Jump to content

Sako Powerhead Blade 308 - nå i 150gr?


Nybegynn3r

Recommended Posts

Spennende nyhet, og kanskje riktigere vekt på kula. Faktisk litt overrasket da jeg synes finnene, til nå, har foretrukket tyngre monolittiske kuler.

Det hadde vært spennende med en test av fabrikkladet 150 vs 162 i samme medium og gjennomført med en 308 med ca 50 cm løpslengde. Særlig ekspansjonsdiameter synes jeg hadde vært interessant.

 

Jeg er meget fornøyd med fabrikkladet Blade i 6,5x55 og kunne godt tenke meg å bruke den i 308 også. Hovedgrunnen til at jeg ennå ikke har prøvd har vært skepsis til om kula har vært uhensiktsmessig tung for kaliberet.

Edited by Swift
Skriveleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Testa ut den 162gr Sako kula på nokre hjort i haust og den fungerte bra.

Kula var litt lang så den stjal litt mykje hylsevolum så den blei litt utfordrende å få pressa den over 800ms i mitt løp.

Kjekt å sjå at der kjem 150gr utgave av denne og at bc er er vel så bra så den 162kula. 

Er vel mulig å få passere 850ms med den 150gr kula med full hylse med N550.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Første erfaring med 150 grains Blade fra en Sako Carbonlight 308 W med 51,5 cm pipe.

Elgkalv i lett joggende ganglos. 15 meters skuddhold. Passe høyt bog inn-bog ut. Rett ned i smellen.
Vi har tidligere opplevd litt «blodig grums» både på inngangs- og utgangssiden med skudd i bog på såpass kort hold. Her var det overraskende lite. Lungene hadde fått vanlig medfart og hullet ut var passe mye større enn inngangshullet, men altså lite blodslått da vi åpnet bogene for å lufte/sjekke skadene.

Foreløpig konklusjon: Fornøyd med alt, Sako Blade fungerer i 308 W også.

Edited by Swift
Skrivefeil
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...