Jump to content

PCB for "dummies"


Vizla

Recommended Posts

Godt nytt år alle sammen :D

Etter et lengre fravær på forumet er jeg nå tilbake. Forumet har fortsatt den gode trenden ved å utvikle seg i en meget positiv retning siden sist, også med tanke på opprettelsen av portalen. En meget god idé :D

 

Vil gjerne komme med et par forslag til artikler i portalen. PCB er vel det ballistikk programmet som de fleste av oss bruker her inne. Kunne vært en god ide å lage en artikkel om nettopp dette programmet. Artikkelen bør da inneholde en grundig og lettforståelig innføring i bruken, da spesielt hva de enkelte funksjonene betyr og hvilken innvirkning de har på ballistikken.

 

Her kunne en også beskrive i et eget kapittel de vanligste feilkildene som brukerne får. Dette tror jeg vil være et kjærkomment bidrag til de på forumet som er nye i bruken, men også for de mange som ikke bruker programmet for ofte.

 

Det samme kunne vært en ide å gjøre med Quick Load, som også er mye brukt av oss her inne.

 

Hvem tar jobben(e) :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Vizla - lenge siden sist :-)

 

Portalen er nettopp til for slike ting - og for at folk med skrivekløe og noe å melde skal ha muligheten til å la verden se hva de har på hjertet. Så dersom du har litt peiling på PCB, oppfordrer jeg deg på det aller sterkeste å skrive en slik artikkel! Eller om du vil utdype skikkelig, kan det jo være en idé å starte en tråd om emnet, der du kanskje innleder med det grunnleggende - så skal du se det baller på seg etterhvert. Så bruker vi innholdet i tråden til å lage en artikkel vi så poster på portalen. Nice?

Link to comment
Share on other sites

Hei Vizla - lenge siden sist :-)

 

Så dersom du har litt peiling på PCB, oppfordrer jeg deg på det aller sterkeste å skrive en slik artikkel! Eller om du vil utdype skikkelig, kan det jo være en idé å starte en tråd om emnet, der du kanskje innleder med det grunnleggende - så skal du se det baller på seg etterhvert. Så bruker vi innholdet i tråden til å lage en artikkel vi så poster på portalen. Nice?

 

Nja, er vel ingen ekspert på programmet men kan begynne så smått å se på hva jeg får til. eneste minuset her er tidsaspektet siden døgnet mitt bare har 24 timer.

 

:arrow: I mellomtiden oppfordrer jeg alle til å poste ivei, alt fra forklaringer av brukergrensesnittet til tips og triks. Jo flere som bidrar, jo fortere får vi artikkelen "på trykk". Tror behovet er tilstede, slik jeg husker hvor undertegnede knotet i mørkna for å lære triksene (sikkert litt over gjennomsnittlig treg i harddisken jeg da...!)

 

:arrow: Hvem drister seg å ta for seg Quick Load :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det kunne kanskje være en idè å få skaperen av PCB til å skrive en sådann bruksanvisning?

Han har nok full oversikt:)

Så,hvis ingen har noen store innvendinger,kan jeg ta kontakt med geniet og høre om det frister... :)

 

Hadde vært kjempebra om det hadde latt seg gjøre :D Har så smått begynt å se litt på saken men tiden er noget begrenset.

 

I mellomtiden, post ivei folkens, så dette ikke stopper opp.

Link to comment
Share on other sites

Det må du gjerne tro... :mrgreen:

 

 

Edit;

Ahh.... Jeg ser det nå... Jeg har en litt annen versjon en den som er "nomalt" tilgjengelig :wink:

 

Har dere std. versjon til PCB, lag et tilsvarende excel ark med følgende:

hPa 1000 = 0 meter over havet

 

For hver hPa, legg på 8mtr i høyde

 

Eksempel: hPa 995 = 40 m.o.h

Link to comment
Share on other sites

Hva med en påhengsmotor? :wink:

 

Er ikke så ille ment, men jeg greide ikke la være.

 

Syns dette er en bra tråd, som jeg har stor interesse av. Har lest/gått gjennom langholds CD'en ørten ganger, og har nå i julen prøvd å lære meg det om trykk. Har også lest Roe's leksjon om langholdsskyting fra sluttstykket. Jeg kopierte det inn på PC'en for flere år siden. Stort sett er det vel samme greia, men noe er kansje litt bedre forklart der.

Link to comment
Share on other sites

"Geniet" som har skapt PCB finnes her på forumet, så han kommet nåkk med noen tips om han har tid. Men husk at han har brukt vanvittig mye tid på utvikling av PCB så ikke bruk opp resten av fritiden han da. Han har jo tross alt gjort dette gratis for alle oss brukere av programmet.

Link to comment
Share on other sites

... Jeg har en litt annen versjon en den som er "nomalt" tilgjengelig :wink:

 

Jeg husker fra SL at OHS skrev at han oppdaterte PCB til en ny versjon.

Er det denne, evt en Beta du har og bruker?

Kan du legge inn negative høydemeter osv? Det er jo aktuelt med den værtypen vi har hatt i det siste.

 

Ad "PCB for Dummies" har jeg bare et lite tips å komme med.

De fleste MOA kikkerter har skala på justeringstårnene som angir hele MOA selv om det er 1/4 MOA justering.

Skriv inn 29.1mm i "Sight Click Size/100m" og bruk skalaen på justeringstårnet.

Om du skal justere f.eks 8.3 MOA er det avrundet 8 MOA + et klikk a 1/4 MOA..

Lettere enn å telle 35 klikk 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Her PCB
Der PCB v. 1.9 for DOS. Her PCB v. 2.03 for Windows.

 

Jeg har forresten tatt meg friheten å speile den på Kammerets bildeserver for sikkerhets skyld, i tilfelle den amerikanske siten skulle gå ned. Jeg håper dette er OK for forfatteren. Hvis ikke, må han si fra, så skal jeg umiddelbart fjerne fila igjen. Link: http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10110/pcb203-en.zip

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...