Jump to content

Kronograf - anbefalinger?


Breiðisjor

Recommended Posts

Mange ulike meninger om dette, og hva de ulike variantene presterer mht. nøyaktighet. Jeg har svært gode erfaringer med denne, men den er (selvfølgelig) ikke på lager. Jeg liker at det er ledning mellom sensor og display, slik at det er lett å følge med fra skudd til skudd. Jeg liker mindre at den er litt plundrete å sette opp, samt følsom for vær og vind. Det siste betyr ikke så mye, da jeg testskyter i dagslys og godvær😉. Likevel mener jeg den gir gode ytelser ift. pris, og den er mer enn nøyaktig nok for min bruk (rifle).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill så langt! Ser at prisene på kronografer varierer fra 1795,- og opp til femsifret, så ikke lett å vite hvor mye penger man skal putte inn her. Er disse rimelige bare skrot, mon tro, eller klarer de likevel å måle hastigheten sånn noenlunde nøyaktige? Så spiller selvsagt også aspekter som "brukervennlighet" og "holdbarhet" inn her. 

Link to comment
Share on other sites

gribben skrev (12 minutter siden):

Magnetospeed. 
Funker uansett lys og forhold. 

 

https://www.landro.no/magnetospeed/107009/magnetospeed-chronograph-v3-kit-hc

 

Ser fin ut! Trodde ikke  disse egnet seg for håndvåpen også, men ligger jammen meg noen bilder på nettet hvor den er festet både på en 1911 og Glock. Men dette krever muligens en ekstra festeanordning? For rifle, ser den dog veldig praktisk ut.

Edited by Breiðisjor
Link to comment
Share on other sites

Funker hvis du har rail, og bruker denne:
https://magnetospeed.com/products-v3-rail-adapter

 

Gikk fra caldwell sin til magnetospeed, i frustrasjon for at den ikke funket i «feil» lys. 
Magneto har jeg aldri hatt problemer med. Brukt i kaliber fra 22-250 til 338lm. 
 

Hørt mye bra om Labradar også, men den er enda noen steg opp prismessig. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Caldwell Ballistic Precision som jeg har hatt i 5 -6 år og brukt noen ganger hver sommer (eller utenfor snøsesongen). En simpel plastikksak som er blant de aller rimeligste, men i følge produsenten skal den ha svært god presisjon, noe jeg har all grunn til å tro at stemmer. Dette er selvfølgelig en optisk måler som fungerer bare med god og jevn utendørs belysning. Funker ikke i direkte sollys, ikke med lysrør, ikke med snø, ikke i skumringen ... Og det er smart å lese bruksanvisningen og være nøyaktig med oppsettet også. 
Det jeg ikke har fått til å fungere er en app som skal registrere resultatene og gi snittmålinger osv. Den virket så ustabil at jeg ga opp etter et par forsøk. Mulig den er bra nå, det er mange år siden jeg prøvde. Jeg noterer bare hastigheten fra displayet etter hvert skudd, og det er det eneste jeg er interessert i også. Har for øvrig brukt den bare til håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du en klassisk optisk kronograf så vil denne kunne fungere greit, men du vil fort oppdage at du skulle ønske du hadde noe bedre. Disse er svært lunefulle med tanke på variable lysforhold og har ofte stor feilmargin på målingene.

 

Magnetospeed er noe dyrere, men virker i all slags lys og måler hastighet med mye større nøyaktighet.

 

Min anbefaling er likevel å kjøpe Labradar hvis du har råd og kan finne noen som selger den (jeg fant min på Finn med litt tålmodighet). Fra mitt perspektiv har Labradar tre fordeler som Magnetospeed ikke har:

1. Uansett hvor uheldig du er så klarer du ikke å skyte den i stykker 

2. Den måler hastighet utover i kulebanen som eksempelvis kan brukes til å beregne BC på kula.

3. Du kan skyte inn og måle hastigheten samtidig (Magnetospeed kan påvirke treffpunktet).

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Magnetospeeden fungerer godt, dog litt fikkel med montering for å få den til å sitte godt (iaf på demper), og om den skal nyttes på flere våpen er det ennå mer fikkel med avstandstykker og tilpassning.

Labradar fungerer også godt og er enklere i bruk (har ikke sett at mine MS og LR er mer enn 2 m/s uenig på samme kula,vanligvis 0-1 m/s, når jeg har sjekket). En ulempe er bruk, når andre skytter nær ved, da deres skudd også trigger måling. Om en bruker demper anbefales også ekstern mikrofon, for å sikre trigging.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...