Jump to content

Momentskrutrekker


Milvet

Recommended Posts

Jeg har kommet til at ‘feelingen’ ikke er nøyaktig nok til små skruer, og kikker etter momentskrutrekker.

 

Bruken blir primært kikkert/montasje/ringer, og jeg tror std bits-fatning er mer praktisk enn 1/4” firkant.

 

Så langt ser denne, til ca 1.200,- grei ut. 
 

Er noen andre jeg burde se på?

IMG_8934.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ser fin ut den. Jeg gikk for fattigmannsutgave fra Ali https://www.aliexpress.com/item/4001227682460.html

Testa den mot en skikkelig en på jobb, og de var såpass like at jeg klarte ikke å registrere noe avvik.

Ikke noe å skryte av til utstyrssnobber akkurat, men duger til å feste Swarowski-en på rifla.

Det var i grunnen en aha-opplevelse å skru til ting med kjent moment. Som ekte mannfolk flest har jeg selvfølgelig innebygd momentmåler i håndleddet, men det var ikke så dumt med en kalibrering viste det seg 😅

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (27 minutter siden):

Tørt, smurt, rusk, rust, ruhet etc.

Ingen problem å få 50% feil forspenning av slike grunner, så 6% er bra. 
 

Nå er ikke tiltrekning med moment en metode som brukes særlig mye på virkelig store bolter. Det blir ofte for unøyaktig. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det er bra nok. 
 

Bare det å ha lange skruer som dras med et lite moment pluss en vinkel er mye bedre. Ellers er jo måling av skrueforlengelse med ultralyd utrolig mye bedre, og fullstendig uavhengig av friksjon. 
 

Det skal svært lite til at man får mer enn 6% endring av friksjon. 

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke tatt høyde for torsjonskreftene for å skru inn skruen i +/-6%

Målebrevene for momentnøkler er ofte demotiverende å lese, hvertfall om man ser hele skalaen.

Moment pluss vinkel er selvsagt mye mer nøyaktig da man ved rett moment også må passe på å dra jevnt, ikke stoppe, smøre gjenger, anleggsflater osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ofte så kommer feilmarginen på disse små moment skrutrekkerene fra det faktum at skala'n på de er vanskelig å lese nøyaktig. (tykk strek etc) 


Men nå finnes det jo mange alternativer med digial avlesning. 

Stallwille Torsiotronic er ett godt alternativ med den med lommebok som står i stil med kostnaden av kikkerten sin. 

 

 

Sånt rent økonomisk kan det evt lønne seg å kjøpe en med fast innstilt momentverdi.  

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...