Jump to content

Ammox, hype eller ekte vare?


Sakoen75

Recommended Posts

  • 3 months later...

Jeg lurer også på det? Jeg har testet noen skudd og får veldig bra skudd bilder, men har ikke skutt på noen dyr enda.
så et Facebook innlegg der en hadde fått dype riper inni løpet etter bruk av ammox, er det noen andre som har opplevd dette? 

Link to comment
Share on other sites

ErlingElev skrev (1 time siden):

   -   tungsten   -

 

Grunnstoff nr. 74 heter wolfram på norsk.

 

De fleste steiner av noenlunde størrelse kjennes absolutt ut som en "tung-stein", hvis man mister dem på stortåa.

 

I følge pusherne koster denne ammoen bare kr. 109,- pr. smell, og de anbefaler grundige prøveskytinger med den, før man går ut på jakt.

 

Som vanlig har "Predikeren" (1. kapittel, 9. vers) rett, "der er intet nytt under solen", og heller ikke på "kammeret", denne ammoen er omtalt tidligere:

 

https://www.kammeret.no/topic/79622-test-av-haglepatroner/?do=findComment&comment=1306572

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, og det kan være verd å minne om at "Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det gjerne det".

 

Fra @358 Wins utmerkede tråd om testing av haglpatroner kan det også sakses: 

"Begynner å bli litt lite haggel i pappen på 50 meter men flere enn jeg hadde ventet . Forladningen lå rett ved siden av blinken så den holder nok haglene samlet ganske langt ut, men denne patronen gjør ikke DENNE hagla til et 50 meters våpen.  10 meter kortere avstand vil nok gjøre mye på dekningen

Gjennomtrengningsevnen kontra bly er mere enn nok  med 3mm haggel."

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (26 minutter siden):

Grunnstoff nr. 74 heter wolfram på norsk.

Fullstendig klar over det, men jeg oppfatter Sphero tungsten som et merkenavn. Det består av wolfram og en annen komponent. 

 

På ballisticproducts.com markedsføres SpheroTungsten med massetetthet 15 og 18. Jeg var derfor ganske skuffet da jeg målte Saga SpheroTungsten til 11,7. Nå som blyforbudet er en realitet er skuffelsen over.

Link to comment
Share on other sites

Skal man skyte langt med hagle er det ingen patroner, jeg har testet, som kommer opp i mot Federal Heavyweight 12/89. Egenvekta skal være på nesten 15 g/cm3. Hastighet, rekyl, ja generelt alt, er fryktelig. Fikk tak i rundt 50 patroner (på billigsalg) når blyforbudet ble opphevet. Denne har nok dekning/kraft på 50m. Men jeg tror dessverre ikke de er i produksjon lenger.  

Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (29 minutter siden):

..... Federal Heavyweight 12/89. Egenvekta skal være på nesten 15 g/cm3. Hastighet, rekyl, ja generelt alt, er fryktelig. Fikk tak i rundt 50 patroner (på billigsalg) når blyforbudet ble opphevet. Denne har nok dekning/kraft på 50m. 

Skal ikke bestride den, men 12/89 er ikke akkurat hverdagskost. Og for de fleste en prøvelse å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (55 minutter siden):

 Og for de fleste en prøvelse å skyte med.


Stående og med halvauto er det ok.

Hiver du opp i krøkkete stilling med ei pumpehagle blir det oftest vondt. 
Hadde noen 12/76 «magnum» sluggs ei gang, som var hardt ladet. Det er noe av det verre jeg har skutt med rekylmessig. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...