Jump to content

Gecco 22LR erfaring


kh81

Recommended Posts

Hei.

Noen som har erfaring med 22LR fra Gecco?

Har stort sett brukt CCI men kjøpte siste ei eske med Gecco. Prøvde i dag et noen runder med den i dag og opplevde at pistolen kilte seg flere ganger. Virker som de er innsatt med noe olje eller fett..

Link to comment
Share on other sites

Geco er Europeisk billig patron. Kaller den ogfe for den Europeiske CCI STD. Noen lotter er bra, andre dårlige også har du noen som er såder. MYE fett på de. Kan være litt svake som 100% funksjon i automater er ikke sikkert. Topp i revolver og manuelle rifler om du har en lott som stemmer med det pipa liker ;)

Link to comment
Share on other sites

De er og må være fettet, sånn er bare det kaliberet. 

 

Det er nemlig sånn at blykuler uten mantel må ha en eller annen form for smøring, ellers klabber blyet i løpet og gir elendig presisjon etter noen få skudd. Alle moderne kalibre med blykuler har denne smøringen i riller i kula inni hylsa, så ammoen er ikke klissete å håndtere og det blir mindre gris i våpenet.

 

22 er vel det siste gjenværende kaliberet fra metallpatronenes barndom, med hælbasekule og hylsediameter lik kulediameter. Slike må ha utvendig smøring, utenfor hylsa, fordi den delen av kula som er inni hylsa har mindre diameter og ikke er borti riflingen.

 

Man har opp igjennom forsøkt å modernisere "salongen" og unngå utvendig smøring, ved å øke hylsediameter litt, men standarden er satt ved at der er så vanvittig mange .22 rifler og pistoler i verden allerede at det vanligste kaliberet forblir gammeldags. Winchester hadde sin .22 Auto med røyksvakt krutt og innvendig smøring, den er utgått av produksjon for en mannsalder eller to siden. Det nærmeste vi kommer en moderne .22 er .22 Winchester Magnum, men den er jo litt lengre og heiteste ladet også. Og som oftest med mantlet kule.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har de siste par månedene solgt Geco som ammo til nybegynnere uten våpen/ammo på klubbtreninger og den har fungert bra. Selvfølgelig noen klikk, men det er det alltid med billig ammo og gamle klubbvåpen og det har ikke vært mer klikk enn ved bruk av CCI og billigste Eley. Min erfaring er at eldre lotter av Geco, særlig de som kommer i gammel pakning, har ganske hardt fett, mens det er mer flytende olje på de nyere.  

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (16 timer siden):

Geco er Europeisk billig patron. Kaller den ogfe for den Europeiske CCI STD. Noen lotter er bra, andre dårlige også har du noen som er såder. MYE fett på de. Kan være litt svake som 100% funksjon i automater er ikke sikkert. Topp i revolver og manuelle rifler om du har en lott som stemmer med det pipa liker ;)

Nå er jo dette pistol, men i rifler er Geco Rifle gjennomgående (mye) bedre enn CCI std. Man har ikke de samme mateproblemene som en har med noen loter CCI, de beste lotene er bedre, de kan være "bra", og de verste er ikke så ille som CCI kan være.

Ingenting av dette er noen en vil merke i en pistol på det nivået folk bruker denne type ammo.

 

kh81 skrev (43 minutter siden):

Får vaske av de litt fett før jeg bruker de. Blir å holde seg til Cci heretter😀

Jeg kommer aldri til å forstå aversjonen folk har mot fett på 22LR-patroner. Det er bortimot det som gjør at de virker. Uten fettet vil presisjonen raskt forsvinne, og de presisjonsproblemene mange har pga blying kan godt komme av skyting av billigpatroner med for lite eller for variabelt med fett på.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (9 timer siden):

Vi har de siste par månedene solgt Geco som ammo til nybegynnere uten våpen/ammo på klubbtreninger og den har fungert bra. Selvfølgelig noen klikk, men det er det alltid med billig ammo og gamle klubbvåpen og det har ikke vært mer klikk enn ved bruk av CCI og billigste Eley. Min erfaring er at eldre lotter av Geco, særlig de som kommer i gammel pakning, har ganske hardt fett, mens det er mer flytende olje på de nyere.  

Har du bilde av de gamle pakningene? Første gang jeg ser og har kjøpt dette merket.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en del av de "eldre" geco eskene i min modell 1903 Winchester. De går som oftes ganske greit. Har en og annen vekslefeil, men har tenkt at kanskje fjøra begynner å bli slakk. Er jo langt over 100 år gammal den børsa mi… samlingene er litt over en gjennomsnittlig 10/22 takedown. 
 

og til de som lurer. Ja, er .22lr og ikke .22 winchester auto. Husqvarna gjorde  fin jobb med den i sin tid;) 

Edited by TMB
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bruker Geco i en enkeltskudd salongrifle og en MR223 med CMMG .22 innleggssett. Får veldig mye klikk med CCI, på det meste hvert 7-8 skudd. Med Geco blir det kanskje 1 klikk hvert ~40, i tillegg til merkbart bedre presisjon. Traff ut til 300m med Geco nylig.

Link to comment
Share on other sites

Panther skrev (11 timer siden):

Bruker Geco 22 i spesialrevolver. Tenner lettere enn med CCI, og kan derfor ha lettere avtrekk. Ikke hatt noe klikk til nå. De med gammel eske jeg har. I tillegg var de den gang billigere enn CCI. God presisjon i SR'en min

Samme erfaring hadde jeg også helt til Felt NM, da fikk jeg tilsammen 6 klikk på 50 skudd. :-(( Samme lott som hadde gått uten problemer og med bra presisjon i over ett år. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...