Jump to content

222.rem pressisjon


SakoBigGame

Recommended Posts

Det er nok mange tråder om dette kalibret men jeg ha ikke fått svar på mitt problem ved å lese disse...

Så jeg spør..

 

Jeg har en remington 700 i kal 222.rem som jeg har litt trøbbel me å få god presisjon i..

Har vell etterhvert kommet fram til (uten å ha målt det) at det må være 1:12 eller mest sannsynlig 1:14 riflestigning i løpet..

Hvordan måler man riflestigningen?

 

Har prøvd mye forskjellig fabrikk ammo i den uten å få til noe særlig presisjon.. enkelte er bedre enn andre, mens andre sprer på 1m2.. Med høy riflestigning er det vell fort lette kuler som teller.. hvordan er det med utgangshastigheten for å få stabilisert disse i høy riflestigning, må vell fort være litt "treige" for å kunne stabilisere disse?

 

Jeg lader ikke selv enda.. så det er fabrikk ammo som gjelder.. Hvis det er noen hjemmeladere i Nord Trøndelag som kunne tenke seg å helpe meg, send gjerne PM..

 

kan noen fortelle eg litt om følgende patroner ang utgangshastighet å hvordan dere tror det vil bli å få stabilisert disse i rifla mi?

Ser det er flere forskjellige betegnelser bak kallibrene.. som HSSP, FMJ, SP, PSP.. Hva forteller disse om patronen?

 

FEDERAL POWER SHOK 222REM 50 HSSP

FEDERAL POWER SHOK 222REM 55FJM BT

 

SAKO 222REM GAMEHEAD 50 SP

SAKO 222REM GAMEHEAD 55 SP

SAKO 222REM RANGE 50 FMJ

SAKO 222REM SPEEDHEAD 50 FMJ

 

S&B 222 REM 50 FMJ

S&B 222 REM 50 SP

 

NORMA 222REM 3,2 BLYSPISS

NORMA 222REM 3,2 HELMANTEL

NORMA 222REM 3,2 JAKTMATCH

NORMA 222REM 4,0 RÅDYR

NORMA 222REM 3,6 GR. ORYX

 

Remington 222REM 50 SP R222R1

 

Winchester 222REM 50 PSP X222R

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd mye forskjellig fabrikk ammo i den uten å få til noe særlig presisjon.. enkelte er bedre enn andre, mens andre sprer på 1m2..

..........................................................................

Ser det er flere forskjellige betegnelser bak kallibrene.. som HSSP, FMJ, SP, PSP.. Hva forteller disse om patronen?

 

Mener du at skuddene spres over 1 kvadratmeter? I såfall må du både ha løse skruer i børsa samtidig som at du må være skuddredd :roll: Kan du si litt mere utdypende om presisjonen?

 

HSSP, FMJ, SP, PSP osv. sier bare noe om geometrien og oppbyggingen av kula. FMJ= Helmantel, SP=Soft point e.l.

 

Men som sagt, tror du må fortelle litt mer nøyaktig hvor god/dårlig presisjon du oppnår.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er vel flere ting som spiller inn her for å få god presisjon.

 

Regner med at du i utgangspunktet skal benytte rifla di til jakt. Jeg jakter i utgangspunkt på rype og benytter da helmantel-kuler(fmj)

 

Har da også også hatt "problemer" med presisjonen i mine 2 rifler i kaliberet. I dag har jeg en Tikka 222 ss lite. Kun en "Kjøpepatron"(helmantel) duger sånn høvelig presisjonsmessig i denne rifla. Gjelder da Sako`s 50 gr fmj. Denne patronen har vel rimelig heftig utgangshastighet, men er likevel noe av det bedre mht kjøttødeleggelse på rypa.

 

Flere av mine kompiser bruker denne patronen der den gir bra presisjon til alle.

 

Jeg har tidligere hatt en Zastava i samme kaliber. Denne fikk jeg beddet, men presisjonen uteble uansett patron, hjemmelaget eller kjøpt. Normas jaktmatch 50 grs fmj hadde best presisjon i denne ( ca 30 mm - 100m). Denne patronen var ikke snill med rypa for å si det slik. Sannsynligvis en kombinasjon av fart(975 m/s) og at kula er rimelig butt kan vel være årsaker til dette.

 

De siste årene har jeg gått over på hjemmelaget ammo. Det har vært prøvd flere helmantelkuler, kruttvekt og krutt-typer. Rifla er rett og slett ømfintelig og er da nøye på maten for å si det slik.

 

Har benyttet kjøpeammo fra lapua 55grs(fmj). Denne var det rett og slett elendig presisjon med(ca 50 mm på 100 m). I tillegg til at dette er den kula jeg har eksperemintert mest med mht "hjemmladd". Der har jeg endelig funnet noen "goladdninger" som jeg bruker. Det virker som om at jeg får desidert best presisjon med saktebrennende krutt med "god fylling" i hylsa.

N140 og N135. N140 = ca full hylse (24 grs). fart ca 890 m/s målt med kronograf. Får også god presisjon med (23 grs N140, ca 820m/s). Kula mht kjøttødeleggelse er jeg svært godt fornøyd med.

 

Uansett er vel kanskje en "beddejobb" det første du bør tenke på her. Min tidligere Zastava ble betydelig bedre etter bedding, men som sagt, aldri helt som jeg ønsket. Derfor ble den da også byttet med Tikkaen.

 

ellers er det helt sikker andre her inne på forumet som kan hjelpe deg ytterlgere med dine spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd mye forskjellig fabrikk ammo i den uten å få til noe særlig presisjon.. enkelte er bedre enn andre, mens andre sprer på 1m2..

..........................................................................

Ser det er flere forskjellige betegnelser bak kallibrene.. som HSSP, FMJ, SP, PSP.. Hva forteller disse om patronen?

 

Mener du at skuddene spres over 1 kvadratmeter? I såfall må du både ha løse skruer i børsa samtidig som at du må være skuddredd :roll: Kan du si litt mere utdypende om presisjonen?

 

Men som sagt, tror du må fortelle litt mer nøyaktig hvor god/dårlig presisjon du oppnår.

 

Hadde det vært så enkelt at det hadde vært skruer løse og at det var meg det var noe feil med hadde det vært rellativt lett å fikse på.. men det er dessvere ikke så enkelt...

Kulene treffer over 1m2 med de "værste" patronene ja.. på det beste samler den innen for sirkelen på reinen på skytebanen.. best "samling" eller spredning har jeg med lapua 55gr 3,6gr

Link to comment
Share on other sites

En 222 skal gå mye bedre en som så.

 

Skjekk skjefteskruer. ( Det har du gjort )

Skjekk at montasjen sitter skikkelig.

Er kikkertsikte i orden? Retikkel kan være løst,test med ett annet sikte.

Bedd rifla, frilegg pipa. ( Noe kan stå i spenn )

Skjekk kroningen for skader.

 

Montasjen sitter som den skal

Kikkerten er testet ved at jeg byttet den men en annen og satte en ny kikkert på rifla mens en annen prøvde min kikkert på hans rifle.. å den var grei..

pipa ligger fritt når jeg kjører et papirark under løpet.. MEN.. Når jeg skrur av stokken og skal sette ting sammen igjen vipper løpet opp ca et par millimeter i det jeg setter inn den bakre skjefte skruen.. når jeg da setter inn den fremre skjefteskruen er det ingen bevegelse i noe.. og løpet ligger da fritt.. er de 2mm, eller vippingen der noe å ilegge vekt???

 

Vuderer å få bedda rifla.. men vil skjekke det meste annet først.. vil ikke bruke penger på en rifle som ikke kommer til å fungere uansett..

 

Kroningen?

Link to comment
Share on other sites

Montasjen sitter som den skal

Kikkerten er testet ved at jeg byttet den men en annen og satte en ny kikkert på rifla mens en annen prøvde min kikkert på hans rifle.. å den var grei..

quote]

 

jeg prøver ikke å være spydig eller flåsete, men har du prøvd å skyte med en annen rifle. Og har du prøvd å la andre skyte med din?

 

Bare for å utelate en feilkilde.

 

Dersom det er snakk om liggende skyting på 100m og en middels god skytter har problemer med å samle skudda så må det være noe galt med utstyret.

Link to comment
Share on other sites

Montasjen sitter som den skal

Kikkerten er testet ved at jeg byttet den men en annen og satte en ny kikkert på rifla mens en annen prøvde min kikkert på hans rifle.. å den var grei..

quote]

 

jeg prøver ikke å være spydig eller flåsete, men har du prøvd å skyte med en annen rifle. Og har du prøvd å la andre skyte med din?

 

Bare for å utelate en feilkilde.

 

Dersom det er snakk om liggende skyting på 100m og en middels god skytter har problemer med å samle skudda så må det være noe galt med utstyret.

 

Hehe.. skjønte at det måtte komme et spørsmål om dette ja..

Jeg har såppas med selvinnsikt at jeg kan med trygghet si at det ikke er meg det er noe galt med..

Har en Sako som jeg samler 10ere med på skytebanen.. såå.. er nok utstyret det er noe galt med denne gangen ja..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har plagdes en stund med denne rem 700rn i 222.. Og har hadd den stående i våpenskapet en stund nå og har bestemt meg for å gi den en sjanse til her i livet.. før jeg kasserer den.. evnt selger den billig til noen som vil mekke på den..

 

Jeg saumfarte løpet med lupe og lykt og fikk se noe jeg ikke har sett før.. har vell ikke sett etter det heller..

Ytterst i løpet var det flere småskader..

akkurat som om kula har slått litt akkurat i det den forlater løpet..

for å snakke i litt andre bilder; når man drar en ostehøvell over osten kan det hende at osten rives litt i stykker på slutten av draget..

Ser nesten ut som at kula har slitt litt ekstra i løpet i slutten av "draget"...

 

Hører vell med til historien at den er kjøpt brukt hos rana jakt og villmark for noen år siden..

fra første skudd som ble avfyrt med rifla har det vært trøbbel, jeg ringte til de og sendte den inn slik at deres børsemaker skulle se på den...

Han har angivelig sett på den og skutt med den på skytebanen og fikk til svar at det ikke var noe galt og at den samlet skuddene med noen millimeter.... fikk aldri tak i hvilken ammunisjon som ble brukt...

Fikk den tilbake og den spredde på samme vis som før og siden har den vært slik...

Jeg prøvde det jeg fikk tak i av ammunisjonstyper for et par år sia, men ingen typer funket noe særlig, så da ga jeg opp rifla..Skjøt vell kansje 200-300 skudd med den og har aldri brukt den på jakt.. som var tanken... så nå ska jeg prøve en siste gang, forhåpentligvis med noen gode råd fra folk med peiling her inne.. før den eventuelt ryker rett ut!

Link to comment
Share on other sites

Godladningen vi bruker her i huset er:

22 gr. N130

52 gr. Sierra Match King HPBT

Går i ett hull i skiva.

 

Stigning 1\14 i børsa (Sako Vixen).

 

Denne ladningen er i øvre grense, så start litt lavere.

 

Denne kombinasjonen brukes til jaktfelt for Junior og på rev.

Match King'en går i filler i denne hastigheten. :twisted:

 

Vi prøvde alt av 224-kuler i børsa og denne ladningen var eneste som gikk hull i hull.

222 er et kresent kaliber, har jeg funnet ut.

 

MEn om du har en defekt pipe hjelper jo intet.

 

Skal du bytte pipe ville jeg gått over til 223. Mye billigere komponenter.

Link to comment
Share on other sites

 

Skal du bytte pipe ville jeg gått over til 223. Mye billigere komponenter.

 

Hva mener du med det?

Hadde du sagt fabrikk ammo så hadde jeg vært enig, men 222 og 223 bruker jo samme krutt og kuler.

 

 

John-A

 

Dfs går over til 223, og da blir det billigere kuler og hylser tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har plagdes en stund med denne rem 700rn i 222.. Og har hadd den stående i våpenskapet en stund nå og har bestemt meg for å gi den en sjanse til her i livet.. før jeg kasserer den.. evnt selger den billig til noen som vil mekke på den..

 

Jeg saumfarte løpet med lupe og lykt og fikk se noe jeg ikke har sett før.. har vell ikke sett etter det heller..

Ytterst i løpet var det flere småskader..

akkurat som om kula har slått litt akkurat i det den forlater løpet..

for å snakke i litt andre bilder; når man drar en ostehøvell over osten kan det hende at osten rives litt i stykker på slutten av draget..

Ser nesten ut som at kula har slitt litt ekstra i løpet i slutten av "draget"...

 

Det kan da ikke koste mange kronene å få en børsemaker til å krone løpet på nytt.... Eller kanskje dette er den unnskyldningen du trengte for å kappe, krone og montere lyddemper på våpnet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kappet løpet på min 222 rem,og satte så en rund kobberskrue i drillen og ved hjelp av fin slipepasta kronet jeg munningen selv. Dette ble bra,og rifla samler 20mm/100m og ennå litt tettere med hjemmeladd i de tilfellene jeg greier å holde den hærsens børsa i ro :)

Hvordan jeg skulle gjøre dette fikk jeg vite av en skribent i et kjent tidsskrift for noen år siden.

 

En tanke er jo at du kan prøve dette selv hvis du er helt sikker på at det ikke er deg eller løse deler o.l. som er årsaken. Du trenger kanskje ikke å kappe engang,bare krone. Blir det ikke bra er det jo bare å få en børsemaker til å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Hva vil slik kroning ha å si for pressisjonen, generellt sett?

Vil jeg også kunne få bedre pressisjon ved å montere lyddemper på rifla?

Hva vil slik kroning og eventuellt oppgjening av løp for lyddemper koste hos børsemaker, vanligvis?

 

Kroningen er alfa og omega for om presisjonen skal bli bra. Nytter ikke med verdens beste rifle hvis tuten ikke er fin. kapping og kroning må du vel betale ca 600.-kr.

Hvis det er kroningen som er problemet så vil presisjonene garantert bli tilfredsstillende når dette blir ordnet. Om presisjonen vil bli bedre med lyddemper på tviler jeg på.

Link to comment
Share on other sites

ok.. Må vell få en børsjemaker til å se på rifla over helga.. Bedding og kroning burde kanskje gjøre susen da.. i kombinasjon med rett ammunisjon..

Har lite lyst å koste på et "dårli" billivåpen å rissikere at pressisjonen på rifla står på stedet hvil..

Hvis børsjemakeren tviler på at han kan gjøre underverker blir den nok solgt billig til en kyndig person som vil mekke litt på den og eventuellt bruke penger på den... så kjøper jeg meg heller en ny rifle som jeg kan stole på...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...