Jump to content

Ruger American Ranch Rifle Bolt Cal 5,56 (.223)


Huroneren1996

Recommended Posts

Noen her inne som har erfaring med, eller peiling på Ruger American Ranch Rifle? Da spesielt med tanke på treffsikkerhet. 

Jeg er på utkikk etter en liten, lett og artig riflepakke i .223. Tanken er å ha et kort og hendig rigg til fuglejakt så vell som muligheten til å jakte rådyr. 

Har forsøkt å fiske frem litt informasjon og tester av riflen, men per nå finner jeg ikke helt det store og prøver lykken her i stedet :) 

 

Skulle du ha tips til en rigg som passer omtrent det jeg beskriver over her så la meg gjerne høre den! Prismessig håper jeg å ende et sted mellom 15 og 25 tusen. 
 

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor stødig du er i engelsk, men søker du Ruger American Ranch 223 rem revew får du ca 4,3 millioner treff på google :P Mange av de er tester.

 

Sånn ellers så har jeg en bekjent med en slik og han er fornøyd. Han har brukt den litt til jaktfelt og ellers moroskyting. Samlinger med det den liker ca 15mm og det den ikke liker ca 15 cm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et kjapt lite søk her på kammeret avslører nå iallefall min mening og erfaring om Ruger American og den er ikke positiv. Makan til rakkel, ikke litt artig en gang.

 

Skal du ha deg (olje- eller seil-)rigg må du ha bedre råd, skal du ha deg rifle ville nå jeg ha kjøpt noe helt annet, Tikka t3, Browning a eller x-bolt, en pent brukt Sako osv. Jeg har en Sako A1 med ca 45 cm løp (dog ikke i .223), den er kort og artig å skyte med. Og veldig presis.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik, den korte kompakte greia. Helt ok om en kan lukke øya og late som en ikke ser det billige - syke merker etter fresing, billig billig BILLIG kolbe med integrert avtrekkerbøyle, raklete mekanisme, og jevnt over "sådær" amerikansk økonomirifle "MADE IN THE USA by underpaid Mexican interns".

 

Presisjonen er ok av det jeg har testa med 6x24 og aimpoint, dvs veldig innafor normal norsk jaktpresisjon.


Vær obs på at så kort pipe (42? cm) smeller rimelig heftig, og spesielt i steinura vil du få et jævla bra drønn.. så sett på demper, OG bruk bra hørselvern! Jeg har en atec optima 45 på min.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (22 minutter siden):

Hvor i landet bor du? Hvis du roter deg ut på haugalandet en gang kan du få komme innom og se på rifla. Kan ikke love prøveskyting, men du kan iaf få kladde på den. 

 

Ole

Holder til i Elverum for tiden så det blir litt i lengste laget - men setter veldig pris på tilbudet!

 

Eirik

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Ruger American for et par år siden. Det er vel det største bomkjøpet jeg noen sinne har gjort. Magasinet kranglet fra første skudd. Ville ikke mate skikkelig, våpenet traff Norge innimellom, langt sjeldnere der jeg sikta. Presisjonen i mitt våpen var helt hjelpeløst dårlig. Sendte den i retur til forhandler. (en egen sak i seg selv...) Det tok veldig lang tid før de bestemte seg for at jeg kunne bytte våpenet til et annet merke. Totalt sett er Ruger American det dårligste våpenet jeg har holdt i. Skal du ha billig billig våpen, som egentlig ikke skal brukes så mye, tja kanskje.... Jeg ville spara et par måneder til å kjøpt noe annet...

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vurderer selv en American Ranch i .223, ser ut til å være regnet som svært pålitelig og presist for prisen, og med AR magasin slipper man mateproblemene som skal være helt inn i helvete ille med trommelmag på de.

Ser jeg mangler en lett rifle (gjerne i .223) for småvilt, som jeg ikke trenger være redd for å gi litt juling.

Med bruktpriser på rundt 20 laken for Tikka i dag, og Howa er tung som et ondt år, så ser Rugeren ganske fristende ut, Howa Mini kunne funket, men ikke så lett å finne til bra pris, og mye mindre ettermarked.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel magasiner med mer enn 10 skudd søknadspliktig.

Hvis man ikke har registrert rifla som konkurransevåpen får man ikke innvilget søknad på større enn 10-skudds magasiner.

Skulle man være så uheldig å komme opp i en situasjon, hvor det kommer fram at man har større magasiner enn man har lov til, kan man risikere å få alle våpen inndratt.

Idiotisk, men slik er det. 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Torf said:

Nå er vel magasiner med mer enn 10 skudd søknadspliktig.

Hvis man ikke har registrert rifla som konkurransevåpen får man ikke innvilget søknad på større enn 10-skudds magasiner.

Skulle man være så uheldig å komme opp i en situasjon, hvor det kommer fram at man har større magasiner enn man har lov til, kan man risikere å få alle våpen inndratt.

Idiotisk, men slik er det. 

Det er 10 skudds magasiner som er lett tilgjengelig til denne.

Edited by petrolhead
leif
Link to comment
Share on other sites

Og hvordan er det relevant for diskusjonen her? Var vel ingen som snakka om store magasiner, men at det er lett og billig å kjøpe et par magpul 10skd, sammenligna med pris, leveringstid, og sjeldenhet på ganske mange andre magasiner.....

Se bare på magasiner til fox/527 eller div howa, hvor det er utsolgt eller koster 899+ for ETT magasin.

 

Magasiner du har hatt siden før loven tredde i kraft kan du lovlig ha og bruke videre, sånn mtp "store" magasiner. Altså bare tull å påstå en skal miste alle våpen fordi en har et 20/30skd mag med på banen.

 

Ole

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (5 minutter siden):

Det vet jeg, men det er vel lett å tenke seg ar et HK416 magasin, fra "overskuddslageret", hadde funnet veien inn i denne magasinbrønnen hvis man ikke tenker seg om.

Tenker det bare blir i veien, klarer jeg ikke treffe rypa med 10 skudd, så tror jeg ikke de neste 20 hjelper på.

10 er mer enn nok, gidder sjeldent lade mer enn 5 i mine 10 skudds magasin på jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (2 timer siden):

Altså bare tull å påstå en skal miste alle våpen fordi en har et 20/30skd mag med på banen.

 

Ole

 

Vel, som tidligere formann i mange år i en sportskytterklubb med med 800+ medlemmer er det utrolig hva slags detaljrytteri en skytter kan bli utsatt for.

Jeg har bistått medlemmer med problemer for liknende forhold. Selv om man har "rett" kan det hende det tar et par år å få rett i retten mens våpnene blir oppbevart sentralt.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Losvar skrev (På 17.10.2023 den 15.21):

Tenker det bare blir i veien, klarer jeg ikke treffe rypa med 10 skudd, så tror jeg ikke de neste 20 hjelper på.

10 er mer enn nok, gidder sjeldent lade mer enn 5 i mine 10 skudds magasin på jakt. 


Kan jo hende det er en stor rype.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Men snakker om ammunisjon.

Det er ufattelig delte meninger om presisjonen på denne.
Og det vil sikkert være umulig å avtale å prøveskyte eksemplaret man ønsker å kjøpe fra butikk..?
Tviler på at butikkene tror på produktet selv.

---

Men, så igjen, jeg tviler på at målet til Ruger med American Ranch i 5.56 er å la kresne jegere treffe innenfor 5cm på 150 meter fra ryggsekker, den er vel heller ment for gås og rev og morroskyting på en 'ranch'.

Edited by Red FR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Amerikanerne skryter generelt av presisjon for prisen på denne, men er jo veldig avhengig av ammoen.

Dette går jo for alle rifler.

Største problemet ser ut til å være bøtteplast stokken, da den fort vil ha kontakt med løpet om man bruker tofot og noe særlig press på den.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Cappel skrev (På 23.11.2023 den 13.30):

Er det noen som har testet NATO ammo i denne, hvordan fungerte det? 

Send evt PM. 

 

har selv en ranch i 556/223 og er kjempefornøyd. Har satt på ett prs sikte nå, og ladet opp masse prøveladninger med sierra 80 grain smk. Så er spent på hva neste banedag vil bringe.

 

 

 

 

Testet nato miljøammo, satte 5 av 6 skudd i felt skiva på 400m. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...