Jump to content

77gr i 223 som varmint kule?!


VictorP

Recommended Posts

Hva mener folket om 77gr hpbt til kråke og rev? Noen med førstehånds erfaring? Har 77 Sierra og Nosler liggende, men har bare brukt 40gr Nosler til kråke og rev hittil. 

 

Hadde vært deilig å bare forholde seg til ei kule egentlig... Bruker 77 på bane. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tro er noe vi gjør i kjerka 😁 

85 el 100gr Sierra HP i 6,5 er jo godt kjent for "natta-effekt" (denne er jo dedikert varmintkule...). Selvfølgelig kan jeg teste ut selv på vannkanner e.l., men regner ikke jeg er den eneste som har tenkt tanken med å teste ut "matchkule" på kråke eller rev. 

 

Har et inntrykk av at fuglejegere med rifle fortrekker alt annet enn matchkuler til jakt, nettopp pga ødeleggelsen det gir.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes eksempler på at Sierra Varminter ikke eksploderer også.
Skøyt ei kråke for et par år siden med 85gr HP. V0 rundt 1100m/s, skuddavstand ca 65m. Ikke ei eneste fjær i lufta.
Måtte sjekke hva som hadde skjedd og der var det blyanthull på to plasser gitt.
Jeg tok også en rev med samme kule og fart og omtrent samme avstand, den ble delt i to.

Har også skutt et par kråkefugler med 80gr SMK i relativt bedagelig hastighet og et par med 53gr SMK i rundt 900m/s. De blir veldig døde, men effekten kan ikke sammenlignes med f.eks. 53gr V-MAX i 1000m/s.

Til kråker så er 77gr matchkule grei skuring, men hvis du bruker den på rev så ordner du deg mer trøbbel enn nødvendig. 
Den 15. juli så kan du prøve baneladninga di på et par kråker for å se hva du synes. Jeg har en mistanke om at du ender opp med å forkaste den kula til rev.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, VictorP said:

Hva mener folket om 77gr hpbt til kråke og rev?

Som varmint kule. Styr unna! 

Jeg har brukt 77gr på ryper og det er «null hull» inn og ut. Jeg har til og med opplevd at de tar til vingene etter å ha vært skutt sittende for så å fly opp, stivne på vingene og lande 100-200 meter lengre ned i ura. 
 

Skal du ha sikker ekspansjon med den kula bør du file spor i mantelen på tuppen slik som på Sierra GameKing eller kutte bort store deler av tuppen med påfølgende endring av ballistikken. Begge delene er fult mulig, men krever litt mere innsats med tanke på testing som du sikkert ikke har lyst å gjøre siden du velger å stille spørsmålet her uten å ha prøvd kula? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, VictorP said:

Står i vedtektene til skytterlaget at det ikke er lov å binde fast levende rever på 100metern...

😂ja det skulle tatt seg ut! 
 

Det jeg ville frem til er at vi/dyr består av vev som inneholder mellom 50 og 75% vann, og ingen er homogen. Problemet med matchkuler som 77 gr MK er at de ofte oppfører seg ulikt siden de ikke er designet med tanke på kontrollert ekspansjon. Som regel vil de ekspandere om det møter nok «motstand», men du kan ikke stole på det. Jeg ville ikke trekt noen slutninger av å skyte en kule i en vanndunk slik du gjør på videoene. 
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er det noen ukomplisert og bedre måte å teste på som ikke krever ei halv ku? 

 

Jeg var mest ute etter å se om f eks matchkula lagde hull inn/ut. Og til evt toppjakt er jeg usikker på om 77sierra er noe å satse på (men har ikke testet med helmantel i en vannkanne heller, kan jo gi samme resultat for alt jeg vet...)

 

Åpen for forslag 👍

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen enkle svar på det du etterspør. Som jeg sier, match kuler er ikke laget for jakt og kan oppføre seg ulikt fra «kule til kule». I det ene øyeblikket er det en varmintkule og i det neste en helmantel, eller bedre forklart den ekspanderer eller ikke. 
 

Med 223 har jeg ikke skutt så mye fugl at jeg kan trekke noen bastante konklusjoner. Jeg skyter og har jakta mest med 6,5. Men det som ser ut til å gå igjen er at fart under 800 m/s gir stor sannsynlighet for at kula oppfører seg som helmantel på fugl. Over 800 begynner det å se skumlere ut med tanke på fjærfokk og lite mulighet for middag. Jeg manipulerer/presser sammen tuppen på kula for å minke sjansen enda litt mere for ekspansjon. Men jeg vet ikke sikkert om det er nødvendig?
 

Skulle jeg brukt kula til varminting er det høyest mulig fart som gjelder, og kanskje i tillegg noen «slisser» med fil i tuppen som øker sannsynligheten for sikker ekspansjon.

 

Måten jeg tester ekspansjon på er å skyte i vått avispapir for å se hvor langt inn kula trenger før den ekspanderer. Det er heller ingen veldig god metode, men man kan i det minste se på forskjellen i penetrasjon før ekspansjon oppstår. Det er ikke så enkelt å se dette i ei vannkanne når vannet og kula er vekk. Alternativt kan du jo kjøpe eller «hjemmemekke» en ballistikk gel  https://www.wikihow.com/Make-Ballistics-Gel


 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville jo skutt kulene i noe vannholdig og tynt for å se hvor rask ekspansjonen er.

I en 10 cm vanndunk er det god tid for mange kuler å ekspandere, men skyter du en rev i lungene er det ganske lite vev å ekspandere i. Da vil du ha en kule som fragmenterer eller ekspanderer raskt. 

 

En måte å teste dette på er å ha noe tynt og vannholdig som for eksempel 1 cm tykk geleplate, og så har du en blink ca 10 cm bak. Da vil jeg tro du ser på både geleen og blinken om kulen har ekspandert, fragmentert, eller gått tvers gjennom hel. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

VictorP skrev (På 13.6.2023 den 19.36):

Hva mener folket om 77gr hpbt til kråke og rev? Noen med førstehånds erfaring? Har 77 Sierra og Nosler liggende, men har bare brukt 40gr Nosler til kråke og rev hittil. 

Hadde vært deilig å bare forholde seg til ei kule egentlig... Bruker 77 på bane. 

Jeg har ingen erfaring med nevnte kule, men tenker ja til kråke, tja/nei til rev. Vannkannetestene dine sier egentlig ikke så mye når vi ikke har kula eller bitene av denne. I .223Rem-hastighet kunne du muligens fått like stor "utgangshull" (vannkannene revner) med ei solid helmantelkule.

 

Ja, jeg skjønner det kan være fint å bare forholde seg til ei kule, men det er jo ikke noe (stort) problem å forholde seg til to? Om du har et kikkertsikte med "zero stop" velger du bare den ene som referanse (null-stilling) og noterer antall cm avvik horisontalt og vertikalt for den andre, slik at du vet hvor mange knepp du må justere. Om du ikke har zero stop kan du sette et lite merke med vannfast tusj for den mest brukte kula, så har du det som referanse. Jeg skyter mange forskjellige kuler i 6,5x55 og .30-06, og bruker den mest allsidige jaktkula som referanse. I førstnevnte går det meste likt, i .30-06 kan det være opp til 7-8 cm avvik for de letteste kulene.

 

Det har vært flere tråder om kulevalg til ymse vilt tidligere. Vi hadde blant annet en heftig diskusjon om bruk av varmint-kuler til rådyr. Jeg mener som @Bly at match-kuler er laget for papp og konkurranse, og at oppførselen i vilt kan variere. Til rev ville jeg derfor valgt en lett varmint-kule. 

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Det vil vel til syvende og sist handle om skuddplassering. Jeg har skutt rev med mye forskjellig ammo oppgjennom årene, inkludert 77grn scenar i 223, og den reven ble liggende etter ca 20 meter flukt.

Da skjøt jeg med scenar utelukkende fordi jeg dagen før hadde skutt inn med samme ammo, og fordi jeg ikke hadde planlagt noe jakt den dagen. Denne reven sto stille da skuddet gikk, og kulen traff akkurat der jeg ville, så jeg anser jaktetikken for å være godt ivaretatt. Men tilsvarende situasjon der jegeren hadde ladet med en-eller-annen v-max ville lagt reven rett ned. Med en gang.

Om situasjonen skulle oppstå igjen ville jeg ikke nølt med å skyte rev med 77gns scenar, men hvis jeg har mulighet til å velge varmintkuler vil jeg gjøre det. Fordi det er tryggere i det lange løp, og fordi ettersøk er den delen av jakt jeg aldri har lært meg å sette pris på. Men er det er godt og trygt skudd lar det seg greit gjøre.

Edited by Refs
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...