Jump to content

Systemrifle og forskjellige muligheter


Kaptein vom

Recommended Posts

Hei, dette er nok spurt om endel før og jeg har søkt endel, men finner ikke noe konkret svar.

 

mitt spørsmål er hva som er av muligheter når man ønsker seg systemrifle med løp/piper i både 300wm eller en annen type 300magnum og 6,5x55.   Det kan fort bli endel andre løp også, ideelt gjerne også en mulighet for et løp i 223rem.   
 

Det jeg først fikk lyst på var Sabatti, men der kn det se ut som at det er mye deler som må byttes for å få byttet mellom de nevnte løpene,  så ser Schultz & Larsen ut til å være veldig interessant sånnsett, men hvor mye styr er det med pipebytte på den mellom 6,5x55 og 300wm?

 

andre forslag mottas med takk.  Budsjettet er ikke uendelig så  Blaser og lignende er gjerne lite aktuelt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal du bytte mellom dei patronene du nemner må du ha ei børse som enten kan bytte bolthode eller ha fleire slutttstykker. Det finnest vel fleire slike, men når budsjettet er stramt er spelerommet mindre. 
 

Eg har ei laga meg ei systemrifle av ei eldre Remington 700 med løpsbyttemuffe frå Rafdal. For meg passer dette perfekt. Men då må eg halde meg innan same «patronklasse». Same dimensjonen på hylsebotnen. Eg har løp i 358 Win, 7-08 Rem og snart eit løp i 22-250 Rem eller 6XC. Alle korte patroner med samme støtbotn. 
 

Om du vil ha 6.5-55 og ei 30 kalibra magnumpatron er ikkje denne løysinga optimal. 
 

Kva budsjett ser du for deg? 

Link to comment
Share on other sites

Er jo veldig enkelt og bytte løp i S&L men skal du ha patroner med forskjellig hylsebunn må du jo ha flere sluttstykker. Jeg har S&L som jeg veksler mellom 6,5x55 og 8x57 de har lik hylsebunn og magasinene fungerer for begge kalibrene. Fungerer utmerket til mitt bruk. Skyter også 223 men da bruker jeg en annen rifle. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Budsjettet er igrunn litt flytende,

men vil helst ikke over 25000,- for selve basisvåpenet, gjerne brukt. 
 

svaret ditt Stigamundsen var for en fersking som meg overaskende oppklarende.

 

har du tips tat jeg gjerne imot forslag på både rifle og forskjellig kombinasjoner.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (10 minutter siden):

Er jo veldig enkelt og bytte løp i S&L men skal du ha patroner med forskjellig hylsebunn må du jo ha flere sluttstykker. Jeg har S&L som jeg veksler mellom 6,5x55 og 8x57 de har lik hylsebunn og magasinene fungerer for begge kalibrene. Fungerer utmerket til mitt bruk. Skyter også 223 men da bruker jeg en annen rifle. 

  
ser veldig kurant ut på film iallefall👍🏻
men vet du om det er plass til magasin i f.eks 300wm eller må du da isåfall bytte den ‘’plata’’ som omslutter magasinet? 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Remington 700 med flere løp i 300win og flere i 6.5x55. eneste er at du må ha to sluttstykker. De mater fint fra magpul aics magasinene som fås i to forskjellige versjoner for lang kasse. Har en KRG bravo samt en lett jaktstokk.  

 

Men å begynne å blande 223 rem inn i denne rifla tror jeg bare hadde skapt mye frustrasjon angående mating.

 

Har også en Tikka t3x 308, som nå får ekstra pipe i 6.5creedmoor. Denne med lett PSE stokk. Fordelen med tikkaen er at Hansen kun trenger rifla inne en gang, så lagrer ham målene og kan produsere flere piper uten å ha rifla i etterkant.  

 

Om du går for slike løsninger ville jeg droppa muffe og heller skrudd pipene rett i kassa.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du finner noe raskere og enklere enn merkel helix. Jeg veksler mellom 7mm rem mag, 9,3x62 og 308. Samme bolt hode på 9,3 og 308, magnum hode på 7mm. Bolthode sitter igjen i løpet når du bytter og det tar ca. 15 sek. å bytte løp.

Link to comment
Share on other sites

En gjør det veldig mye enklere for seg hvis man velger 30-06 istedetfor 300mag sammen med 6,5x55. Samme sluttstykke og magasin.

Med 65cm pipe på 30-06 skyver det godt unna. Vil du nærmere 300mag er 30-06 ack imp friske saker. Opp mot 900ms med 180gr med "MRP": 

image.png.cfc910b73f142aeaf3c8abe6dde5b013.png

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kaptein vom skrev (2 timer siden):

  
ser veldig kurant ut på film iallefall👍🏻
men vet du om det er plass til magasin i f.eks 300wm eller må du da isåfall bytte den ‘’plata’’ som omslutter magasinet? 
 

 

Du bytter bare magasin til magnum magasin. Hadde slik kombo tidligere. Men etter at jeg gjorde 65cm 30-06 pipa om til AI så solgte jeg 300win mag pipe og magnum bolten

Link to comment
Share on other sites

Kaptein vom skrev (10 timer siden):

ser veldig kurant ut på film iallefall👍🏻
men vet du om det er plass til magasin i f.eks 300wm eller må du da isåfall bytte den ‘’plata’’ som omslutter magasinet? 

Det er ikke noe som omslutter magasinet annet en underbeslaget. Har ikke prøvd med magnunpatroner i den da behovet ikke lengre er til stede. Skulle jeg hat noe kraftigere en det jeg har i dag hadde det vel blitt et løp i 8x68. Men tror nå du kommer langt med 30-06 AL.

Link to comment
Share on other sites

Kaptein vom skrev (10 timer siden):

har du tips tat jeg gjerne imot forslag på både rifle og forskjellig kombinasjoner.

Systemrifler er kjekt, men om du klarer å halde deg innanfor samme hylsebunn-diameter vert alt enklare. Dei naturlege valga vert då typisk 308/30-06/6.5x55 hylsebotn eller 300 WinMag/7mm Rem Mag/6,5 PRC hylsebotn (nokre eksempel). 

 

Om du skal ha billig (billigare!) ammunisjon til trening vil eg absolutt anbefale å gå for 308/6.5x55 hylsebotn. 

 

Om du vil ha litt meir futt så går du for 300 WinMag/6,5 PRC hylsebotn. 

 

Min fantasikombinasjon som snart halvveges er i mål er 350 Rem Magnum og 6,5 Rem Magnum.. :-)

Link to comment
Share on other sites

Det har kommet fine innspill her i denne tråden og jeg har nå prøvd å finne ut litt mer og har noen spørsmål.  
er det samme hylsebunn (ergo sluttstykke) på både 308/30-06 og 6,5x55.  Og da har jeg forstått det sånn at 22-250 også er lik. (?)  

 

Hvor finner jeg evt en grei oversikt over hvilken patroner som har samme hylsebunn?  Jeg har søkt litt men finner ikke all verden og endel informasjon kan virker litt motstridende.  Takk for tolvmodigheten😀

Link to comment
Share on other sites

Kaptein vom skrev (52 minutter siden):

er det samme hylsebunn (ergo sluttstykke) på både 308/30-06 og 6,5x55.  Og da har jeg forstått det sånn at 22-250 også er lik. (?)  

Då har du forstått riktig :-) 

 

Driv alltid og smålurer på gode kombinasjonar. Så satte saman denne lista (delvis henta frå nettet). Ein kan hente patroner frå Long Action- og Short action-lista så lenge du har ein Long Action låskasse. Du kan vel havne i litt trøbbel om du prøver å få ei for kort patron til å mate i ei for lang låskasse. Men om du held deg innanfor desse kategoriane, og ikkje tuller med 6BR og slikt, så skulle det meste gå ganske greit. 

 

Veit ikkje om du har tenkt på å lade sjølv? Dei fleste patronene på denne liste fordrer/krever heimelading. Er vel derfor 6.5x55, 308 og 30-06 er så populære. Med desse får  du i alle fall kjøpt treningsamo. 

Edited by stigamundsen
Smårusk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Systemrifle har sine fordeler og ulemper.

 

Jo flere bevegelige deler (løp, sikter, ammunisjonstyper) man opererer med, jo større er muligheten for at oppsettet er "feil" når telefonen ringer, og du skal til skogs neste dag. Eller at du ikke husker hva du er innskutt med. Eller at du ikke husker om du sjekket treffpunkt med jaktladningen etter sist pipeskift.

Pipeskift er fint for riflenerder som strever med full våpengarderobe, men vil ha mere å leke med.

 

Hvis du ikke har fra før, vil jeg anbefale en helt vanlig, enkel boltrifle med fast løp, og faste montasjer, i .308-06x55. Akkurat hvilken patron du velger et ikke så nøye, bare den er utrolig vanlig. Den skyter du inn med ammunisjon som egner seg for den største viltarten som er aktuell for deg. Enkelt og robust!

 

Hvis du likevel vil ha systemvåpen på budsjett, kan du vurdere Rössler titan alpha (jaktdepotet). Jeg har en slik med tre løp, og den er meget presis og god. 

Det er utplukket, ser ut som de har rifla i 8x57IS (11000nok), og løpssett i .223rem (4800nok). I løpssettet medfølger ekstra sluttstykke og magasin. .223- løpet har 1:12-toms riflestigning (jeg har målt). Løpene er produsert av Lothar Walther, alle mine tre er svært presise. 

 

8x57IS er ikke mest praktisk hvis du ikke lader selv, men det er levelig-særlig når .223rem tar seg av mengdetrening.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (1 time siden):

Systemrifle har sine fordeler og ulemper.

 

Jo flere bevegelige deler (løp, sikter, ammunisjonstyper) man opererer med, jo større er muligheten for at oppsettet er "feil" når telefonen ringer, og du skal til skogs neste dag. Eller at du ikke husker hva du er innskutt med. Eller at du ikke husker om du sjekket treffpunkt med jaktladningen etter sist pipeskift.

Pipeskift er fint for riflenerder som strever med full våpengarderobe, men vil ha mere å leke med.

 

Hvis du ikke har fra før, vil jeg anbefale en helt vanlig, enkel boltrifle med fast løp, og faste montasjer, i .308-06x55. Akkurat hvilken patron du velger et ikke så nøye, bare den er utrolig vanlig. Den skyter du inn med ammunisjon som egner seg for den største viltarten som er aktuell for deg. Enkelt og robust!

 

Hvis du likevel vil ha systemvåpen på budsjett, kan du vurdere Rössler titan alpha (jaktdepotet). Jeg har en slik med tre løp, og den er meget presis og god. 

Det er utplukket, ser ut som de har rifla i 8x57IS (11000nok), og løpssett i .223rem (4800nok). I løpssettet medfølger ekstra sluttstykke og magasin. .223- løpet har 1:12-toms riflestigning (jeg har målt). Løpene er produsert av Lothar Walther, alle mine tre er svært presise. 

 

8x57IS er ikke mest praktisk hvis du ikke lader selv, men det er levelig-særlig når .223rem tar seg av mengdetrening.

  Den Rössler titan børsa var veldig interessant.

Link to comment
Share on other sites

Overraskende at det ikke er noen Blaser svar allerede her. Har selv 2 låsekasser til R8 og en i K95 og til sammen 6 kalibre delt mellom disse.  Det er vel ingen produsenter som gir tilsvarende fleksibilitet mht til kalibervalg/systemrifle egenskaper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal man ha noe problemfritt/repeterbart, så har vel @8x57IRS allerede svart godt nok. Har K95, og R93. Har hatt R8.  Har også Scultz & Larsen, og har hatt Røssler. Ingen andre enn Blaser kan man klikke sammen, og stole på at går midt i hver gang. Dyrt gardenasystem. Har du plass på kortet, og råd, så er to innskutte rifler ofte billigere. 

Edited by Ruger #1
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har en Schultz & Larsen Tactical Aluminium M/ KKC. Til den har jeg to 15mm løp et i 6,5x55 og et i 8x57. Har en Swarovski z8i 2-16x50 som jeg bruker til 6,5x55 løpet og en Swarovski z6i 1,7-10x42 som jeg bruker til 8x57 løpet. Skifter den del mellom disse oppsettene. Skyter alltid et kontrollskudd nå jeg har skiftet over men har til nå aldri oppdaget at det blir noe avvik. Den treffer alltid på samme plass etter løpsbytte.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i Spindrift sitt innlegg over øker sannsynligheten for at noe går galt, jo flere "bevegelige" deler som er i spill!

Jeg jaktet med Mauser M03 i godt over 10år, uten problemer. Det er en suveren rifle som tjente med godt til alle jaktformer jeg bruker rifle til. Helt til "den ene" gangen den ikke oppførte seg som den skulle.

Kontrollskyting på banen viste treffpunkt forandring, 15cm til venstre. Etter grundig gjennomgang og mange dager på banen skjedde det aldri igjen, men skrekken satt godt i kroppen.

 

Jeg har nå ingen systemvåpen, og klarer meg godt med det antallet som er tillatt i våpengarderoben(kjedelig, men sant)

 

Men for all del, det er som oftest(alltid?) brukerfeil som er årsaken ;)

 

Edited by gapahuk
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...