Jump to content

Kuletester og erfaringer, 7mm.


ladebenken

Recommended Posts

Hei.

 

Tenkte vi kunne ha en tråd hvor vi deler kuletester og erfaringer rundt 7mm kuler til storvilt. (Rådyr og oppover).

 

Her er mitt første bidrag:

 

Disse kulene skal som i kuletester for 6,5mm kuler testes i flere forskjellige hastigheter etterhvert.

 

Nosler AB LR 168GR, Berger VLD Hunting 168gr og Barnes 168gr LRX

 

IMG_0036_zpsgfm75bdm.jpg

 

IMG_0050_zpsgx4bbhpb.jpg

 

IMG_0051_zpsljq8r5li.jpg

 

Nosler AB LR 168GR:

 

Ekte BC: http://www.longrangehunting.com/forums/ ... ts-137554/" target="_blank

Anslagshastighet: ca: 760 m/s.

Restvekt: 93,1 gr = 55,4%.

Største og minste diameter: 13,04 og 11,4mm.

 

IMG_0053_zpsiz7wfyxs.jpg

 

Berger VLD Hunting 168gr

 

Anslagshastighet: ca 755 m/s.

Restvekt: 32,2gr (største mantelklump). = 19,2%

 

IMG_0052_zps92ul5tct.jpg

 

 

Barnes LRX 168 gr

 

Anslagshastighet: ca 755 m/s.

Restvekt: 167,7 gr = 99,8%

hhv. største og minste diameter: 13,9mm og 12,4mm.

 

IMG_0054_zps6lltpvan.jpg

 

 

De skal prøves i både lavere og høyere hastigheter, men slik det ser ut nå er Barnes kula den beste allround kula etter min mening.

Accubond LR holdt bedre sammen enn fryktet og har ikke mer enn ca 10-15% lavere restvekt enn vanlig Accubond i samme hastighet, men BC gir bedre marginer vindmessig.

 

Berger VLD kula gir omtrent samme resultat som i 6,5, man ser tydelig at den ekspanderer ved å knekke tuppen til siden for så å eksplodere. Ikke mitt førstevalg til Elg, men sikkert grei til å få rådyrene rett i bakken ved f.eks utenlandsjakt.

 

Slik det ser ut nå kommer jeg til å prøve Accubond LR til høsten, hvis jeg får den til å gå skikkelig godt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Barnes 168gr LRX 7mm WSM, 1:9 Krieger pipe,

runde hull i papp (i ca. 0°C og 990hPa) og drømmepresisjon helt ut til 8-900m med 168gr LRX, under flere forhold, men ikke i veldig høy lufttetthet. BCen som oppgis ser ut til å stemme perfekt. God effekt på rådyr @ både kort og langt hold.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme problemet som deg med gjeldende kule jonny, presisjonen er "ok", men jeg oppdaget at den ga lett ovale kulehull på 100m og turte ikke å bruke den på jakt i høst i tilfelle større ustabilitet ved endring i lufttetthet.

 

Jeg puffa de ut i ca 925 m/s på det meste med 1:9,5 i twist. 7mm RM.

 

Hvilken utgangshastighet har dere? 1:9 er tydeligvis helt i grenseland.

Link to comment
Share on other sites

Har ei jaktbørse i 7mm rsaum på vei, så følger spent med på denne tråden.

Har ikke helt bestemt meg for hvilken kule jeg skal bruke, men har vurdert både 139 gmx , 168 lrx, 150/168 ablr og 160 accubond.

Har et par esker 139 gmx liggende, så blir kanskje å prøve den først. Skal tåle mye hastighet bra, men er litt skeptisk til ekspansjon i lavere hastighet på disse, men må sannsynligvis ut på lengre hold enn det som er aktuelt før det blir et problem.

 

Er også veldig nysgjerrig på hvordan Cutting Edge MTH 155 grain (bc 0.61) ville fungert. Men, brownells er vel eneste mulighet for å skaffe noen av disse, spørs om de kommer i sortimentet.

Ellers hadde det jo vært interessant å prøve ScenarL 180!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt veldig gode erfaringer i 7mm (7x64/7x65R) med både 175gr Nosler Partition, 150gr Brenneke TOG og 150gr Swift Scirocco. Det skal nevnes at 175gr Sierra Game King har vært den mest presise av alle og med god dybde- terminalvirkning på vilt også. Klar egnet til lengre holde.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er også veldig nysgjerrig på hvordan Cutting Edge MTH 155 grain (bc 0.61) ville fungert. Men, brownells er vel eneste mulighet for å skaffe noen av disse, spørs om de kommer i sortimentet.

Ellers hadde det jo vært interessant å prøve ScenarL 180!

 

Cutting Edge Bullets (CEB) har allerede lansert 192gr MTH (BC 0.7 - 0.720). Den blir nå testest av forskjellige over hele USA.

Link to comment
Share on other sites

192 grainern i MTAC (match/tactical) serien til Cutting Edge krever 1:7.5 twist.

Ikke mange som har twist til at den vil fungere...

Tviler på 192 MTH vil gå i 1:9 twist

 

EDIT: finner ikke noe 192 MTH, og MTAC er uaktuell siden den har lukket spiss

Link to comment
Share on other sites

Tviler på 192 MTH vil gå i 1:9 twist

 

EDIT: finner ikke noe 192 MTH, og MTAC er uaktuell siden den har lukket spiss

 

192gr MTH har akkurat i mars 2015 blitt utlevert (jeg skrev det også) til noen lykkelige i USA som skal teste disse under alle betingelsene. Skrev noe om dette også på tråden >Promotere europeiske kalibere>. Du får lese noe mer detaljert om de nye MTH (også 8mm) på det amerikanske LRH - forum.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme problemet som deg med gjeldende kule jonny, presisjonen er "ok", men jeg oppdaget at den ga lett ovale kulehull på 100m og turte ikke å bruke den på jakt i høst i tilfelle større ustabilitet ved endring i lufttetthet.

 

Jeg puffa de ut i ca 925 m/s på det meste med 1:9,5 i twist. 7mm RM.

 

Hvilken utgangshastighet har dere? 1:9 er tydeligvis helt i grenseland.

 

Jeg tror det var drøye 900 m/s jeg sendte de avgårde med. Jeg har ikke målt twist selv, men i teorien skulle det være krieger med 1/9" 61 cm lang. Børsa er hos doktor for montering av underbeslag for skikkelige magasiner så jeg får ikke målt på en mnd eller to.

Link to comment
Share on other sites

Var ute og skjøt litt igjen idag med disse kulene:

 

IMG_0057_zps133xd2jd.jpg

 

 

168gr LRX

 

Anslagshastighet: 915 m/s

Restvekt: 137,8 gr. = 82%

Største og minste diameter: 21,6 og 10,4mm.

 

IMG_0058_zpsytra77qg.jpg

 

162gr SST

 

Anslagshastighet: 918 m/s

Restvekt: 43,9 gr. 27%

Største og minste diameter: 13,1 og 12,6 mm.

 

IMG_0059_zpsejl7h3rf.jpg

 

Berger VLD Hunting 168gr

 

Anslagshastighet: 928 m/s

Restvekt: 37,1 gr. = 22%

Største og minste diameter: 15,0 og 10,55 mm.

 

IMG_0060_zpsu3scx6mt.jpg

 

Nosler Accubond

 

Anslagshastighet: 760 m/s

Restvekt: 139,5 gr = 87%

Største og minste diameter: 15,6 og 13,2

 

IMG_0061_zpsgrj8hm17.jpg

 

Hornady SST 162 gr

 

Anslagshastighet: 744 m/s

Restvekt: 89gr = 55%

Diameter: 21,17 og 12,2mm.

 

IMG_0062_zpslyvqdqyc.jpg

 

Nosler Accubond LongRange 168gr

 

Anslagshastighet: 925 m/s

Restvekt: 73,6 gr = 44%

Diameter: 12,8 og 11,84

 

IMG_0063_zpsnmgxo2hc.jpg

 

 

 

Samlet: F.V: ABLR, SST, AB, BERGER, SST, LRX.

 

IMG_0064_zpsjuqzdhoz.jpg

 

IMG_0065_zpsjd79y2cu.jpg

 

Jeg trodde LRX skulle tåle dette. ABLR viser seg som en ok kule.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde LRX skulle tåle dette.

 

Selv om LRX'en "mistet vingene" er det ikke sikkert det gir dårlig effekt i viltet av den grunn, og er jo en anstendig diameter på resten av kulen også. Vil tro fragmentene vil penetrere noe og gi effekt i form av nye sårkanaler skrått ut til sidene.

 

Disse Cutting Edge kulene jeg nevnte lengre oppe er jo designet for å miste 4 fragmenter ut fra det jeg har forstått, og resten av kula fortsetter gjennom for å gi dyp penetrasjon.

 

spennende test.

Er det vannkanner eller telefonkataloger du skyter i ?

Link to comment
Share on other sites

Personlig foretrekker jeg å bruke Barnes TTSX istedenfor Barnes LRX da jeg inbiller meg at den holder bedre sammen ved skudd på korte hold med høye hastigheter.

 

Nå driver jeg heller ikke med utpreget langholdsjakt slik at jeg ser ikke behovet for den høyere BCen som 168 grains LRX kula(bc=0.55) gir i forhold til 150 grains TTSX kula(bc=0.45).

I tillegg synes jeg at 168 grains LRX kula er i grenseland i forhold til stabilasjon, og om man går ned til 145 grains LRX kula(bc=0.486), så er det ikke store forskjellen i BC mellom den og 150 grains TTSX kula.

Link to comment
Share on other sites

Den er jeg enig i, sekundærprosjektilene vil også gi en viss effekt sålenge de avgår i vitale organer og ikke i bogkjøtt. Og diameteren er som du sier fortsatt ok. En liten observasjon som jeg har gjort:

-Ved å bruke litt fragmenterende kuler som f.eks Accubond får man mye oftere knall og fall. Har jeg god tid på forholdsvis normalt skuddhold så plasserer jeg kula oppunder ryggraden bak bogen. Min teori / observasjon er at man med f.eks Accubond får noen sekundærsplinter som når ryggraden og lammer dyret, selv om hovedprosjektilet passerer 4-5cm under ryggraden. Ved bruk av homogene kuler må man sneie borti undersiden av ryggraden for tilsvarende effekt. (Kanskje på tynn is her, men det er nå en observasjon)

 

Skyter i vannkanner, slike som vaskemiddel o.l leveres på, 25L. Trer nedpå en søppelsekk så kan kannene brukes opp igjen mange ganger og kulene blir med ut ved å dra ut søppelsekken. :)

 

TTSX holder bedre sammen, har skutt noen av de og har enda ikke sett de miste tre vinger, jeg har motatt en del kuler av brukeren "Cruiser" bla 140gr TTSX. Skal se om vi klarer å få skikkelig hastighet på den. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

normal_7mm_.JPG

Kula til venstre er en 160 grn. Accubond og den til høyre er en 170 grn. Lapua Mega. Begge kulene er skutt i elg.

Accubond er funnet i skinnet til en liten stut på 120kg. som jeg skjøt i 2007 v/o= 875m/s. Dyret ble trolig skutt på ca.40m. avstand. Kula gikk på skrå inn. Den har 71,8% restvekt.

Jeg har skutt flere elger med denne kula med mye blodslått slakt og gjennomskyting, at jeg fant denne forbauset meg.

 

Lapua Mega er for lengst gått ut av sortimentet, 170 grain. Lapua Mega skjøt jeg også flere elger med, men måtte finne en annen kule da denne utgikk. Denne kula ble også funnet i en liten stut på 110kg. Skutt på 60m. avstand. Restvekten er 71%. V/0 = 860 m/s. Året var 1998, det var nok det siste året Mega i 7mm. var å få.

 

Ellers har jeg brukt flere type kuler uten å finne disse igjen.

normal_9_tagger.JPG

Denne stuten skjøt jeg rett forfra på 50-60 meters avstand, 175grain Speer Grand Slam. V/0 = 820m/s. Dette var ikke maks ladning, men hensikten var mindre fart og penere slakt.

Den kula fant vi ikke.

Link to comment
Share on other sites

Flott at mange bidrar i tråden ! :) Mega er en god kule, men det er viktig at man ikke gir den for mye hastighet. Har skutt mange hjorter og rådyr med mega i 6,5 og 30 06. Får ikke særlig penere slakt med "premium" kuler heller. Hastigheten den har i fabrikkladet 6,5 passer kulen godt. Artig med jaktbilder sammen med kulene.

 

Jeg skjøt kulene jeg fikk fra "Cruiser" idag, i god hastighet:

 

154gr Hornady Interbond

 

Anslagshastighet: 934 m/s

Restvekt: 129,1gr = 83,7%

Ekspandert diameter: 19,3 - 14,1

 

IMG_0068_zpsb6itbrwz.jpg

 

IMG_0067_zpsgxsyozed.jpg

 

Hornady GMX 139 gr

 

Anslagshastighet: 988 m/s

Restvekt: 137,8 gr = 99,1%

Ekspandert diameter: 16,06 - 14,2

 

IMG_0069_zpsetdovncn.jpg

 

IMG_0071_zpsunto3esv.jpg

 

140 gr TTSX

 

Anslagshastighet: 980 m/s

Restvekt: 139,3 gr = 99,5%

Ekspandert diameter: 14,8-13,8

 

IMG_0073_zpsd0bg1pip.jpg

 

IMG_0074_zpscmxqurvi.jpg

 

145 gr LRX

 

Anslagshastighet: 976 m/s

Restvekt: 135,4gr = 93,37%

Ekspandert diameter: 19,8 - 10,1

 

IMG_0076_zps2lya3fuo.jpg

 

IMG_0077_zps3xlwesj8.jpg

 

 

Samlet:

 

IMG_0079_zpsotwapszb.jpg

 

IMG_0080_zps5uycphuu.jpg

 

Til slutt, her er tre bukker som ble felt i starten av bukkejakta. Alle er skutt med 160gr AB i 925 m/s. (Utgangshastighet :wink: )

Kuleplassering høyt bak bog gir pent resultat nesten uansett hva man skyter med. Alle gikk ned i smellen da kula/splinter var borti ryggrad på alle tre.

 

IMG_0931_zpsyhazzqxt.jpg

 

Den pittelille bukken i midten hadde størst gevir. Alle sekstaggere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet i mange år til mye og mye forskjellig til mye rart, men med denne kula møte jeg litt veggen.

normal_Deep_Curle.JPG

Jeg er ikke flau over å si at denne kula, 175 gr. DeepCurl er det verste jeg har prøvd å lade til i 7mm.RM. Jeg ga opp nordisk krutt til slutt og kjøpte denne boksen med IMR 7828.

63,0 grain med MRP-2 ga overtrykk, tung hevarm. Jeg forsøkte også Vv-570, men tvilte på ladningen. Norma-15, 58-61 grain som viste at jeg mulig var på rett vei, tung hevarm til slutt.

Jeg ble såpass utrygg/usikker at jeg la prosjektet med DeepCurl på hylla og fortsatte jakta med velprøvd og sikker ladning med 175 grain Speer Grand Slam. Er man i tvil er det ingen tvil: STOPP.

Så hadde Jaktdepotet IMR 7828 tilgjengelig og her fantes det en tabell å gå ut i fra, jeg slo til på dette og fikk det hele til å virke trygt. Jeg har lagt meg på noen grain under maks og produsentens anbefalte C.O.L. på 81mm. Jeg har 26" pipe i rifla mi og får med denne kombinasjonen: IMR 7828, 59,5 grain 81mm.COL. Hast v/o = 843m/s 2765ft. Dette er ikke maks, hensikten er moderat hastighet på korte hold i tett skog. Derfor har jeg også Marlin GS i 45/70Govt. der jeg vet holdene blir korte, 7mm. blir som regel med på poster og drev hvor holdene kan bli lange på snauhogstflater og myrer. Men man vet ikke alltid hvor man havner på en jaktdag, 7mm.RM føles trygt, man får ikke avstandsangst. Marlin i 45-70 gir begrensninger på lange hold i mitt tilfelle. Jeg har ikke fått skutt elg med DeepCurl på siste jakt. Jeg hadde også et håp om å se hvordan en 45/70 hadde gjort det. Vi får se hva som skjer til høsten 2015, jeg tar med begge børsene og 7mm.RM. med DeepCurl.

Elg i tett skog og (litt passe snauflater) tilsier at 9,3x62 er mer fornuftig, men det er et annet tema :D

 

Til sist det var denne jeg hadde et visst håp om i fjor høst, fikk den på viltkameraet om ikke annet. Jeg tror/usikker på om det ble felt i naboterrenget.

normal_Elg_2014.JPG

Link to comment
Share on other sites

Godt fornøyd med 154 grs CDP. Holder godt sammen og ser ut som i reklamen.

Skyter denne i en 7x65R så hastigheten er ikke all verden, gode 800 m/s.

Fin å kombinere med 150 grs Norma fmj, hvis en skal ha en fuglelading også.

 

Edit: Har brukt samme kula i 8mm med utgangshastighet opp mot 950 m/s, holder bra sammen og fungerer greit i den hastigheten også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har jobbet litt med å finne presisjon med ABLR kula, da jeg har bestemt meg for å bruke denne i høst.

 

Med nesten alle ladninger jeg prøvde fikk jeg nesten sammenfallende treffpunkt og samlinger som tilsvarer ca 20-25mm på 100m. Det er jo en "ok" presisjon, men ikke noe å juble for akkurat, mest respons fikk jeg på endring av settedybde, både i utforming og størrelse på samlingene. Denne har jo en tangent ogival og etter min erfaring er de da vanligvis ikke så sensitiv på settedybde. kuler med secant ogival, slik som berger vld er ofte mer sensitive på settedybde og liker å stå i bommene.

 

Vel løsningen med ABLR ble å sette den i bommene.

 

Beste samling med test av friflukt fra 0,1-2mm var 50mm på 250m.

 

Når kula ble satt i bommene ligger samlingene innenfor 3-3,5cm på 250m, ikke BR akkurat, men godkjent av en Sauer 202 med orginal pipe.

 

Så hvis noen sliter med å finne presisjon med denne, er det kanskje verdt ett forsøk å sette kula i bommene. :)

 

Ladedata brukes på eget ansvar:

 

COL: 87,62mm (i bommene), 70gr Retumbo, Federal magnum primere og Norma hylser.

 

Hastighet i 65cm pipe av fem kronograferte skudd ligger fra 914-918 m/s. ES = 4.

 

Med 0,7mm friflukt var jeg oppe på 72,5 gr Retumbo uten store trykktegn.

 

En ok startladning med friflukt vil være ca 69gr.

Link to comment
Share on other sites

Var ute å skjøt litt igår, snøbyger og 8-12 m/s vind med skiftende retning, som gjorde en bue i enden av dalen jeg skyter.. Meget krevende forhold for å få kulene i kannene. Skjøt også ABLR for å gjøre en skikkelig verifisering av kulebane ut til 600 m. Den lå 1 knepp høyt på alle avstander, så utgangshastigheten måtte økes litt for at teori skulle stemme med virkeligheten, skjøt også på stål på 750 og 1020m, ca ett knepp høyt der også. Bruker Litz sin bc og den ser ut til å stemme.

 

Kuler:

 

Barnes TTSX 140gr

 

Restvekt: 139,2gr = 99,4%

Største/minste dia: 12,41 - 10,5

Anslagshastighet: 655 m/s

 

IMG_1769_zps1re6gmhg.jpg

 

 

 

IMG_1770_zpsitocpuer.jpg

 

Barnes LRX 145gr

 

Restvekt: 144,4gr = 99,6%

diam: 11,38 - 10,04

Anslagshastighet: 643 m/s

 

IMG_1771_zps50fsq8tl.jpg

 

IMG_1772_zps8mfexbnq.jpg

 

Hornady Interbond 154gr

 

Restvekt: 147,4gr = 95,7%

Diameter: 13,14 - 11,4

Anslagshastighet: 606 m/s

 

IMG_1773_zpsjd6wikyr.jpg

 

Hornady GMX

 

Restvekt: 138,4gr = 99,6%

Diameter: 12,3 - 11,02

Anslagshastighet: 650 m/s

 

IMG_1774_zpsljjtf3va.jpg

 

IMG_1775_zpsbtpciw2y.jpg

 

 

------

 

IMG_1776_zpssccqmv9e.jpg

 

IMG_1777_zps8s7wziu6.jpg

 

Ved disse anslagshastighetene er vi vel ute på rundt 300m+ med en 7mm-08 og rundt 450+ med en magnumpatron.

 

 

Akkrat ferdig med gårsdagens økt:

 

IMG_0113_zpsgpwvta1g.jpg

 

Ett skudd på hver avstand med ABLR, lite høydespredning, men MYE vind.. :oops::lol:

 

IMG_1768_zps49prty2k.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jada, fine greier dette. Fikk lyst til å bygge / kjøpe skogs rifle i 7mm-08, eventuelt 7mm-08AI. 8)

 

En kort og lett Tikka T3, eventuelt noe med kort kasse, kanskje en rem 7. For Reinsjakt og hjortejakt på fjellet. f... altså har brukt opp jaktbudsjettet flere ganger allerede i år.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

ABLR 168gr

 

Hastighet: ca 658 m/s

Restvekt: 108,2 = 64%

Ekspandert diameter: 17,5 - 11mm.

 

DSC_0270_zpsjspqnner.jpg

 

DSC_0271_zpsdgxgc4ns.jpg

 

Hornady SST 162gr

 

Hastighet: ca 636 m/s

Restvekt: 47,2gr = 29%

Ekspadert diameter: 12,5 - 11,2

 

DSC_0272_zpsmg8jnmzm.jpg

 

Nosler AB 160gr

 

Hastighet: 658 m/s

Restvekt: 125gr =78%

Ekspandert diameter: 18,2 - 12,1

 

DSC_0273_zpsppghnstq.jpg

 

Berger VLD Hunting 168gr

 

Hastighet: 628m/s

Restvekt: 44,9gr = 26,7%

Ekspandert diameter: 14,5 - 5,6mm

 

DSC_0274_zpso1oydi55.jpg

 

....

 

 

 

DSC_0275_zpsvtytrzp3.jpg

 

 

Kjekt om vi kan bruke denne tråden til å dele litt bilder av slakt og fellinger foretatt med 7 mm også.. tror det detter en bukk 10 aug i år også, skal sikte godt bak bogen. :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tok en bukk igår med 168gr ABLR med v0 925 m/s.

 

Avstand var ca 35m, og anslagshastighet på rundt 900ms. Avlivingen kan kategoriseres som human. :lol: Skuddplassering høyt og godt bak bogen fører til at den går rett ned og det er helt fritt for blod ut i hinnene.

 

Ikke kula for bogskudd dette. Uthull på størrelse med en tennisball: :)

 

IMG_0407_zpsuiepovz8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hehe, fikk prøvd det imårres. F.. til greier at jeg skal få de rett i fanget hver gang jeg drar med meg langspettet..Det er vel typisk.

 

Skuddhold 30m, rett ned og stein dau, samme patron - jækla effektiv kule, inn midt i bog og ut imellom bog og stikkerhull. Stående lang arm.. og da sikter jeg midt i bog... :roll::P

 

Begge boger så tilsynelatende hele ut, men inngangsbogen hadde litt "indre skader", absolutt ikke ille faktisk.

 

 

Før opprensking og fraløsing av inngangsbog:

bukk%2034m%20ABLR._zpseomtglpd.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

IMG_0562_zpsq9qashkv.jpg

 

Utgangssiden på en Hjortebukk, skutt med ablr. Inngang høyt i underkant av ryggrad på skrå bakfra, utgang som vist. Skutt i 35gr vinkel ovenfra.. Anslagshastighet er vesentlig lavere enn de to rådyrbukkene jeg har lagt inn bilde av.. Skutt i en badedam på høyfjellet. Ikke verst slakt. Alle dyrene jeg har skutt med denne kula har gått rett ned i smellen..

Link to comment
Share on other sites

har fått to reinsdyrbukker med 139 gmx nå.

Den første fikk anslagshastighet på ca 900m/s og kula litt langt fram, gjennom begge boger og hovedpulsåre rett foran hjerte. Gikk selvfølgelig rett ned i smellen. Pent slakt, med litt knust bein i utgangsbog som eneste negative, men alt kjøttet var jo spisbart. Null probl å bruke kjøttet opp mot skuddhull. Knapt noe utvendig blod /blodspor med slikt treff.

Et slikt treff i slik hastighet med blykule hadde blitt mye kassert kjøtt?

 

Den andre bukken hadde jeg bedre tid på, så den fikk skudd høyt i lunger, bak bogene. Det ga lite skuddreaksjon, så etter den hadde rolig bevegd seg noen meter fikk den for sikkerhets skyld enda et skudd som traff likt. Da kvekka den til, sjangla 20m og var ferdig. Anslagshastighet ca 780m/s på denne. Toppen av begge lunger tilstrekkelig ødelagte, perfekt slakt uten noe avskjær. Brukbart blodspor, både fra munn og utgangsside.

 

Syns GMX virker suveren for patron med høy utgangshastighet.

 

første bukken, utgang mellom bog og brystkasse:

gmx-3_zpsf2skzcmz.jpg

andre bukken, 2 inngangshull. Ser høyere ut på bildet enn det er. Sitter et stykke under ryggrad:

gmx-1_zpsnhhfxkiv.jpg

andre bukken, 2 utgangshull:

gmx-2_zps13n59exg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaja, deler nå litt mer erfaringer rundt ABLR kula, ser det er mange som lurer på hvordan slaktene blir.. En erfaren hjortejeger her på forumet dømte den nord og ned. Visstnok mye blodutredelser.

 

Nærmer meg 10 dyr med denne nå i år på hold fra 30m - >, ikke det store erfaringsgrunnlaget, men ett visst innblikk gir det nå, kunne skutt 5 hjorter til, til nå hvis jeg ville skutt eldre koller og kalver. Alle dyr skutt er ved, eller over tregrensa og med slaktevekter fra 45 - 135kg.

 

 

Noen bilder: Tror dette er følgende: Storbukk og to ungdyr. Det ene ungdyret fikk kula inn stikkerhull og ut bak bog.

 

Utgang på 135kg bukk:

 

IMG_0576_zps0h2nafle.jpg

 

Utgang spissbukk:

 

IMG_0601_zpssjgmtlyg.jpg

 

Inngang og innvendig 1,5år kolle, sneiet i innsiden på bogen så ble litt blod rundt hullet.

 

IMG_0607_zpse4zh7xyu.jpg

 

IMG_0605_zpszvijyo3w.jpg

 

Spissbukk:

 

IMG_0603_zpsrqiq4me4.jpg

 

Ett dyr har hatt fluktstrekning på ca 20m, ellers har resterende gått rett ned..Skyter en del dyr med homogene kuler også, synes det er liten forskjell på slaktene. Kanskje blitt litt annerledes med ett saftig bogskudd da. Årets styggeste slakt ble skutt med Lapua Mega i .30-06.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har kun skutt to rådyr med 7mm.

Den ene med 7mm rem mag. ladet med 150 grs Swift Scirocco II i 950 m/s. Utgangshull var på størrelse med en 5-kroning. Litt blodslått kjøtt, men ellers ett pent slakt.

Den andre ble skutt med 7x57R ladet med 140 grs Nosler Accubound i ca 770m/s. Utgangshull var på størrelse med en snusboks. Mye blodslått.

 

Begge skuddene satt perfekt rett bak bogen.

 

PS. Beste kula og kaliber jeg har brukt hittil er 270 Win. ladet med 150 grs Norma Oryx i ca 820 m/s. Kaliberet er mindre viktig her, men Oryx'n er jeg meget godt fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...