH  CLEANING TOOLS

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da jeg skulle kjøpe revolver for et drøyt år siden vurderte jeg mange alternativer, men falt ned på en to år gammel pent brukt 686 med 6' løp. I ettertid er jeg ikke i tvil om at jeg valgte rett, men om det er riktig valg for deg avhenger av hva du ønsker å gjøre med våpenet. Jeg deltar på mange konkurranser og for meg er det viktig at jeg fikk et våpen hvor avtrekket kunne tunes (har brukt en bra børsemaker til jobben), siktene tilpasses og vektlodd kan legges på for å få best mulig rekylopptak. I tillegg er utvalget grep bra for 686 slik at jeg har funnet et som jeg liker. Hvis målet ditt i første rekke er å skyte i klubben for å ha det gøy så er det fullt mulig at et annet våpen gir deg minst like mye glede og er penere å se på. Skal du treffe bra er det viktig at våpenet passer din hånd, mange eldre modeller har mye mindre grep enn 686. 

 

Du har helt rett i at en 686 med 6' løp koster fra ca 20.000 kr ny, de butikkene som opererer med lavere priser har ikke våpen på lager. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du skrev ikke hva du skal bruke den til. Er bruksområdet både magnum 1 felt og revolverfelt så må du ha minst 6" pipe for å kunne bruke fabrikk ammo i .357 magnum å holde faktorkrav til magnum 1. Skal du skyte revolverfelt så hadde jeg kjøpt en spesifikk .38spl revolver, det gjør det lettere å lage slappe feltladninger (innsnevring i tønna for å krympe kula før den entrer løpet gjør at du får et gunstigere trykkoppbygging slik at hylsa tetter bedre og kruttet forbrenner jevnere og renere. I 357mag så er denne innsnevringen lenger fremme og mulig kula har forlatt hylsa før den treffer innsnevring).

 

Min erfaring er at å blande DA og SA skyting blir rot. Jeg foretrekker å forholde meg til kun DA å har derfor fjernet muligheten for SA = meget enkelt å klare krav til avtrekksvekt. Du slipper å tenke på "kule" på avtrekk osv, avtrekksstopp holder. I mitt tilfelle ved at lengden på stanga inne i rebound fjæra er avtrekksstopp (gammeldags metode og arbeidskrevende å tilpasse). Idag monterer vel de fleste avtrekksstopp i avtrekker eller ramme.

 

Det vil være en fordel på i allefall S&W å bytte løpet til et med raskere riflestigning.

 

Jeg har bare eid S&W, men lånt Ruger å syntes de var overraskende gode.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en pent brukt 5/686 , så har du et våpen som holder en mannsalder. Disse kommer på Finn med jevne mellomrom og kan " hores " opp etter ønske .

Er du fersk, så glem Colt. Det er vel ingen gjenlevende børsemakere i kongeriket som kan dette lenger.

Kanskje med unntak av Lars hos Landrø 🙂

Mine 5 cents ...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

S&W 686. Er det noen grunn til ikke å kjøpe denne med 7 tommers løp? Ser at 6 tommer er mest vanlig, men ser den ligger hos Landrø i 7 tommer også. For revolverfelt er det da begrensning på løpslengde? Kan ikke skjønne annet enn at et 7 tommers løp må det være lettere å treffe med enn et 6 tommers løp?

Edited by Mazeking
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@MazekingDet er ingen løpsbebrensning verken for revolverfelt eller magnumfelt. Jeg har selv flyttet baksiktet bakover på min 686 for å få lengre siktelinje, noe du automatisk får med 7´løp, og dette gjør at det er lettere å treffe. Den eneste grunnen til at de fleste har 4-6´løp er at få revolvere leveres fra produsenten med lengre løp enn 6´ i kaliber 357/38 special. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

OP her: Det blei en S&W 686 6tommer. Tar en tur på skytebanen. i morgen for å teste den.

 

Det er spesialtilpasset grep på den som jeg vurderer å skifte. Hvem i Osloområdet har greit utvalg av grep til 686? Hadde vært greit å tatt og følt på det før jeg kjøper.

 

Må også ha hylster til feltskyting. Noen tips på greie hylstre til 686 med 6 tommers løp?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...