Jump to content

Førstegangsjeger; en Tikka T3x .308W (super) Varmint til alt?


Andreas_88

Recommended Posts

Har kaliber 12 hagle, får låne en .22LR og har fått våpengodkjenningssøknad på .308 Winchester. 

Skytterlaget jeg er med i har fått en teig å skyte i, som jeg har lyst å prøve ut.

De setter opp jakt på bever, skogsfugl, rådyr (og rev, hjort og elg, endog dette er jeg mindre interessert i).

Kommer hele beveren til å evaporere hvis man skyter den med .308W eller hagle?

Er en Tikka T3x .308W (super) Varmint egnet til alle disse formene for jakt i tillegg til PRS-skyting? Noen andre anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye vekt legger du på PRS? Hvor bor du? Det er slik at nesten alle kalibere kverker elgen like fint, men det er nokså stor forskjell på kalibere i PRS... Iallefall godt merkbart. En Supervarmint er ikke ideell til verken elgjakt eller PRS, men alt kan jo brukes.
Uansett tror jeg du bør vurdere to rifler, ikke en. Å kjøpe noe midt i mellom som bare er pjøn til begge deler er bare å plage seg selv, så vurder å kjøp rifle til det ene - og pin deg til å bruke den til alt til du har råd til ei til evt.

 

Å sitte på stubben å være sur fordi noen andre skyter elgen uansett (essensen i elgjakt i følge en kjenning) kan du gjøre like bra med en pinne, eller ihvertfall ei 1500,- kroners rifle. Men PRS med ei jaktrifle er bratt motbakke. Så var jeg deg kjøpte jeg ei rifle til PRS.

 

På den annen side funker jo T3en til PRS, men gjerne helst vær så snill i 6.5-etellerannet, 308 er og blir litt tungrodd i PRS, og egentlig til jakt også etter min mening - god treningsammunisjon er mye enklere å finne og er bedre til 6.5x55. 308 ammo som er brukendes til PRS må du vel nesten lade selv.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Supervarmint er som min CTR bare med lenger løp og litt annen pynt, og den anbefaler jeg på det varmeste, etter syv års bruk.

Hvis den hadde vært å få i 6,5x55 dengang, så hadde jeg valgt det, men .308 funker også fint til det meste.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (34 minutter siden):

Uansett tror jeg du bør vurdere to rifler, ikke en. Å kjøpe noe midt i mellom som bare er pjøn til begge deler er bare å plage seg selv, -  .

 

Det er en regel om at det som er brukende til alt, ikke er godt til noe. Å blande inn konkurransevåpen i diskusjonen om praktiske jaktvåpen, fører fort ut på viddene.

 

Tikka T3 (kanskje med lettere pipe enn Varmint-modellen) er et utmerket jaktvåpen å starte med. Jeg ville også valgt 6,5x55 til "innenlands" bruk.

Link to comment
Share on other sites

Milvet skrev (1 time siden):

Supervarmint er som min CTR bare med lenger løp og litt annen pynt, og den anbefaler jeg på det varmeste, etter syv års bruk.

Hvis den hadde vært å få i 6,5x55 dengang, så hadde jeg valgt det, men .308 funker også fint til det meste.

Nyeste Supervarmint har fiberskjefte og trykkpunkt avtrekk, CTR har plastskjefte og direkteavtrekk. Supervarmint bruker gammel type plastmagasiner, og med 3-skudds magasin, som går flush med skjeftet, er den smidigere å bære på jakt enn 10-skudds skranglemagasinet som stikker langt ut på CTR.

En ny Supervarmint i 308 er aldri feil. Dessuten holder pipa omtrent dobbelt så lenge i 308 i forhold til 6,5.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (6 minutter siden):

Nyeste Supervarmint has fiberskjefte og trykkpunkt avtrekk CTR har plastskjefte og direkteavtrekk. Supervarmint bruker gammel type plastmagasiner, og med 3-skudds magasin, som går flush med skjeftet, er den smidigere å bære på jakt enn 10-skudds skranglemagasinet som stikker langt ut på CTR.

En ny Supervarmint i 308 er aldri feil. Dessuten holder pipa omtrent dobbelt så lenge i 308 i forhold til 6,5.

Jeg syntes den ved første øyekast var nokså lik, men ser jo nå at den er noe ‘edlere’. 🙂

Mon tro om trykkpunktavtrekket i denne ville være ren ‘drop in’ i min CTR, om det da selges separat?

IMG_8658.jpeg

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Hvor mye vekt legger du på PRS? Hvor bor du? Det er slik at nesten alle kalibere kverker elgen like fint, men det er nokså stor forskjell på kalibere i PRS... Iallefall godt merkbart. En Supervarmint er ikke ideell til verken elgjakt eller PRS, men alt kan jo brukes.
Uansett tror jeg du bør vurdere to rifler, ikke en. Å kjøpe noe midt i mellom som bare er pjøn til begge deler er bare å plage seg selv, så vurder å kjøp rifle til det ene - og pin deg til å bruke den til alt til du har råd til ei til evt.

 

Jeg bor i Oslo og skyteklubben ser ut til å få jaktfelt i Telemark. Tror det blir 40/60 mellom PRS og bever/rådyr/skogsfugl.

Link to comment
Share on other sites

On 7/26/2023 at 10:43 PM, Andreas_88 said:

 

Jeg bor i Oslo og skyteklubben ser ut til å få jaktfelt i Telemark. Tror det blir 40/60 mellom PRS og bever/rådyr/skogsfugl.

Å ha en vidunder rifle som er bra til alt funker ikke. Har prøvd… Enten er den for tung og stor til jakt, eller så er den for lett og liten til prs. Det funker, men det blir bare aldri helt bra og en ender bare opp med irritasjon. Kjøp en til jakt (Tikka t3x lite) og spar opp til en dedikert prs rifle. Feks den kjedelige sauer 200str som fungerer meget bra. 

Link to comment
Share on other sites

Kontakt Oslo og Akershus Langholdsklubb. De driver med langholds- og PRS-skyting. Drar du på ei trening der vil du få se hva som fungerer til PRS, og du vil få se mange slags rifler. Alt for mange kjøper et eller annet de har tenkt seg til, uten en reality check på skytebanen før de kommer dit med rifla de allerede har kjøpt.

Men en supervarmint er nok det nærmeste du kommer et kompromiss her. Den kan brukes, og vil irritere deg ca like mye på jakt som i PRS. En nokså stor fordel med dem er at de er lette å selge, for en greie priser, så du trenger ikke tape penger på det.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 timer siden):

… supervarmint er nok det nærmeste du kommer et kompromiss her. Den kan brukes, og vil irritere deg ca like mye på jakt som i PRS. 

 

Hvorfor/hvordan vil den irritere på jakt?

(vel å merke rent nysgjerrig, uten retorisk undertone 🙂)

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig vekt blir et irritasjonsmoment om en skal drive noen form for jakt der en skal bære langt eller lenge. Det samme om en skal være skuddklar (stå/gå med rifla i hendene) over noe tid. Varmintbetegnelsen henspiller jo på mer stasjonære jaktformer der det gjerne posteres og skytes med anlegg. Også egnet til skyting, type jaktfelt og elgbane. Der vil ei rifle med noe mer vekt framover ikke være noen ulempe.

Edited by vavlo
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...