Jump to content

Hylsesehavari - Årsak?


jjrckd

Recommended Posts

Min teori er en kombinasjon av sprø messing og romslig kammer. Fabrikkpatroner er jo alltid presset til minimum mål, for å kunne passe i alle rifler. I motsetning til hjemmeladning der man presser til hylsene bare akkurat kamrer og sånn sett ikke får plass til å sprekke hvis messingen er sprø. Lapua sine fabrikkpatroner lages av hylser som glødes og er myk og fin, men om det er sånn hos alle produsentene vet jeg ikke. Irriterende å ikke kunne gjenbruke hylsene i et så pass spesielt kaliber

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

pererik skrev (8 minutter siden):

Fabrikkpatroner er jo alltid presset til minimum mål, for å kunne passe i alle rifler.

 

Det er et toleransevindu for fabrikkpatroner, så det er upresist å si at de er presset til minimumsmål. 

 

Men selv de patronene som har størst dimensjoner, skal kunne gå inn i et kammer på minimumsmål. 

Edited by amatør
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (2 timer siden):

Det er vel en ganske vanlig sprekk på relativt ufarlig sted,  -

 

Det er ikke uvanlig at godt brukte hylser sprekker fra munningen og et stykke nedover. Men jeg har aldri opplevd slike sprekker på fabrikkskudd (som jeg skyter lite av) eller relativt nye hylser.

 

Årsak? Jeg vil sette en gammeldags 5-øring på at det skyldes en materialfeil. Det kan jo også skyldes en feil på verktøyet som lager x54-hylser hos RWS, men da burde du (og andre (?) som skyter kalibret) ha sett antydninger til slik feil på andre hylser.

Link to comment
Share on other sites

En stund (for ca 20 år sia) var ikke slike sprekker helt uvanlig på nye norma 6,5 hylser. Jeg hadde god tilgang på slike jeg fikk fra kompiser som bare skjøt fabrikkammo. Det pleide være minst en slik sprekk i halsen pr kasse hylser.

Jeg tipper materialfeil, eller grad på verktøyet som laga hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...