Jump to content

Elghund som kombihund


j0oaa

Recommended Posts

Ønsker og gå til anskaffelse av ny hund, og tanken er og skaffe en hund som jeg kan få godkjent som ettersøkshund og bruke som løshund til elgjakt. Er mye på tur både sommer som vinter så ønsker og en hund som kan være god og bære kløv og trekke pulk. 

 

Hvilken av de vanligste "elghundene" (NGE, Jämt, Laika osv) er best egnet til dette formålet? Setter egentlig turegenskapene høyere enn jaktegenskapene da jeg er mere på tur en på elgjakt. 

 

Er det noen andre hunderaser det kan være interessant og se på for min del? Trenger nødvendigvis ikke og være en hund som kan brukes på elg, men andre ting og f.eks støver. Ønsker i hovedsak en hund som kan være til hjelp hele året og ikke bare 2 uker under jakta. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (53 minutter siden):

Elghunder er vel ofte unødvendig sære og bestemte om man "bare" skal ha en allroundhund? Du nevner heller ikke svart elghund?

 

K

 

 

Målet er og ha en hund som kan bli god til jakt og kan brukes til dette og da helst som elghund. Uttrykte meg kanskje litt dårlig, men setter altså egenskapene til og kunne trekke pulk og lignende høyere enn feks om hvordan den går i søk og hvordan den er i målet osv. 

 

Har ingen rasepreferanser men har tenkt elghund siden det gir meg større muligheter til og komme meg på jakt en det jeg allerede har idag. 

 

Har ingen kjennskap til Svart elghund, så jeg nevnte bare de jeg kom på ifarten. 

Link to comment
Share on other sites

Sort blir kanskje noe smått til kløv og pulk?

 

Har en svensk hvit elghund og bruker kløv på han. Fine rolige familiehunder og er alt i alt en flott turkompis som stort sett alltid er med når jeg drar på tur, men..

 

ulempen å bruke en elghund som vanlig turhund er jo at de har det jaktinnstinktet som på min hund slår inn på alt som kan krype å gå i skogen, og da spesielt elg og rein. Da blir han fort litt slitsom og har mest lyst til å jakte mens jeg kanskje hadde mest lyst til å se etter multebær den dagen :-) Meget mulig at slike unoter kan fikses av de som har mer peiling på hund en meg da. Har hatt mange andre vanlige hunder tidligere i livet og da hadde man jo ikke disse utfordringene i så stor grad. 

 

Vil man bruke elghund så er vel Jamthund enda bedre egnet til å kløve enn min siden de er en del større og litt mer kvadratisk bygget.

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, kan tenke meg at det kan by på noen utfordringer med å ha en jakthund som turhund. Alternativet er jo flere hunder til forskjellig bruk men det kan jo og by på andre utfordringer. Skjønner at den perfekte allround hunden som kan brukes og er god til alt ikke finnes, men får heller veie opp ulemper mot fordeler og se om jeg finner en hund som jeg kan bli fornøyd med til min type jakt og friluftsliv. 😃

Link to comment
Share on other sites

Det å ha jakhund som turhund går greit men man må ta sine forhåndsregler. Det er vi mange som gjer ettersom det er flest mnd. pr. år utan jakt.
Ein jakthund er som i ordets forstand ein jakthund, den vil ut å jakte når sjansen byr seg. Det betyr at den eneten må vere MEGET godt dressert eller ha båndtvang året rundt når det ikkje skal jaktes. Fokuset på vilt kan man ikkje "slå av" og den jakter også når den er i bånd. Ein jakhund blir prega på vilt og jaktlyst, altså vil det som oftest bli litt los og rabalder når du møter på elg og hjort ute på tur.
Men snu litt på det, du får ute på tur supre settinger der du kan øve på at hunden din skal roe seg ned også ved synet av vilt. Du lærer også kroppspråket til hunden din godt å kjenne når du nærmer deg dyr ute på tur. Alt dette er i praksis jakttrening som er ein bonus.

Kva rase du skal velge?
Du forteller du vil ha både ettersøkshund og løshund, pluss ein turhund til kløv og trekking av pulk. Her ser eg litt utfordringer ettersom ein hund som kan trekke og er opplært til å trekke sannsynlegvis vil bli tøff å håndtere i lina på ettersøk. Dette vil kreve hard dressur og eller eit godt individ for å unngå ei sporline som skjærer hart i hånda di på ettersøk... Men det også slik at eit ettersøk etter skadet vilt nesten aldri blir avslutta utan at ein slipper hunden slik at den kan stille viltet som er skadet. I sporline så "dyttes" det skadde dyret svært ofte bare videre.

Sjølv har eg og har hatt i over 15 år NEG som er både godkjente på ettersøk, løshunder, turhunder og familiehunder.  Dei må fint bli med på "alt" eg måtte finne på med som feks. skiturer, snøscooter, båtturer, sykkel, fjellturer osv. Har eldri latt dei trekke og NEG er nok litt liten til å bære kløv av særlig nytteverdi.
Enklest er å plukke ein hvalp frå ei parring der prøver viser at det er gode jaktlinjer bakover hos både tispa og hannen. Enklest er det å finne slike linjer er hos dei største raser der det er volum,  som hos Jämt og NEG. Begge raser er i dag meget sosiale og trivelige familiehunder, Jämt er vel den som for meg høres ut som det beste for ditt formål. 

 

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (1 minutt siden):

eit ettersøk etter skadet vilt nesten aldri blir avslutta utan at ein slipper hunden slik at den kan stille viltet som er skadet

På elg, eller på annet vilt? Det er vel ingen hunder som "stiller" rådyr eller hjort?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det å stille eit Rådyr er nok ei tinærma umulig oppgåve, det er også meget lite ønskelig å prege ein hund på rådyr dersom den skal brukes på elg og hjort. Då bør ein heller ha ein løs på drevet halsande dedikert til rådyr. 

 

Når det gjelder hjort så har eg sjølv skutt både frisk og skadd hjort i stålos. Ikkje bare stor grov bukk men også hind og spissbukk. Dette er ingen umulig oppgåve, spesielt ikkje på skadde dyr.

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (3 minutter siden):

prege ein hund på rådyr dersom den skal brukes på elg og hjort. Då bør ein heller ha ein løs på drevet halsande dedikert til rådyr. 

Så det du sier er at det ikke er ønskelig å bruke en elghund på ettersøk etter rådyr? Jeg trodde ettersøk gikk etter blodspor, og ikke spesifikke hunder etter dyrearter?

 

Poenget mitt var at jeg reagerte på utsagnet "nesten alle ettersøk ender med at man slipper hunden" - Jeg tror mange vil reagere på det - for jeg har sett ettersøk med løs stor hund på f.eks. rådyr. Og det ender ikke i henhold til utøvelsesforskriften for å si det sånn... Personlig ser jeg det som en nokså effektiv måte å gjøre det på, men som sagt neppe i henhold.

Synes også det er rart at du mener at man må gå ettersøk med hund som er preget på det aktuelle viltet - jeg trodde, igjen - at det var blodsporet som gjaldt på ettersøk?

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det spørs på kva du legg i definisjone av "elghund"
Her i tråden var temaet løs hund til jakt på elg og hjort, då kan ein forvente få eindel uønska jakt på rådyr.  Man må gjerne bruke den, den vil utmerket spore skadd rådyr, men det kan ha konsekvens. Har gjort det når eg må, men gjer det helst ikkje.

Det er derimot ingen problem å prege akkurat den hunderasen du måtte ønske på rådyr om den har dei rette eigenskaper.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (46 minutter siden):

Så det du sier er at det ikke er ønskelig å bruke en elghund på ettersøk etter rådyr? Jeg trodde ettersøk gikk etter blodspor, og ikke spesifikke hunder etter dyrearter?

 

Poenget mitt var at jeg reagerte på utsagnet "nesten alle ettersøk ender med at man slipper hunden" - Jeg tror mange vil reagere på det - for jeg har sett ettersøk med løs stor hund på f.eks. rådyr. Og det ender ikke i henhold til utøvelsesforskriften for å si det sånn... Personlig ser jeg det som en nokså effektiv måte å gjøre det på, men som sagt neppe i henhold.

Synes også det er rart at du mener at man må gå ettersøk med hund som er preget på det aktuelle viltet - jeg trodde, igjen - at det var blodsporet som gjaldt på ettersøk?

 

 

K

 

Du tar mitt svar ut av kontekst, då blir det feil. Tipper også at du forstår nøyaktig kva eg meiner...

 

Når du tar ettersøk del 2 så blir det faktisk presisert at det bør være tilgjengelig ettersøkshund som kan slippes dersom kun sporing fører til at viltet "dyttes" foran ettsøksekvipasjen. Derfor mitt utsagn som både er av egne erfaringer og frå ettersøk del 2. Ettersøk i bånd er det som nesten alle ettersøk starter med, veldig (alt for) ofte er det nødvenig å ha hund som kan slippes for å kunne stille elg/hjor for å få til felling.

Forstår du ønsker å dra i gang debatt om hetshund på rådyr, det kan du så gjerne men uten meg vi er her allerede nok OT...

 

 

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (53 minutter siden):

ettersøkshund som kan slippes

Poenget mitt var egentlig å spørre om det nå er greit å slippe ettersøkshund, så den legger ned viltet? Det er vel det som skjer om du slipper en elghund eller lignende på et skadet rådyr? Jeg forstod det slik at du enten kun tenkte på elg, eller regner det at en løs hund faktisk tar viltet som OK. I mitt hode er det greit om det er det som må til, men jeg vet mange som regner det som hårreisende, og trodde ikke det var "godkjent ettersøksrutine" - derfor lurte jeg på om det er blitt det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til trekk og pulk. Så er det Jämt og Laika som utmerker seg.. om det er viktig med en hund som holder ok kontakt med fører og du vil ha med hjem når du ønsker og avbryte. Så er Laika og foretrekke.. når det kommer til ettersøk så bruker jeg ikke sele. Men et breit halsbånd. Min jaktstall består nå av 1 gråhund. 1 jämt  og 1 vest laika.. samt en balnding mellom grå og jämt.. mine jakter elg. Bjørn. Gaupe. Jerv.. skutt mye villsvin for Laikan..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (19 timer siden):

Poenget mitt var egentlig å spørre om det nå er greit å slippe ettersøkshund, så den legger ned viltet? Det er vel det som skjer om du slipper en elghund eller lignende på et skadet rådyr? 

De aller fleste elghunder som slippes på skadet rådyr vil stå å lose hvis dyret stopper også om det legger seg ned. Det er dette de har i seg. Jeg hadde en jakttulling en gang som hadde tendenser som å bite dyr i haser, hoppe oppå dyret før det var dødt, men dette var for å ragge han prøvde aldri å bite hjel dyret. Men akkurat den hunden ville jeg ikke sluppet på skada rådyr. Ellers har jeg vært borti det noen få ganger skada rådyr turer tett ,søker gjerne til vann før de stopper, da blir gjerne gråhunden stående på land å lose til skytteren kommer. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig greit å holde snørr og bart hver for seg, scenario med elghund på rådyr er vel egentlig ett mareritt, men klart, er man mentalt forberedt å sitte å vente på hund i timesvis etter feil viltart, samt evt poster tar beskjeden med fatning at hunden jager rådyr over sju prestegjeld.. så Ja, både gråhund og spesielt Jämthund er spenstige kandidater.

Det eneste jeg VET fungerer, som trådstarter spør om,   (jeg vet at det ikke er lov)  er Strihåret Vorster, finner du rette jaktlinjer jager dette alt. På kontinentet brukes slike hunder på kortbrev, støt og litt lengre støt innimellom. Jeg har faktisk sett Strihåret Vorster i full gass i los på elg.... jeg håper jeg slippe å oppleve det en gang til...

Meeen om dette passer inn i Norsk jaktforskrift.... neeei.... ikke tradisjonelle jaktformer som vi er vant med.

Link to comment
Share on other sites

flyfisher skrev (11 minutter siden):

Jeg har faktisk sett Strihåret Vorster i full gass i los på elg.... jeg håper jeg slippe å oppleve det en gang til

Jeg har sett strihåret Vorsteh i ettersøk på rådyr. Rifler var ikke nødvendig  (ikke involvert heller, "Go get it!")

 

Jeg har også sett andre fuglehunder ta rådyr, når løse "bare på tur", og husky, på rømmen. Derfor trodde jeg at også en elghund bare ville gå i strupen på rådyret og "ordne opp selv". Så da har jeg lært noe i dag også.

Elghundene der jeg jakter rådyr forresten, de anerkjenner ikke uskadde rådyr - oppfører seg omtrent som om de ikke eksisterer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En helt vanlig labrador (ikke jakt-lab) er den mest allsidige rasen jeg vet.

Sterk, holder seg til fører og kan oftest gå løs, barnevennlig og uproblematisk i forhold mot andre hunder - lett formbare...men selvsagt ingen elghund. 

Elsker vann og medfødte apportører,- god nese for ettersøk og som støtende til fuglejakt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

flyfisher skrev (21 minutter siden):

Det er vel egentlig greit å holde snørr og bart hver for seg, scenario med elghund på rådyr er vel egentlig ett mareritt, men klart, er man mentalt forberedt å sitte å vente på hund i timesvis etter feil viltart, samt evt poster tar beskjeden med fatning at hunden jager rådyr over sju prestegjeld.. så Ja, både gråhund og spesielt Jämthund er spenstige kandidater

Snørr og barter Svært uvanlig at elghunder som er preget på elg jager rådyr. I frustrasjon over å ikke finne elg kan noen ta ut rådyr å løpe etter et minutt eller to, noen få ganger. Men blodspor kan erfarne hunder følge, det som er vanskelig med elghunder i bånd på rådyrspor  er nettopp at de er preget på elg og kan lett bli distrahert av fersk elglukt, men kjenner du hunden din og er rimelig sikker på at du er på sporet før du slipper kan dette være en mulighet til å få tak i det skadede dyret istedefor å dytte det foran seg ved å ha hunden i bånd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...