Jump to content

Hva ville dere anbefalt til villsvin, rådyr og reinsjakt? Federal Fusion, Federal Trophy Cooper, Power Shok eller annet?


Grønnskollingen

Recommended Posts

Heisann. Håper dette er rette sted å poste dette! (?)

 

Ser etter ny, allsidig ammo til min Browning X-Bolt i 308 (51 cm løp, 1:12 riflestigning). Har tidligere brukt Federal Fusion i 150 grs., og synes denne har fungert godt. Men jeg synes den har hatt blitt mye kjøttødeleggelse av den, og jeg vurderer å prøve noe blyfritt. Testet tidligere Winchester PowerMax i 180 grains, men denne fikk jeg ikke gode samlinger med. Usikker på om rifla ikke liker så høy kulevekt, eller om det bare var selve ammoen den ikke likte. Men tenker da at jeg kanskje skal holde meg på rundt 150-165 grs, men åpen for forslag på det. 


Skal brukes på villsvinjakt nå i april, men kommer hovedsakelig til å bli brukt på rådyr og villrein til høsten. Så fint om kula egner seg i fjellet også. 

 

Prøver å holde meg under 800 kr for en 20-pakning, dog det er ikke en eksakt makssum. 

De jeg vurderer nå, er Federal Trophy Copper 150 grs, Federal Fusion 165 grs. Jeg har også kikket litt på Federal Power Shok Copper 150 grs, men finner ikke så mye info om denne på nett (mulig jeg er dårlig til å leite). 

 

Har også vurdert de dyrere alternativene som Barnes TTSX, men de blir rimelig dyre, spesielt siden jeg ikke er noen kløpper på innskyting og fint kan bruke 10 skudd før jeg føler meg trykk på at jeg har skutt inn skikkelig. 

 

Hvis dere har noen preferanser og har prøvd flere av disse, hvordan sammenligner Trophy Cooper seg med TTSX, eller Federal Fusion? 

 

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha en kule til forskjellig vilt og skyting på ulike avstander. Da må du kompromisse på ulike egenskaper. Jeg ville valgt Fusion 165 grs som har litt lavere hastighet (og dermed litt krummere kulebane) enn 150 grs, men likevel fart nok til god ekspansjon og penetrasjon på alle "jegermessige hold". At det kan bli litt søl på de korteste griseholdene må du leve med😉!

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fram til blyforbud kjører jeg fusion. God kule og samler godt i rifla, at den koster lite er jo bare ett pluss, men ikke avgjørende. Kjører norma elite i 6,5 på kombien. Samler bedre en fusion. Så er det bare å øve nok på rett kuleplassering, det har mye å si på resultatene. 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Du skal ha en kule til forskjellig vilt og skyting på ulike avstander. Da må du kompromisse på ulike egenskaper. Jeg ville valgt Fusion 165 grs som har litt lavere hastighet (og dermed litt krummere kulebane) enn 150 grs, men likevel fart nok til god ekspansjon og penetrasjon på alle "jegermessige hold". At det kan bli litt søl på de korteste griseholdene må du leve med😉!


Ja, blir litt kompromisser da. De tre rådyrene jeg har skutt har alle vært innenfor 50 meter, det ene på kanskje 7 meter, og da ble det rimelig mye søl. Skal sies at jeg har fokusert på å treffe midt i de vitale områdene (minst mulig feilmargin) og ikke nødvendigvis sikter meg helt ut fra skulderen for å unngå ben, for å være helt sikker på at dyret går i bakken. Så mulig det hadde blitt like stygge sår med andre kuler og, om det også traff på samme måte. Selv om jeg føler at det blir litt mye skader fra Fusion, har jeg skutt tre rådyr og et reinsdyr med den i 150 grs, og alle rådyra gikk rett i bakken. Reinsdyret gikk kanskje 5 meter, før det også gikk rett i bakken. Så effektiv har den definitivt vært. 

 

Samtidig er jeg litt nysgjerrig på hvordan Federal Trophy Cooper er sammenlignet med Fusion når det gjelder "slagkraft"? Den får jeg kjøpt på Jaktdepoet selv, og slipper å bestille på nett. At man ikke må skjære ut like mye kjøtt rundt treffpunkt og sårkanal er jo en grei bonus. 

Link to comment
Share on other sites

Grønnskollingen skrev (3 minutter siden):

Samtidig er jeg litt nysgjerrig på hvordan Federal Trophy Cooper er sammenlignet med Fusion når det gjelder "slagkraft"? Den får jeg kjøpt på Jaktdepoet selv, og slipper å bestille på nett. At man ikke må skjære ut like mye kjøtt rundt treffpunkt og sårkanal er jo en grei bonus. 

Ja, men da kan du oppleve at dyret (og særlig grisen) løper lengre før den legger seg. Og ved treff i grove bein (f. eks. overarmsbein) blir det en del søl uansett kule. For øvrig, fortsett å fokusere på treff midt i vitalt område. Såkalte "kjøttspareskudd" har jeg liten sans for.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (6 minutter siden):

Ja, men da kan du oppleve at dyret (og særlig grisen) løper lengre før den legger seg. Og ved treff i grove bein (f. eks. overarmsbein) blir det en del søl uansett kule. For øvrig, fortsett å fokusere på treff midt i vitalt område. Såkalte "kjøttspareskudd" har jeg liten sans for.

 

Ikke sant, det har jeg likt med Fusion i 150 som relativt fersk jeger, at det aldri vært snev av behov for ettersøk. Spesielt når jeg skal på grisejakt i Sverige om en måneds tid, så er det fint å slippe ettersøk, da vi ikke har med egen ettersøkshund. 

 

Derfor ganske nysgjerrig på hvordan slagkraften på Trophy Copper er kontra Fusion. Eller Trophy Copper vs den mye dyrere Barnes TTSX. Finner så lite diskusjoner om TC spesifikt, så har ikke greid å danne meg noe bilde av hvordan den er. 

Edited by Grønnskollingen
Link to comment
Share on other sites

Skjøt en god del hjort og rådyr med Fusion i 3006. Gikk så over til 165 grs Trophy Copper pga blyforbud. (Sambo hadde lest hvor skummelt det var med bly så hun la ned forbud) Har skutt et par villsvin og en god del hjort og rådyr med denne. Inntrykket er at de løper en del lenger og lite forskjell på skuddskader. Hadde et langt ettersøk på en liten galte i mørket, spennende og hadde det ikke vært for alt blodet og det at jeg hadde ventet et par timer hadde jeg tilkalt hund. Stoppet mange ganger og vurderte for og imot, men ble til at jeg gikk litt til og litt til til den lå der. Hjorten har jeg også stort sett måtte lett litt etter. Ville anbefalt fusion hvis du ikle er redd for bly…

Link to comment
Share on other sites

Olemann skrev (36 minutter siden):

Gikk så over til 165 grs Trophy Copper pga blyforbud. (Sambo hadde lest hvor skummelt det var med bly så hun la ned forbud)

 

Ville anbefalt fusion hvis du ikle er redd for bly…

 

Kan du ikke bare være miljøvennlig og gjenbruke de tomme Trophy Copper-eskene med nye Fusion patroner? 8) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har skote ein del hjort med Federal Premium Trophy Copper i både 30-06 (165grain) og 308win (150grain) effektiv og presis sak.

Sikker ekspansjon og kort fluktstrekning på viltet. Ekspansjonsikker på skothald over det direktoratet likar å anbefale oss. 

 

Hadde nok framleis brukt denne patrona og kula om eg hadde hatt riflene eg hadde i dei kalibrene. 

 

Alternativt nye Sako Powerhead Blade i 150grain. Den virkar skikkeleg lovande. Produsert i skandinavia og til lågare pris enn overnevnte. 

 

 

Lykke til 😇

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Olemann skrev (1 time siden):

Skjøt en god del hjort og rådyr med Fusion i 3006. Gikk så over til 165 grs Trophy Copper pga blyforbud. (Sambo hadde lest hvor skummelt det var med bly så hun la ned forbud) Har skutt et par villsvin og en god del hjort og rådyr med denne. Inntrykket er at de løper en del lenger og lite forskjell på skuddskader. Hadde et langt ettersøk på en liten galte i mørket, spennende og hadde det ikke vært for alt blodet og det at jeg hadde ventet et par timer hadde jeg tilkalt hund. Stoppet mange ganger og vurderte for og imot, men ble til at jeg gikk litt til og litt til til den lå der. Hjorten har jeg også stort sett måtte lett litt etter. Ville anbefalt fusion hvis du ikle er redd for bly…

 

Interessant, og ikke helt lovende. Merkelig. 

Er ikke noe mer glad i bly enn folk flest, men mer redd for å ikke finne igjen et dyr etter vanskelig ettersøk, enn jeg er redd for litt bly. 

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (1 time siden):

Eller velge 150 gr Trophy Copper fremfor 165 gr.

 

Du tenker det utgjør stor forskjell på effekt kontra 150 grain? Er 150 grain jeg også har kikket mest på. Men skulle jo tro at 3006 med 165 grains hadde en mer ødeleggende effekt enn 150 grains 308, men dette er jeg ikke noe god på. 

Link to comment
Share on other sites

hjortefot.com skrev (1 time siden):

Har skote ein del hjort med Federal Premium Trophy Copper i både 30-06 (165grain) og 308win (150grain) effektiv og presis sak.

Sikker ekspansjon og kort fluktstrekning på viltet. Ekspansjonsikker på skothald over det direktoratet likar å anbefale oss. 

 

Hadde nok framleis brukt denne patrona og kula om eg hadde hatt riflene eg hadde i dei kalibrene. 

 

Alternativt nye Sako Powerhead Blade i 150grain. Den virkar skikkeleg lovande. Produsert i skandinavia og til lågare pris enn overnevnte. 

 

 

Lykke til 😇

 

Takk for svar! Så du har ikke hatt samme opplevelse med Trophy Copper som Olamann over her altså, rart hvordan det kan variere sånn. Klart har skuddplassering mest å si, men likevel. 

 

Takk for tips om Powerhead. Litt dyrere enn Trophy Copper, men om den har "bedre effekt" så er det en jeg skal følge litt med på. 

Link to comment
Share on other sites

Grønnskollingen skrev (24 minutter siden):

Men skulle jo tro at 3006 med 165 grains hadde en mer ødeleggende effekt enn 150 grains 308, men dette er jeg ikke noe god på. 

Hvis vi tar utgangspunkt i samme kule(konstruksjon) er det farten som er avgjørende, både for ekspansjon og ødeleggelse. Så med homogene kobberkuler på hhv. 165 og 150 grs i samme hastighet (.30-06 har ca. 21% større hylsevolum) blir det nok hipp som happ.

Link to comment
Share on other sites

Grønnskollingen skrev (41 minutter siden):

Du tenker det utgjør stor forskjell på effekt kontra 150 grain? Er 150 grain jeg også har kikket mest på. Men skulle jo tro at 3006 med 165 grains hadde en mer ødeleggende effekt enn 150 grains 308, men dette er jeg ikke noe god på. 

En ting er høyere hastighet med 150 gr kula. Men jeg tenkte mer på at 150 gr versjonen kun lades i 308 W, og at det kan tenkes at de har produsert den for å ekspandere i 308-hastigheter. 165 gr versjonen lades i både 30-06 og 300 WM, og den er nok hardere for å tåle høyere hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Grønnskollingen skrev (42 minutter siden):

Så du har ikke hatt samme opplevelse med Trophy Copper som Olamann over her altså, rart hvordan det kan variere sånn. 

 

Takk for tips om Powerhead. Litt dyrere enn Trophy Copper

Har vore veldig nøgd , brukt denne patrona frå ca 2013.

Skotplassering betyr alt. Har som regel knall og fall med høge og gode bogskot. Lungetreff kan gi eit lite utras, som med all anna ammo, men har aldri opplevd flukt over 20meter. 

Stort sett pene slakt, men kan være brutal ved treff i grove bein, som alle andre kuler.

 

 

Hvis du finner Trophy Copper til under 1000kr pakka bør du hamstre😉 Hamstre rikeleg.

Har vore tomt i kongeriket i over ett år, og koster garantert over 50kr smellen når den omsider kjem tilbake.

Sako er noko rimeligare, og vil ha stabil leveranse framover. 

 

Finn den som går best i børsa di, det er viktigast🙏

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

hjortefot.com skrev (På 8.2.2023 den 22.03):

Har vore veldig nøgd , brukt denne patrona frå ca 2013.

Skotplassering betyr alt. Har som regel knall og fall med høge og gode bogskot. Lungetreff kan gi eit lite utras, som med all anna ammo, men har aldri opplevd flukt over 20meter. 

Stort sett pene slakt, men kan være brutal ved treff i grove bein, som alle andre kuler.

 

 

Hvis du finner Trophy Copper til under 1000kr pakka bør du hamstre😉 Hamstre rikeleg.

Har vore tomt i kongeriket i over ett år, og koster garantert over 50kr smellen når den omsider kjem tilbake.

Sako er noko rimeligare, og vil ha stabil leveranse framover. 

 

Finn den som går best i børsa di, det er viktigast🙏

 

Hmm, du har solgt den inn. Drar og kjøper 3 pakker med Trophy Copper og prøver den. Og om det går dårlig i rifla mi, prøver jeg kanskje Winchester Extreme Point Copper, som er litt billigere også. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...