Jump to content

Hjortejakt-23


Aasbø

Recommended Posts

Nå nærmer det seg endelig sesong for hjortejakt 😃

Utstyr skal gjennomgås og kart skal studeres, herregud som jeg gleder meg. 

Jeg starter i uke 37 med en hel uke i skogen. Mitt i terrenget ligger det et lite tømmerhus med solcelle, et par senger, vedovn og et 2-bluss 

propan kjøkken. Et ypperlig samlingspunkt når vi trenger å tørke klær, lage mat og slappe av. 

Jakten hos oss foregår mest som posteringsjakt, og da særlig med overnatting ute på post. 
 

Jeg håper det er flere her inne som gleder seg til 1.september, her går ikke tiden fort nok! 
Bruk tråden til alt om hjortejakt i 2023 😃





 

Edited by Aasbø
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jakta er i gang, å jeg har en kompis som tok turen til Vestlandet på torsdag. Allerede etter premieredagen i går, begynte det å fylle seg opp i låven 👍🏻

 

 

IMG_0533.jpeg
 

Selv så holder jeg på med å høste inn årets plommer hjemme i hagen. Veldig mye plommer i år. 😃 

 

IMG_0534.jpeg

Edited by Aasbø
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Think! skrev (På 12.9.2023 den 15.07):

Det hadde vært fint med opplysninger om kaliber, kule, patron fabrikat, treff sted, skuddvirkning og slakt.

Bukken veide 75kg da vi skar den ned. 🙂Treff inn, bog venstre side og ut rett bak bog høyre side. 20m hold. Hjemmesnekret 308W patron med Swift A-frame 165 kule. «Rett ned i smellen» 🙂

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Flere situasjoner, men null fellinger så langt i år. Utvilsomt den mest spennende jakta jeg vet om. Pekefingeren har vært på avtrekkeren flere ganger:

 

- Stang ut nr 1; Sneik innpå den største hjortebukken jeg noen sinne har sett. Klarte ikke telle alle taggene da den lå med geviret delvis skjult av ei bjerk. Lå lenge og kikket på hverandre. Høyfjellsterreng så alle dyrene er på «gjennomtrekk», men dette var ikke noen returbukk, og slike gener bør (og har sannsynligvis flere ganger) gå(tt) i arv, så jeg lot være. Det kriblet kraftig, men var egentlig ganske fint å la han gå. Stor opplevelse! 
I tillegg hadde jeg ett reinsdyr hengende ved teltplassen, og hadde sannsynligvis fått ett lite helvete med å dra han ut alene. 
- Stang ut nr. 2; To hjortebukker (en 6-tagger, en 8 tagger); fant de på ca 1km avstand. Stilte inn på ca 340m. Sidevind med veldig kast (gikk fra «forsiktig bris», til anslått 8-12m/s i kastene). Var ikke trygg på vindavdriften, så lot være. De gikk over på naboteigen, og jeg hev av meg sekk/rifle og snek inn på ca 50m og filmet mens de lå å hvilte under ei furu. 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Mange kjente jo C.E.A. / Veidinn her på kammeret. Det passer fint å minnes han i starten på hjortejakta, og jeg pleier å se gjennom videoen under for å friske opp. Synes det er fint håndarbeid Veidinn demonstrerer! Sikkert mange meninger om bruk av vann på slutten, men enhver kan jo gjøre dette etter eget hode. 

 

Edited by FNJ
  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Forrige laurdag var ein god dag i hjortelia. I ekstrem kastevind valgte vi rett taktikk. Tre skytterar utplassert, og ein som sakte snikjakter seg gjennom terrenget.

På få minutter med snikjag låg tre hjort i lyngen. 

 

2 er skote med Sako Blade 6,5x55, og den siste fall for TTSX i 150grain i 308win. Alle på hald under 50m

20231021_121613.jpg.6efdfbaa3661fd9a4e86b448cbd841ce.jpg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Forrige søndagen var det tid for litt klatring igjen. I nydeleg terreng.

Vi kom kjapt innpå skytbar hjort då vi kom opp i tregrensa etter en times gange. Ein fin kalv rett bak kolla på bildet.

20231022_091830.jpg.074bbc1d2b74faec56a85319f3d3cd53.jpg

Men planen var å bruke dagen og gå høgt i terrenget. Det vart litt for kjapt rett og slett.  Kunne jo heller ta med ein hjort på vei ned 🤷🏼‍♂️

20231022_093940.jpg.de13341eb8616940cb634f27c800d856.jpg

 

Og utsikta var meget bra.

20231022_101517.jpg.9ece84e2c61fd715319f5ad7dd26d712.jpg

Børsa kom omsider ut av sekken då vi skulle forsere nokre "hotspots" på veg ned frå fjellet.

Hatar eigenleg å gå med sekk, men den her var verkeleg god i bæresystem og komfort. 

20231022_100326.jpg.f735a861e594982ff1e8bbe8e0c103f0.jpg

Men knaseføret ned i lia gjorde smygjakta komplisert, for å ikkje sei vanskeleg. Koller og kalvar oppdaga oss først.

20231022_123856.jpg.0ffa04099e2a8132d9759b67e14068b6.jpg

Gjorde seg med ein kvil under ei furu. Sola varma godt i lia etterkvart.

20231022_125107.jpg.41633eed55bea67dc94eed209ac668b7.jpg

Ein ung og ikkje skytbar titaggar syns at kvistknekk var spennande, og kom på ein snarvisitt på kort hald.

 

Det vart ikkje noko fall, men mange gode opplevelsar.

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Her er en liten beretning fra årets hjortejakt i Balestrand, hvor jeg/vi har jaktet 1 uke hver høst i drøyt 15 år. Jeg jakter nå, som noen kanskje har fått med seg, sammen med kjæresten @ElleVill(E) som er godt voksen, men relativt ny i "faget". Hun har bare vært med to år tidligere, og da ha det vært stang ut for oss begge. Men i år ble det virkelig stang inn, og en flott debut for E!

 

Når vi jakter hjortevilt sammen i kjent terreng praktiserer vi et opplegg med smyg, drev og postering. Det vil si at vi veksler på å postere, mens den andre smyger seg fram/opp mot posten. Da vil dyr som ikke byr på skuddsjanser for smygjegeren kunne bli presset mot postjegeren og felles der. Dette opplegget krever streng disiplin mht. skuddretning/vinkel, og god kommunikasjon.

 

I Balestrand går første "jaktetappe" fra sjøen og opp til drøyt 100 moh, en strekning på rundt 800 m men i luftlinje ikke mer enn 400 m. På nattestid er hjorten nede i noen frukthager, og den beiter også på noen små slåttemarker langs fylkesveien. Dyrene beveger seg oppover i grålysningen, og har dagleie vesentlig høyere opp i terrenget. Så tidlig på morgenen er det mulig å finne hjort nær sagt på alle nivåer. Vegetasjonen er en del plantet granskog nederst, blandingsskog med bjørk, hassel, eik og furu høyere oppe.

 

Nåvel, vi startet søndag kl. 07, og jeg var på post om lag 20 minutter senere. E startet smygingen så snart hun var informert om dette. Å gå langs delvis gjengrodde og mosedekkede traktorveger gir mulighet for å bevege seg relativt stille, og er vinden på jegerens side side kan man komme på greit skuddhold. Snart får jeg beskjed på radioen om at to dyr er støkket og på vei oppover. Så går det ikke mer enn et par minutter før det smeller fra E, bare ca 200 m nedenfor min post. Jeg får melding om at hun har skutt ei kolle.

 

Kolle.jpg.5795dfe259743c2dbcc2d7e415ee0faf.jpg

@ElleVills første felling er et faktum, ei fin fjorårskolle.

 

 

post1.jpg.3c318488be48e484d769e71fb28f1fda.jpgpost2.jpg.fec66035f42642386943c237bb3197d6.jpg

Venstre bilde fra min post post mot skuddstedet, det andre fra skuddstedet mot posten. (Jeg sitter litt nedenfor og til venstre for midten i bildet til høyre).

 

Etter ytterligere noen minutter ser jeg et dyr, også det ei kolle, komme tuslende langs traktorveien nedenfor grinda. Jeg tenker dette er det andre av de to dyrene som var meldt, og skyter rett før kolla skal hoppe over gjerdet. Skuddavstanden er bare 30 m, men kolla har stilt seg litt skrått for å ta sats. Etter skuddet tumler dyret bakover og forsvinner i bratta på nedsiden av traktorveien. Først da ser jeg en kalv forsvinne samme vei, og den får jeg ikke skuddsjanse på😬. E hadde felt et tredje dyr.... Men vi har altså fått to hjorter første jaktdag før kl. 08!

 

Begge dyrene stod litt på skrå i skuddøyeblikket. Det innebar at kulebanen sneiet vomma på vei ut, og da er det godt å ha tilgang til slaktebu for å sikre god hygiene i resten av prosessen. I slike tilfeller er skylling med vann og god renskjæring rundt sårkanalen viktig. E skjøt sin på ca 25 m hold med en A-bolt III i .308 W og fabrikkladet Norma Oryx 165 grs, jeg brukte min A-bolt II i 6,5x55 og hjemmeladet 155 grs Lapua Mega. Ingen av dyrene løp lenger enn ca. 40 m.

 

Slaktebu.jpg.6fb0b788510de32f4fb33711477734b2.jpg

Slaktebu med alle hjelpemidler gjør det enklere å håndtere slaktet.

 

Vi brukte de neste to dagene på å lete etter kalven, uten resultat. Nå har heldigvis grunneier bikkje (NES) og rifle med termisk sikte, så han lovet å se etter den i dagene etter at vi hadde reist hjem. Ellers er lærdommen fra denne jakta at suksess beror mye på terrengkunnskap og en god strategi. Men som en kollega av meg en gang sa: God planlegging kan aldri erstatte griseflaks!

 

Jeg mener nå uansett at en vellykket jakt er avhengig av at jegeren gjør en god jobb, smyger forsiktig og langsomt, har effektiv kamuflasje, samt radiodisiplin. Likevel virket det nesten som de to kollene hadde bestemt seg for å gi seg til oss. Og det er jo også dette noen naturfolk i Alaska sier: man må vente på de situasjonene.

 

Anaa' baasee! 

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 16
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En magisk opplevelse!

Endelig! Etter å ha jaktet i to år med god opplæring av @Sølvrevfikk jeg min første hjort tredje året! Ganske stolt av at det var på smyg! Det har vært litt av en læringsreise som jeg bare må dele. Selv om jeg er en dreven sanker av sopp, bær og ville vekster og er godt trent i å lese naturen, biotop, spor mm så har jakt på storvilt åpnet en ny dimensjon i det å høste av naturen.

Stikkordet i det hele er trening, trening og trening. Avtrekk, avstandsberegning, skuddvinkel og selvfølgelig jakt i terreng som en lærer av hver gang. Så er det vindretning, skuddfelt og og det å bevege seg seint nok. Det er mye å ta inn som ny jeger. Og så skal man være så øvd og trygg på rifla at når sjansen kommer så går det på autopilot. Min tålmodige jegerinstruktør har mye av æren!  I år var jeg veldig klar for at nå måtte vi lykkes, og så klaffet alt første dagen! 

Etter først å ha sett to dyr oppover mot @Sølvrevsin post og meldt det på radioen, stoppet jeg opp for ikke å skremme dyrene oppover. Kikket langsomt til høyre, deretter laaangsomt til venstre og der stod det ei kolle. Opp med tostav i sakte kino, la an, avsikret, sjekket skuddfelt og bakgrunn, siktet og trakk av. Kolla hoppet nedover. Jeg slengte rifla på ryggen og gikk mot skuddstedet med høy puls og hører det smeller fra @Sølvrev sin post. Går noen meter nedenfor der den stod, og der ligger den(heldigvis). Det var en fantastisk god følelse. Melder på radioen at jeg har fått ei kolle og får til svar: "jeg også". Magisk! Det må være once in a lifetime at sånt skjer. To dyr før kl 8 om morgenen første jaktdagen!

Så er det en reise i anatomi å vomme ut, pelse og etter hvert partere og pakke. Vi bruker alt, og skinnet er levert til Granberg garveri. 

Jeg hørte en voksen hortejeger si at man fra gammelt alltid snakket om å få et dyr- ikke om å ta et dyr. Akkurat slik som vi sier om fisk-vi spør:  fikk du fisk? For meg handler det ikke om å drepe, men hele opplevelsen, innsatsen, om å aktiverer alle sanser, konsentrasjon og å få et dyr når situasjonen er der.  Skuddvinkel? - læring denne gangen også. 

Laget rull av en liten svange. Krydret med salt, pepper, knuste einerbær, timian og bergmynte. Veldig godt! Mye godt i vente med full fryser.

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

Hjartdal leverer 👍

Etter noen trege minutter på post, så kom denne traskende stille og rolig ut a drevet. Mest sannsynlig støkt ut siden hunden holdt på med andre dyr. 
6,5x55 naturalis, 70m, høyt bogskudd … rett ned! 😃

 

 

IMG_0625.jpeg

Edited by Aasbø
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...