Jump to content

Hendelse som skjedde for en stund siden/våpensøknad


oscar5467441

Recommended Posts

Har nettopp tatt jegerprøven og er klar for å kjøpe mitt første våpen. Er bare litt usikker om en hendelse som skjedde for et par år siden har noen virkning for søknaden.

Snart 3 år siden så dro jeg og faren min til butikken, fater'n var litt uheldig å dultet døra i bilen vedsiden av oss. Fyren klikka helt fullstendig. Vi sa vi kan skrive skademelding men han nektet å gjøre det. I butikken fulgte han etter oss, osv.

Når vi kom ut av butikken, åpnet han kjeften igjen og klinte til faren min i ansiktet. Jeg slo han tilbake. Jeg var ikke i humør til noe kamp å hentet et brekkjern fra bagasjerommet, Ikke for å slå han men for å jage han vekk. Etter en stund med å veive brekkjernet rundt så kom butikkansatte ut å fikk han til å endelig stoppe. Vi dro hjem.

5 min senere kommer purken og setter meg og fater'n i håndjern.

De spør hva som skjedde. Etter jeg fortalte hva som skjedde, så slapp de oss løs, spurte om vi ville anmelde karen (Noe som vi ikke gjorde) og så dro de. Hørte ikke noe fra purken etter hendelsen.

 

Jeg gjorde det klart for dem at jeg ikke hadde noen intensjon til å slå karen med brekkjernet, brukte det kun for å jage han vekk.

 

Kan dette gi meg avslag på våpensøknaden?

Edited by oscar5467441
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker feil er det enten 3 ell 5år karantene ved som for vold/trusler.

 

Med tanke på at det ikke ble noe dom her er jeg enig med @gribben.

 

Hadde man derimot sendt inn søknad uken etter at dette ble rapportert kan det være de nok hadde sett litt nøyere på saken.

 

Søk i vei, det er bare du som får se svaret, og kostnaden på det blir kun dersom søknaden godkjennes. I verste fall får du vite hva de mener om saken og evt hvor lenge man hadde måttet vente.

Link to comment
Share on other sites

Tror selv at det skal gå fint. Spesielt med tanke på at det ikke var vi som startet kampen, plus at jeg og faren min prøvde å løse problemet med forsikring.

 

Gikk også over til at jeg prøvde å unngå konfrontasjon med å jage vekk fyren fremfor at vi startet å slåss.

 

Sendte søknaden for ca en uke siden. Jeg oppdaterer når jeg har fått svar. Står ventetiden er på ca. 12-16 uker.

Edited by oscar5467441
Link to comment
Share on other sites

Godt at ingen ble skadet! 

oscar5467441 skrev (4 timer siden):

Gikk også over til at jeg prøvde å unngå konfrontasjon med å jage vekk fyren fremfor at vi startet å slåss


Sitatet over virker som en selvmotsigelse for meg. 

 

@oscar5467441Sånn rent hypotetisk, hvis du hadde hatt hagle i bilen i tillegg til brekkjern. Hva hadde du valgt å true med? 
 

 

Link to comment
Share on other sites

BearBeer skrev (2 timer siden):

 

 

@oscar5467441Sånn rent hypotetisk, hvis du hadde hatt hagle i bilen i tillegg til brekkjern. Hva hadde du valgt å true med? 
 

 

Da denne hendelsen skjedde så hadde jeg faktisk et luftgevær i bagasjerommet. Det lå der siden jeg er en lattsab som ikke gadd å ta det ut etter en hyttetur som vi var på noen dager før.

Jeg har alltid vært klar over våpenreglene å skjønte på stedet at hvis jeg tar ut luftgeværet å truer, sikter eller bare viser det frem, så har jeg dummet meg ut skikkelig.

 

Truer du noen med et luftgevær eller et airsoft gevær, vil du få samme straff som om det skulle vært et ekte våpen.

Man skal heller aldri bruke våpen til å true noen, til å med hvis en innbrudd tyv hadde tatt seg inn i huset ditt.

 

Jeg er sikkert ikke den smarteste på noen måter, men har heldigvis vett nok til at jeg ikke dro opp luftgeværet. Hadde nok blitt en kjedelig ferie til fengslet.

Edited by oscar5467441
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (19 minutter siden):

Forsvare seg, ja. Men å veive runt med et brekkjern? 

Ja, høres litt brutalt ut. Vi prøvde jo først å få han til å roe seg. ''Vi skriver skademelding, så er problemet løst. Du taper ikke bonus, det var vår skyld''

 

Dette var også en større kar. Mye større enn meg og faren min. Jeg som selv på den tid veide kanskje rundt 60 kg hadde ikke så veldig lyst til å gå til kamp med denne karen.

 

Som jeg også sa. Jeg hadde ikke lyst til å slåss. Vi ba om unnskyldning, sa vi kunne skrive skademelding (Det var faktisk ikke noe skade på bilen hans engang). Han godtok ikke noen unnskyldning, nektet å skrive skademelding. Han var ute etter bråk og brukte uhellet vårt som en unnskyldning til å starte kamp. Han tok det første slaget. Etter at jeg slo han tilbake å la merke til at pingle slaget mitt ikke hadde noen effekt så tenkte jeg at det er bedre å prøve å skremme han vekk istedenfor å kanskje dra en tur til legevakten. Faren min er heller ikke noen kampkar, så er ikke noen unnskyldning å si at det var 2 mot 1.

 

Fikk skremt han så han holdt avstand. Ingen ble skadet. Trengte ikke å skrive skademelding. Happy ending

 

Edited by oscar5467441
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (6 minutter siden):

Forsvare seg, ja. Men å veive runt med et brekkjern? 

Om dette er som trådstarter hevder;

Aggressiv person kommer med trusler og byr opp til bråk, fotfølger fornærmede og smeller til gamlefar.. det er vel ganske innafor å true vedkommende vekk? Tenker heller kudos til trådstarter som ikke gav han ei (fortjent?) runde med brekkjernet.. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at dette går greit. Så lenge du ikke ble anmeldt så er det ingen grunn til at det finnes noe ang dette på deg i politiets registere. Hadde du blitt anmeldt så hadde saken vært en annen, selv en anmeldelse hvor en blir frifunnet kan slå negativt ut på en våpensøknad.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...