Jump to content

Soldater utsatt for ALS?


Vaquero

Recommended Posts

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2023/07/23/195936535/studie-hoyere-als-forekomster-blant-krigsveteraner

Jeg har null peiling på medisin, jeg spør her til de som kan litt?

Soldatveteraner fremkommer i denne artikkelen om at de har en tendens til å utvikle ALS p.g.a. eksponering mot kjemiske stridsmidler, kjemiske stridsmidler høres skummelt ut. Artikkelen legger trykk på eksponering for bly og kobber, jeg kan ikke forestille meg at en soldat skulle være mer utsatt for bly og kobber enn en ivrig sivil skytter og hjemmelader. Vi fleste her har nok fått med seg at en del miljøammo/blyfritt har gitt uheldige symptomer. Jeg forstår ikke helt det med bly og kobber, de spiser ikke disse to råstoffene.  De har sikkert et interessant symptom å kartlegge, mulig artikkelen er mangelfullt utformet?

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

De skriver "kjemiske stridsmidler, bly og kobber", Det tolker jeg som 3 ting, ikke at bly og kobber er kjemiske stridsmidler.

 

Soldater i utenlandstjeneste utsettes for en rekke ting vi er forskånet for her hjemme. En ting er vaksiner mot alt mellom himmel og jord - spsielt amerikanerene er sterke på dette. De er mer utsatt for hydraulikkolje, og for brannhemmende kjemikalier, som brukes ukritisk i kjøretøy og klær, og de er utsatt for en del pyroteknikk som inneholder mye rart. drivstofff er gjerne tilsatt ting som ikke er innafor sivilt - spesielt i luftforsvar - for å både øke ytelser, senke slitasje, eller redusere dannelse av kondensstriper.

Det er all slags maskiner, og alle slags kjemikalier. Om man sammenlignet med tungindstri - det hadde vært litt interessant, men at de utsettes for mer enn vi som sitter på kontorene v¨re - det er ingen tvil om. Bly og kobber tilside...

 

Så nevnes traumer mot hodet, og jeg tenker fort på skyting, ikke at de skyter så mye - men spesielt amerikanere i utenlandsfart, de er jo faktisk i krig - og man skyter mye, og man skyter med grove ting.  Man skyter med feltartilleri, og 12.7er helt ukritisk, fordi det er bedre enn å bli skutt - men man skyter kanskje i løpet av en situasjon, mange ganger det som er tillatt "dagsdose" i fredstid/ hjemme. Og man blir skutt på, og man spiser kanskje ikke akkurat helsekost heller.

 

Se på dette bildet. Se på grusen som spretter opp fra bakkken av smellet, og trykket fra munningsbremsen. Man trenger ikke være lege for skjønne at det ikke er helsebringende.

43fcc5ae-1367-48cb-8fe7-c1ffc8b23309?fit=crop&format=auto&h=1365&w=2048&s=f670df03806a7d08060f1b1c340906c333dc9c9c

 

 

 

Det er nok mye mer også.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (10 timer siden):

 Artikkelen legger trykk på eksponering for bly og kobber, jeg kan ikke forestille meg at en soldat skulle være mer utsatt for bly og kobber enn en ivrig sivil skytter og hjemmelader. Vi fleste her har nok fått med seg at en del miljøammo/blyfritt har gitt uheldige symptomer. Jeg forstår ikke helt det med bly og kobber, de spiser ikke disse to råstoffene.  De har sikkert et interessant symptom å kartlegge, mulig artikkelen er mangelfullt utformet?

Bly og kobber i gassform som inhaleres er problemet, de dannes når matrialer i prosjektiler utsettes for kruttgasser og friksjon.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 timer siden):

De skriver "kjemiske stridsmidler, bly og kobber", Det tolker jeg som 3 ting, ikke at bly og kobber er kjemiske stridsmidler.

 

Soldater i utenlandstjeneste utsettes for en rekke ting vi er forskånet for her hjemme.

Godt oppsummert hele innlegget ditt @M67, bly og kobber er nok det minste problemet, slik vi skyttere kjenner det i håndvåpen ammunisjon. 

 

Apelars! skrev (2 timer siden):

Bly og kobber i gassform som inhaleres er problemet, de dannes når matrialer i prosjektiler utsettes for kruttgasser og friksjon

Det kjenner vi til, og det er relevant for alle som skyter sivilt eller militært.

 

Kjemiske stoffer er uten tvil en stor utfordring i et stridsmiljø, eks. utarmet uran fra ammunisjon som har vært brukt utgjør et alvorlig miljøproblem, dette er etter det soldater sier etter utenlandstjenester og div. skrifter. 

Her hjemme eks. i HV har jeg sanket inn våpenolje som ble tatt ut av bruk grunnet PCB, det var for ca.20 år siden. Ellers har vi sett kruttsorter som har blitt svartelistet og tatt ut av salg og produksjon, noe vi hjemmeladere erfarte her for få år tilbake. Når jeg tjenestegjorde på Leopard stridsvogn ble vi sterkt advart mot å komme i kontakt med hydraulikkoljen i systemet. Når det gjelder sjokkbølger under skyting med artillerivåpen kan jeg forstå at det kan være mindre bra. Jeg husker at jeg bevitnet skarpskyting med Leopard hvor jeg sto ca. 100 meter eller nærmere og følte intense lydsjokkbølger, det gikk gjennom marg og bein. Inne i stridsvognen var det overkommelig. Med tanke på de som står tett på en ildgivende kanon må det påvirke visse organer, begrepet granatsjokk gir en viss mening for de som opplever nedslag. Krigsmaktene har nok et langt register med miljøgifter og annet som skader mennesker og miljø som bivirkninger. Sivil industri har stadig pågående opprydding i miljøskadelige stoffer og utslipp, det er ikke unikt for bare forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Utarmet uran tror jeg ikke er et generelt problem, det er en temmelig liten andel som faktisk blir eksponert for det - (og da primært "i andre enden"...), men det kan nok være et stort problem der det er brukt i stor utstrekning. De samme gjelder wolfram, i samme setting, og der DIME-eksplosiver er brukt. Begge deler er koblet til både kreft og andre sykdommer/ syndromer

Kjemikaliene i alle slags eksplosiver, og ikke minst rakettdrivstoff og krutt er alt annet enn sunne.

Ikke minst utsettes soldater ofte for elektromagnetisk stråling, elektriske og magnetiske felt som vil være helt uakseptable sivilt.

 

Kobber og bly er selvsagt ikke bra, men eksponeringen for disse er nok svært liten i forhold til alt det andre. Hvor mange i utenlandstjeneste bruker gummihansker og er i et godt ventilert lokale når de pusser våpen - med gud vet hva slags tvilsomme oljer? Hvor mye mer plages man ikke med gjenstridige kjøretøy enn man skyter? En stor andel er jo også støttepersonell, de er visst like utsatt - iht amerikanske studier.

 

At ALS er overhyppig (60%-100% mer enn "general population") i soldater har amerikanerne visst lenge, og den er anerkjent som yrkesskade ("service related disease") i det amerikanske forsvaret. Og de har ikke funnet noen konkret årsak. Så vi finner den neppe her.

 

En infoside sier:

It’s unclear what about military service may trigger the development of the disease; it may include trauma related to service, infections, extreme physical exertion or exposure to environmental toxins and heavy metals

 

K

Link to comment
Share on other sites

Amerikanske soldater har versjoner av feltuniformer som er impregnert med permetrin. Dette er et særdeles sterkt insektmiddel og nervegift, og det advares om at soldatene ikke lar kattepusene sine hjemme komme i kontakt med selve uniformen som er svært dødelig for katter. I tillegg har de også flammehemmende feltuniformer spesielt sånne „Massif“ feltskjorter til varme regioner som ligger tett mot kroppen, slik at huden muligens lettere kan ta opp dette FR stoffet. Innholdet til disse skjortene er så ekstremt at de lukter som svartrøyken til brennende bildekk, især når de er gjennomsvett. Det sies at soldatene må være „Army Strong“ for å kunne tåle den ekstreme eimen til å ha disse på seg.

 

Jeg tenker i hovedsak at giftige feltuniformer kan bidra til nevrodegenerative sykdommer.

 

Må også nevne om at det er kattens lever som ikke klarer å bryte ned permetrin, slik at nervegiften akkumulerer i kroppen til den lille stakkaren. Jeg mener da at soldatene som går i disse uniformene konstant blir utsatt for permetrin i systemet, noe som kan være en av årsakene til ALS.

 

NB. fant et bilde på nett av en Massif FR-feltskjorte påstrekt over en sånn „Army Strong“. Han står jo litt for seg sjøl, da.😁

 

IMG_4417.jpeg.792100d2e5e42cf781fc4ad7b2f1268f.jpeg

 

 

 

 

Edited by Trugetur
Mer info til innlegget…
Link to comment
Share on other sites

«There is a possible association between military service and the subsequent development of ALS; however, the evidence was limited. Studies were generally hindered by small sample sizes and inadequate follow‐up time.»

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7756624/

 

Videre ser man fra studier at en rekke faktorer kan tilsynelatende se ut til å øke risikoen, men de er likevel så uklare at det ikke nødvendigvis kan trekkes konklusjoner ut i fra de. Om man ser en dobling i antallsetikett fra en gruppe som er eksponert for X, gir det ikke noe særlig klar indikasjon. 
 

«Data show that head injuries are linked with a 38% greater likelihood of developing ALS, with those changes increasing to 69% among people with severe head injuries

 

«Studies suggest that the risk of ALS is increased by more than 40% among people who have ever smoked cigarettes, compared to those who have never smoked..»

 

«The risk of ALS is increased among people who play sports professionally, such as professional soccer players and football players, which may be attributable to physical activity or to other factors such as head trauma

 

«Exposure to certain toxic chemicals has been linked with an increased ALS risk, and may explain at least in part why ALS is more common among people in the military and certain other professions exposed to these substances

 

Om det er en økt forekomst sier jo egentlig ikke veldig mye når det gjelder en sjelden sykdom, men det indikerer noe.. så noe er det sannsynligvis blant denne gruppen, men det er helt umulig å si noe om, og de aner fremdeles ingenting om hva som utløser de ikke genetisk arvelige variantene..

 

Kanskje folk i strid røyker mere?

Mer oksidativt stress?

Kjemikalier?

Hodeskader?
Søvn? 
Kosthold? 
Fysisk påkjenning?
 

 

 

 

 

Edited by Ospa
Link to comment
Share on other sites

Slanke personer er mer utsatt for ALS enn de med ekstra kilo. Kan det tenkes at soldater er i den slankere delen av befolkningen?

The results show that compared to slim individuals, defined as those with a body mass index (BMI) between 18 and 22.5, overweight individuals (BMI between 25-30) had an 18 per cent lower ALS risk, while obese people (BMI over 30) had a 34 per cent lower risk for ALS.

 

https://sciencenorway.no/diseases-forskningno-norway/norwegian-researchers-find-link-between-als-and-body-weight/1555067

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...