Jump to content

Gamle Raufosskuler 8x57


1983

Recommended Posts

I mangel på treningsammo/kuler fikk jeg tak i noe gammel Raufoss fra 1950.

kulene er ca 197gr

 

Trakk kulene fra 15 patroner

Kulevekt - 196,9 - 198,1gr

Kruttvekt - 44,9 - 44,2gr

Hylsevekt - 160,3 - 164,6gr

 

Tenker det er kulene som blir brukt. 
Kruttet er sikkert helt ok det også.

 

Noen som har testet disse? Presisjon?

De eneste kulene jeg har nå er Sellier Bellot FMJ og Naturalis, førstnevnte går meget dårlig.

 

IMG_1034.jpeg.ad8f7184b6e6c6551d6b3a1a96d08adb.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner til noen som bruker samme metoden med gamle kuler i 7,92 og 6,5.  Så langt jeg har sett er de brukt til uhøytidlig trening på 100 meter. Jeg har selv ladet om gamle kuler (krigsammo) fra 7,62x63 til .308Win. som har holdt greit innenfor 9-eren. Jeg har også testet en del .311" -  .312" kuler fra .303 British til 7,62x54R i Mosin-Nagant, sistnevnte har ikke imponert på 100 meter, helt greit til trening på kortere hold. Billig løsning. 7,92 kuler fra Raufoss er jo bare å prøve seg frem, det er ikke helt en uvanlig løsning. Tyske 7,92 kuler fra krigen bør en være bevisst på, der kan det være mye ymse legeringer og innhold, som du sikkert vet.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Tenkte å bruke andre hylser, for å unngå både klikk og for mye (unødvendig) puss.

Mulig jeg skal være såpass kjip at jeg gjenbruker kruttet også 😅

 

BR presisjon er ikke forventningen, men pipa går godt med gode kuler (som forøvrig ikke er så enkelt å få tak i) så håpet er jo 30-40mm 


 

 

Link to comment
Share on other sites

@1983 Da trekker du ut litt kuler og tester :D Jeg brukte opp igjen kruttet i noen(var krutt tørke den gangen) og det gikk helt greit det. Bare tømte over i modernehylser med hetter i ;) Kunne sikkert testet med mindre krutt eller målt hvor nøye ladningene var med bladkruttet, men ammoen gikk greit nok for meg i den slitte pipa. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (1 time siden):

Kruttet lukter surt når man skyter og hettene er korrosive, men hylsene er ellers ok. 

Ballistitt har en egen lukt, men surt er det ikke. Normalt er levetiden på denne ballistitten mye lengre enn for NC krutt, og den beholder sin lukt. Tennhettene er vel på siste fase i livet og noe klikk forekommer nok. Hylsene er det dårligste med denne ammunisjonen, det vil bli mye mer hylsesprekk enn vi er vant til så bruk briller om du skal skyte dem. Jeg skyter fremdeles noe av disse og presisjonen er OK.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da tenker jeg at jeg bruker kula og kruttet i andre hylser.

Kruttet lukter helt normalt og ser normalt ut.

Kruttet har jo en helt annen form enn moderne NC krutt.

@Per-S hvilken hastighet har disse? 

 

 

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Per-S said:

Ballistitt har en egen lukt, men surt er det ikke. 

Kanskje dårlig beskrevet fra min side, helt klart en annen lukt enn moderne krutt. 

 

På en hel trekasse med 50+ år gammel ammo hadde jeg kanskje 10-15 klikk, resten gikk fint. Jeg slo kulene ut av klikkene og ladet i 8x68S, og der gikk de strålende. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...