Jump to content

Ladedata Norma GTX 143gr 6,5


Panther

Recommended Posts

Noen som har noe ladedata til denne kulen, Norma GTX 143gr 6,5? Lades til 6,5x55. På Norma sine sider står det kun oppgitt med Norma krutt, noe jeg ikke har tilgang til nå. Noen som har ladedata til denne med Vitavouri krutt? Vitavouri har heller ikke ladedata for denne kulen. De har for kuler i 139gr, men ikke 143, eller denne spesifikke kulen. 

Reload Swiss krutt har jeg også tilgang til, men de har kun ladedata til Norma sine 130 grain. 

 

Skal også lades med RCBS uniflow, så store krutt korn er ikke ideelt. 

Link to comment
Share on other sites

Du gjør neppe noen grove feil om du skjeler til Vihtavuoris ladedata for Lapuas 144 grs FMJBT-kule eller Sierra HPBT 140 grs, men du starter selvsagt ikke på maks. Som du ser av tabellen, her er det krutt med middels til lav brennhastighet som gjelder, så da kan du bare glemme de mest finkornige kruttene. N560 flyter for øvrig godt og jevnt gjennom mitt Uniflow kruttmål.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (På 1.7.2023 den 21.16):

Hadde ikke prøvd på 560 eller tregere krutt. Tipper du vil få litt dårlig ES da.

Dette må du forklare meg.

 

Jeg holder fast ved at N560 er mye bedre egnet til tunge kuler. Mer fart gir det også.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (35 minutter siden):

Dette må du forklare meg.

 

Jeg holder fast ved at N560 er mye bedre egnet til tunge kuler. Mer fart gir det også.

Uten å være for bastant vil jeg påstå følgende

 

1.) 143 gr er ikke veldig tungt. (160 derimot?)

2.) 560 kruttet kan nok fungere, men 550 gir javnere forbrenning.

3.) 550 kruttet i passe god dose vil uansett gi massevis av fart.

 

Har testa 565 mot 550 med 143gr kule. Simuler så mye du vil, men det er ikke så mye å hente.

 

Dette var mine tanker, men ingen fasit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forholder meg til data fra Vihtavuoris ladetabeller vedr. fart. Og den er målt, ikke simulert😉! Om vi tar utgangspunkt i Lapuas 144 grs FMJBT-kule, som vel kommer nærmest den kula TS skal lade med, gir N560 suverent best hastighet (850 m/s i 67 cm pipe), ladning med N550 er ikke oppgitt. For kulevekter 140-155 grs er maks ladning med N560 sånn rundt 4-5 grs høyere enn med N550. N560 gir dessuten så god hylsefylling at farlige overladninger er lite sannsynlig.

 

Jeg skal ikke krangle på at N550 gir jevnere forbrenning (det vet jeg ingen ting om!), men at en lavere ladning med dette kruttet ift. N560 skal gi så mye jevnere utgangshastighet at det har noen praktisk betydning stiller jeg meg tvilende til. Nå vet vi vel heller ikke hvilke avstander TS skal skyte på eller om patronene er ment for konkurransebruk, men det kunne jo vært artig å høre hva ekspertene mener om et hastighetsavvik på +/- 10 m/s når utgangspunktet er 850 m/s?

Link to comment
Share on other sites

Litt utdrag fra egne data. Ikke 143, men 147 ELDM, som er ei temmelig lik kule. N19 er ca lik N555 og N15 er ca lik N555. Jeg har ikke fått dreis på N555, får veldig ujevn hastighet uansett hva jeg gjør. N19 eller N11 er normalt std. til alt. 

 

39gr N11 780m/s (noen testserier, meget presis)

41.5gr N11 822m/s (som over)

43gr N550 838m/s (presis)

44gr N19 845m/s (brukt opp ei pipe med denne, meget presis og jevn)

45gr N19 865m/s (noen testserier, muligens noe høyt trykk, men ikke noen klare tegn)

45gr N555 858m/s (presis, men veldig ujevn fart) 

45gr N555 871m/s 

49gr N560 860m/s (presis, men høyt trykk, mye jevnere fart enn med N555)

 

 

Jeg kjøpte en pakke ELDM 140gr, og testet noen av de samme ladningene, og får ca samme resultater bortsett fra litt høyere hastighet over alt.

 

 

"Normal" SD på fart hos meg slik jeg lader til vanlig er rundt 3m/s. Ladningene her med N555 har 5-7m/s i SD, og jeg har ikke målt mer enn 5-10 skudd, så virkelig gjennomsnitt kan være et stykke unna. Jeg gadd ikke balle med det når jeg ikke fikk jevn fart.

 

 

Sølvrev skrev (3 timer siden):

Jeg forholder meg til data fra Vihtavuoris ladetabeller vedr. fart. Og den er målt, ikke simulert😉! Om vi tar utgangspunkt i Lapuas 144 grs FMJBT-kule, som vel kommer nærmest den kula TS skal lade med, gir N560 suverent best hastighet (850 m/s i 67 cm pipe), ladning med N550 er ikke oppgitt. For kulevekter 140-155 grs er maks ladning med N560 sånn rundt 4-5 grs høyere enn med N550. N560 gir dessuten så god hylsefylling at farlige overladninger er lite sannsynlig.

Her er jeg helt enig. Men man kan av og til bli overrasket over hvor mye fart man kan få med de raske kruttene. 5gr mer krutt med et langsomt høres fint ut, men kruttet/ kruttgasssene skal også ut av løpet, og en vinner ikke alltid det en tror.

Men tabellene til VV er der, og stemmer normalt 100%.

 

Sølvrev skrev (3 timer siden):

Jeg skal ikke krangle på at N550 gir jevnere forbrenning (det vet jeg ingen ting om!), men at en lavere ladning med dette kruttet ift. N560 skal gi så mye jevnere utgangshastighet at det har noen praktisk betydning stiller jeg meg tvilende til. Nå vet vi vel heller ikke hvilke avstander TS skal skyte på eller om patronene er ment for konkurransebruk, men det kunne jo vært artig å høre hva ekspertene mener om et hastighetsavvik på +/- 10 m/s når utgangspunktet er 850 m/s?

 

Noen teorier sier at man får jevnere forbrenning med full hylse, andre teorier sier at man får jevnere forbrenning med raskere krutt. Bruker man full hylse med raskt krutt er det vel helt fantastisk...

Jeg har nesten gitt opp å teoretisere om dette.

 

Jeg har ladninger jeg bruker som gir SD på 3-3.5 ved vanlig lading, og som kommer ned i 1.8-2 om jeg VIRKELIG går inn for å få den ned. Andre ladninger gir SD på 6 noen ganger, og 4-5 uansett hva jeg gjør.
Ladningen jeg har brukt i PRS i det siste er ei sånn, i 260Rem, Jeg var litt lav på de vanlige kruttene, og ville bruke N15, siden jeg hadde en del - så jeg gav den N15. Da fikk jeg svært god presisjon rundt 820-830m/s. SD er derimot 5-6m/s.

 

K

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I 6,5 CM har jeg bare testet den med 42gr N160, COL 71.2mm, Lapua hylser og CCI LR tennheter. Fikk til mine ladinger å være smått utrolige ES 3 m/s og SD 1 m/s på de fem skuddene jeg testet med fartsmåleren. Gikk som en stråle på de holdene jeg testet 100-360 meter og gav meg en fart på 808m/s i en helt ny 62cm Lilja pipe. Er eneste ladingen jeg har testet så langt med denne kulen og blir vel ikke teste noe noe mer før jeg ser noen begrensninger annet en skytteren :-)  

Link to comment
Share on other sites

Nei det der er vel nesten en skrivefeil, Men de er ikke veldig forskellige. si N550, N19, N555, N15/N560 rangert etter brennhastighet. De oppfører seg litt forskjellig i ulike kalibere. N19 og N15 er forskjellige, men ikke veldig, og N555 ligger midt i mellom og er så like begge at det nesten ikke er noe å bry seg om - men forskjellen mellom N19 og N15 er noe å bry seg om.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fikk ladet opp 2 ulike ladninger og fikk testet litt idag, 45 og 47 grain N560. Foreløpig fornøyd med 47, og kommer til å bruke den inntil videre, må få testet også på lengre avstand, men ser foreløpig greit ut. Mye bedre enn jeg fikk til med fabrikkammo.

Fikk ES på 10 skudd på 5 m/sek, og gode nok samlinger til mitt bruk. Kunne nok vert litt mer nøyaktig med vekta også. Snitthastighet på 846 m/sek med 47grain N560 krutt i 74cm pipe.

20231007_150829.jpg

Edited by Panther
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...