Jump to content

Teori og praksis møtes i duel? 458wm rekyl


Østledningen

Recommended Posts

Jeg googler, leser og bruker Gordons for å prøve å finne ut av noe, men blir ikke særlig klok.

 

458wm

500 grain kule

60cm løp uten noe krims-krams frempå

 

Bra med rekyl... åpenbart

 

Hvis dette løpet så kuttes til 40cm?

 

Teorien sier jo at kulehastigheten går ned ca 50 m/s (minker rekyl)

Rifla vil bli lettere (øker rekyl)

Utgangshastigheten på kruttgassen øker en del (øker rekyl?)

 

Noen som vil komme med en kvalifisert gjetting her?

 

Jeg personlig heller litt imot ørlite redusert rekyl, men vesentlig mer "pang??

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har en .458 Lott (brotsjet opp fra Win.Mag), min erfaring er at kulevekt har mer å si mtp rekylen enn utgangshastighet. Merker ikke så stor forskjell på rekylen med samme 500 grains kule i Win.Mag ift Lott til tross for forskjellen i hastighet. Forskjellen mellom en 450- og en 500 grains kule opplever jeg som større. Om mindre rekyl er målet ville jeg heller ha forsøkt med en noe lettere kule, ihvertfall før løpet kappes så radikalt.

Link to comment
Share on other sites

"Vanlige rifler" i 458 er jo som regel akkurat under "bare jævlig vondt"-nivået til de fleste. Jeg har skutt med noen få rifler over 458, og der er en fort i "faen dette gidder jeg ikke". Det er bare vondt, og en frykter for hjernerystelse og plomber og alt mulig.  

Tror nok jeg vil anbefale å bruke rifla ei stund som den er, for jeg er overbevist om at opplevelsen for mange som prøver den vil flytte seg fra "mye rekyl ja, men det fikser vi" - til "ikke gøy". Men det kommer jo selvsagt an på rifla. En kompis hadde ei leveractionrifle i noe 4xxx. Marlin.something. Jeg så aldri noen skyte den uten å blø et eller annet sted. Enten på fingrene - eller over øyet.. jeg skulle demonstrere at man kunne skyte presist med den, og det kan man - 3 skudd. Da blødde jeg fra et par plasser, lurte på om langfingeren var knekt, og regna demonstrasjonen som gjennomført...

 

 

 

K

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Det blir fort vondt når en skal være tøff.

Men det er mulig å kontrollere de fleste grovkaliberriflene med treing så lenge våpenet har normal vekt for kaliber og kulevekt. Jeg har jaktet med 458 Lott, og med en BRNO kasse var det et kontrollerbart våpen. Vanlig 458 Win er ikke vanskelig å takle, men særlig mye mer er vondt og det går ut over presisjonen. En kamerat har en 500 A-square og den har passert terskelen for akseptabel og startet mot vanskelig. Selv synes jeg 416 Rigby er noe av de groveste jeg klarer å skyte presist med over tid.

Men for noen år siden ville datteren min prøve 458 Win mag, og hun skjøt nesten en hel pakke (20) før hun gav seg, da hadde det samlet seg ganske mange tilskuere for å se en jentunge på 45 kg skyte 458 Win mag fra liggende stilling. Ingen av tilskuerne vågde å skyte de få skuddene som var tilbake.

Jeg vil absolutt anbefale trådstarter å skyte en del med våpenet umodifisert, og gjerne med reduserte ladninger før løpet kappes.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Lott, da jeg var ung og enda dummere. BRNO kasse, og lett McMillan stokk. Det var ikke gøy… 

Det er tre ting som er særdeles viktig:

1. tyngden på våpenet. Det kan neppe overvurderes. Tung børse er skytbar. 
2. vekten på kula. 500 grains gir mye rekyl.. 450 er bedre. 

3. Stokkform. Rett stokk, hvor rekylen presser rett bak er best. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (12 timer siden):

"Vanlige rifler" i 458 er jo som regel akkurat under "bare jævlig vondt"-nivået til de fleste. Jeg har skutt med noen få rifler over 458, og der er en fort i "faen dette gidder jeg ikke". Det er bare vondt, og en frykter for hjernerystelse og plomber og alt mulig.  

Tror nok jeg vil anbefale å bruke rifla ei stund som den er, for jeg er overbevist om at opplevelsen for mange som prøver den vil flytte seg fra "mye rekyl ja, men det fikser vi" - til "ikke gøy". Men det kommer jo selvsagt an på rifla. En kompis hadde ei leveractionrifle i noe 4xxx. Marlin.something. Jeg så aldri noen skyte den uten å blø et eller annet sted. Enten på fingrene - eller over øyet.. jeg skulle demonstrere at man kunne skyte presist med den, og det kan man - 3 skudd. Da blødde jeg fra et par plasser, lurte på om langfingeren var knekt, og regna demonstrasjonen som gjennomført...

 

 

 

K

Nå ler jeg godt! Det er noen her i verden som kan å skrive for seg 🤣  takk for tilbakemelding @M67

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...