Jump to content

7mm PRC, prosjektiler egnet for jakt


ronlamagnum

Recommended Posts

I min søken etter mer egnede kuler til elg enn 7mm Hornady ELD-X, har jeg nå testet 175gr AccuBond Long Range med N-565 i dag. Grunnen er at dette er en kule som presumtivt skal ha gode langholds-egenskaper (bra BC) og det var den eneste "bonded" kula som var tilgjengelig. Det er heller ikke mulig å finne Magnum primere for tiden, så jeg måtte bruke Federal LR 210 under testen.
Startet på 64gr N565 og testet hastighet og presisjon opp til og med 71gr. 71gr belastning virker høyt forhold til tester med tilsvarende krutt og kulevekter (180gr Berger Hybrid) funnet på nettet. Best resultat oppnådde de med ELD-M 180gr men de brukte Magnum primere (det utgjør muligens 0,5-1 gr krutt?) i en 26" pipe. De fikk 884m/s  og .5 MOA presisjon.
Til sammenligning oppnådde jeg 844 m/s med 71gr N-565 i en 20" Lilja pipe i en Blaser R8, COL som ELD-Match. Jeg fikk sub MOA-samlinger med 70gr N565 (833m/s). Kompensert for kortere pipe er det fartsmessig kanskje som forventet med kortere pipe og noe lavere BC på ABLR enn Berger Hybrid.
Observerte ikke tegn på overtrykk på noen av hylsene, selv ikke på 71gr N565 ladningen. Heller ingen vesentlig endring i følt rekyl oppover i stigen. 

Spørsmål 1: Hva kan jeg forvente av effekt på trykket ved å endre til Magnum hettermed samme max ladning (71gr N565)? Bør jeg redusere mengden krutt for å være sikker?

Spørsmål 2: Er noen som har testet AccuBond LR på elg hadde det vært kjekt å høre om erfaringer. Jeg registrerer at noen mener den ekspanderer for lett på korte hold, men fungerer bra på lengre hold (som den nok er designet for :-).

Spørsmål 3: Noen som har testet andre prosjektiler i 7mm PRC (alle typer, ikke bare til storvilt) som vil dele sine resultater når det gjelder hastighet og presisjon med 7 PRC?

Link to comment
Share on other sites

Sjekk denne tråden (hvis du ikke allerede har vært inne): Test av storviltkuler ved skudd i vannkanner. - Riflelading - Kammeret.no Her er 7 mm Accubond 140 grs testet, med relativt beskjeden restvekt i moderat hastighet. Ville ikke vært mitt førstevalg til elg. Federal Trophy Bonded BT ga meget bra resultat i .30-kaliber, prøv den i 7 mm om du får tak i denne kula (ja, jeg vet det er tørke på ladekomponenter😉). Ellers inneholder vannkannetesten mye god informasjon om homogene kuler, også i 7 mm.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Barnes LRX- 139 eller 145gr. Finnes i hylla rundt forbi på butikkene akkurat nå. Den tåler så mye fart du får skremt den opp i, og så lenge du er over v0= 900m/s, vil den sannsynligvis ekspandere greit ut til 400m+. Skal du jakte på lengre avstand enn dette, bør du nok holde deg til eld-x, Berger etc.

Du får ikke fult ut i pose og sekk, men skyter du på slike avstander vet du jo dette allerede. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor du jakter elg men i de fleste tilfeller betyr ikke BC noe særlig på elgjakt. Men det finnes mange gode storviltkuler i 7mm , den tøffeste av alle er vel 175 a-frame bc = 0, 490, 145 lrx bc = 0,486 er nevnt, snurren din tillater kanskje 168 lrx bc =0,550 også. Ellers kan jeg på det varmeste anbefale 150 Swift scirocco II bc = 0,515. Bør gi deg over 900 ms og er ei super kule til store dyr.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for informasjon moviken :-). Jeg burde selvsagt lagt til et jeg etter en jakt i Namibia ser for meg å besøke Afrika igjen med 7 PRC’en ombord.  Det ser ut som om alternativene du oppgir absolutt passer til elgen på Finnskogen, problemet blir vel å få tak i noen av dem før jakta i høst. 
Kanskje det finnes noen 7 Rem Mag eiere der ute som har noen liggende i skuffen som kan selges? 

7 PRC har 1-8 twist så det skulle gå bra å stabilisere lange  LRX 168gr også? 
Har du brukt noen av Berger kulene på elg? 
Jeg tyvstarter høstjakten på Internett etter alternativene du listet 😄👍
Takk igjen!!
 

Edited by ronlamagnum
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (22 timer siden):

Sjekk denne tråden (hvis du ikke allerede har vært inne): Test av storviltkuler ved skudd i vannkanner. - Riflelading - Kammeret.no Her er 7 mm Accubond 140 grs testet, med relativt beskjeden restvekt i moderat hastighet. Ville ikke vært mitt førstevalg til elg. Federal Trophy Bonded BT ga meget bra resultat i .30-kaliber, prøv den i 7 mm om du får tak i denne kula (ja, jeg vet det er tørke på ladekomponenter😉). Ellers inneholder vannkannetesten mye god informasjon om homogene kuler, også i 7 mm.

 

Takk for lenke til super tråd!!

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (7 timer siden):

Jeg har også fått tak i noen få EldM og Eld X. Hvordan holder Hornady hylsene, ser det er mye klaging over dammen på at hettene ikke sitter ved første lading etter fabrikk er skutt?

Jeg har bare bare re-ladet 1. gang og kjenner meg ikke igjen i det bildet, . Hettene (kun brukt F 210) sitter som de skal i mine hylser. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...