Jump to content

Reg pliktig ?


Kakenonster1

Recommended Posts

Mange mener disse er registreringspliktige. Som det fremgår av en annen tråd mener jeg at de er registreringsfrie, og det er uklar begrunnelse og ingen klar hjemmel for å kreve dem registrert. Det er selvsagt også momenter som taler for registreringsplikt. Men ingen solid begrunnelse og ingen rettslige avgjørelser. Om du tar risikoen med kjøp så ikke betal for mye, de er ikke særlig etterspurt som samlevåpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den eneste saken jeg vet om ble avgjort ved forelegg, så det er ikke mye til rettsavgjørelse. Den saken omhandlet også andre brudd på våpenloven, så en skarve uregistrert Rolling Block gikk med som ei pølse i slaktetida uten at dette egentlig ble rettslig prøvd. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er en slik "tja", mange av disse er uregistrerte rundt om i de 1000 hjem. Og jeg vet ikke om noen som har kommet i problemer med å ha en.(om de ikke har brukt den til noe dumt) Jeg hadde kjøpt, men "sivilisert" som denne er er den ikke vært mye, så ikke betal for mye for den ;) 1500-2500 kr alt etter tilstand.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt usikker her, men kassen ser ut som den er pusset ned eller av gammel årgang da den har ikke de typiske merker som mange av disse har. Kan det være original Rem kasse på den tro? Eventuell sivillaget? Er det ingen serienr på kassen i det hele tatt? Ikke under ved avtrekkerbøylen heller?

 

Ellers ser den jo ut til å være i ok normal stand. Er det møkk/rusk eller rust det vi ser i pipa? Har sett verre som har gått bra. Jeg hadde en slik original mil stand og den hadde litt rusk i pipa ca 10 cm inn fra kammer. Men skøyt lett 7-8 cm 5 skudd serier med den på 100 meter. Bruke en blanding av trekte kuler fra gammel 7,92 Raufoss ammunisjon og 185grs Remington SP kuler.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (4 timer siden):

Som det fremgår av en annen tråd  -

 

Denne:   https://www.kammeret.no/topic/97634-antikke-våpen-har-vært-og-blir-destruert/#comment-1407546

 

Ditt våpen har hvertfall original høne. Det kan jo tyde på at låskassa ikke er omfattende fornyet. Men våpenet har fått ny pipe, med et nummer som tyder på at den er produsert i 1896, dvs. etter at røksvake patroner i dette kaliberet (8x58RD?) var vanlige.

 

Hvis du leser den andre tråden, vil du se at @Per-S mener den ikke er registreringspliktig, ut fra "våpenhistorisk" argumentasjon, i forhold til produksjonsår for låskasse/svartkrutt, mens @Vargen mener den (eller hvertfall pipa) er registreringspliktig, ut fra "likebehandling" av våpen/våpendeler, produsert 1890 og senere/for røksvakt krutt.

 

Hvis ikke selgeren krever noe hinsides beløp (den jeg linket til i den andre tråden, gikk for 1300,- danske, altså ca. 2.500,- norske, med salær), ville jeg nok kjøpt den, og koseskutt med den, inntil eventuelt Tante Blå ville hatt den i kverna.

 

Link to comment
Share on other sites

Remington-produsert låskasse fra tidlig produksjon da svenskene importerte en del låskasser før de fikk i gang egen produksjon skikkelig. Jeg antar at serienummer på låskassa er skjult av stokken, det pleier å stå på siden av øvre og nedre range på disse låskassene. Men det er Remingtons serienummer for kassa, svenskenes serienummer for den komplette rifla er det som står på pipa. Uvisst om disse kan eller skal være forskjellige, eksperter finnes sikkert som kan svare.

 

Den er utstyrt med sikkerhets-høne og jeg tror boltene merket H og S er de forsterkede i stål som også kom med ombygging til nytt kaliber. At høna har riktig nummer betyr sannsynligvis at ombyggingen skjedde på fabrikk, at kaliber-skiftet ikke er skjedd hos en tilfeldig hobbysmed. Senere er den omgjort til jaktrifle.

Link to comment
Share on other sites

Siden dette er en av de originale Remington låskassene som enten ble kjøpt som komplette våpen, eller levert som låskasser for å bli ferdigstilt i Sverige har den noe mer verdi enn de fleste. 

Treverket tyder på at det er svensk produsert, og nummeret er høyt så jeg tipper denne kom som låskasse til Sverige. Opprinnelig nummer ble oftest beholdt ved omgjøring. Kolbekappen er nummerert med samme nr. og det støtter antagelsen om at nummeret er opprinnelig. Det finnes oversikter over nummerserier for de som vil undersøke nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Er våpensnesti, så om du vil ha den som bruksjern lever søknad og lever den på kammeret til oppbevaring frem til godkjent søknad foreligger. 

evt om du er redd onkel ikke skal dele ditt syn på antikk/ ikke antikk så plukker du av løpet og leverer det. Da er resten orginalt våpen, og dertil helt trygt å eie uten at det kan oppstå noe tvist ved kontroll. Er du heldig dukker det opp ett gammelt 12mm orginalløp eller tilsvarende. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...