Jump to content

Ferskspor


ræven

Recommended Posts

Skal du trene bikkja di til å bli ettersøkshund så tren blodspor - ikke ferskspor. Når dere har bestått blodsporprøven så melder du dere opp til fersksporprøven. Det er egentlig "ingen sak" for en hund å følge ferske spor; det ligger helt naturlig for de fleste.

Det mange kan tabbe seg ut på er å kjøre på med for mye praktisk jakt og jaging slik at hunden ikke interesserer seg for blodsporet eller hopper over fra blod- til ferskspor. Altså at den er "utro" mot det du har satt den på.

 

Så - tren blodspor men vent til snøen er vekke.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen hindring at hunden er tre år. :D Vi har hatt hunder opp i sju års alderen på kurs, og det går som rakkern.

Om du er ny, meld deg gjerne på et ettersøkskurs, så slipper du å rote for deg selv. Det er lett å legge til seg uvaner, gjøre mye feil alene.

Lykke til!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hunden skal lære å tolke et duftbilde. Snø og kulde gjør at blodet lett fryser og det fører til utrolig dårlig vitring. Ergo vanskelig læresituasjon for hunden. Når vi skal ut på ettersøk om vinteren og det er frost kan det godt lønne seg å vente til solen har fått tint opp marka slik at duftene igjen kommer bedre fram.

 

En annen ting; i snø så kan det lett bli at bikkja går på synet/dine fotefar og det er jo ikke akkurat det du ønsker at den skal gjøre :)

 

Hehe Tispa; vi var visst samstemte 8)

Link to comment
Share on other sites

Kjetil A

Et kurs gir deg den fordel at du;

 

1) Starter opp riktig, og ikke lærer seg selv, eller hunden "unoter"

2) Du har hele tiden en kompetent person ved din side, som kan korrigere deg undreveis

3) Dere blir briefet, og debriefet for hvert spor

4) Du får en kompetent person til å veilede deg, i den forstand at du og din hund, får "arbeidsoppgaver" fra gang til gang.

 

Om jeg ikke husker helt feil, kostet mitt kurs, i underkant av 1000 lappen. Men betyr det så mye egentlig? med tanke på at du kan få kommet riktig i gang? Tross alt har du vel tenkt å ha en godkjent hund snarest?

 

For egen del har jeg trent opp 2 hunder til godkjenning, og har tatt kurs hver gang, bare for repetisjonens skyld. Jeg kan skrive under på at det var nyttig for meg, til tross for at jeg har hatt mange ettersøk, og treningsspor.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

For egen del har jeg trent opp 2 hunder til godkjenning, og har tatt kurs hver gang, bare for repetisjonens skyld. Jeg kan skrive under på at det var nyttig for meg, til tross for at jeg har hatt mange ettersøk, og treningsspor.

 

Lykke til.

 

Fordelen med kurs er at ein annan ser kva du og hunden arbeider saman og som kan korrigere (det er 99%) fører. Hunden "kan" gå spor, medan fører må lære å lese sin hund.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med kurs er at ein annan ser kva du og hunden arbeider saman og som kan korrigere (det er 99%) fører. Hunden "kan" gå spor, medan fører må lære å lese sin hund.

 

Nettopp.

 

Selv om man har holdt på med dette noen år, snart 15 år for egen del, så bør en være såpass ydmyk å innse, at en til en stadighet har noe nytt å lære.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt feil, kostet mitt kurs, i underkant av 1000 lappen. Men betyr det så mye egentlig? med tanke på at du kan få kommet riktig i gang? Tross alt har du vel tenkt å ha en godkjent hund snarest?

 

Dette var jo ikke så ille pris. Er jo student så må tenke litt på det også. Hadde det kosta 5-6 lapper hadde det nok blitt relativt uaktuelt :oops:

Jeg har tenkt som så til nå er at iogmed at Dixie er tre år, så var det kansje lite poeng å gå på ettersøkskurs. Men ser jo nå at det er noe jeg bør gjøre:D Dixie er jo blitt brukt til jakt tidligere og har blitt skutt ett rådyr for, vil dette ha noe innvirkning for et slikt kurs?

Link to comment
Share on other sites

"Ulempen" med å begynne med blodspor med en erfaren hund, er at den kan ha lyst til å gå på ferskspor om det krysser. Men, når du lærer hunden å kjenne, så ser du raskt forskjell på åssen spor den går...

Ettersøkskurs er en investering, jeg vet ikke om noe annet kurs du går, og får deg en utdannet hund. Om du greier prøva da......

Ikke tenk på hundens alder, den kan spore den. Det er du som skal lære.

 

Lykke til, dette er gøy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

(Vi tar også rundt 1000 kr for kurs.)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Når du har fått godkjent hunden til ettersøk, kan det jo hende at naboene spør deg om ikke du kan skrive kontrakt med dem om ettersøk. Hvis du IKKE har ettersøkskurset, så kan du ikke det, nemlig. Da kan du bare sulle rundt for deg selv i ditt eget lag.

Og selv om du akkurat NÅ tenker at det ikke kommer til å bli aktuelt, så vet du jo aldri...du kan jo bli skikkelig tent på det her.... :D

Link to comment
Share on other sites

Når du har fått godkjent hunden til ettersøk, kan det jo hende at naboene spør deg om ikke du kan skrive kontrakt med dem om ettersøk. Hvis du IKKE har ettersøkskurset, så kan du ikke det, nemlig. Da kan du bare sulle rundt for deg selv i ditt eget lag.

 

 

Tull, en godkjent hund (egentlig ekvipasje-altså hund og fører) er en godkjent hund enten en har trenet i bærhagen eller gått kurs. Derimot finnes det noen sær-regler for visse raser som gir godkjenning i eget lag/terreng.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Kan en hvilken som helst gå med en godkjent hund, (nå tenker jeg på en erfaren jeger/hundeperson) eller må det være en "ekvipasje". Hund, fører som har tatt prøven sammen ?

Link to comment
Share on other sites

Hei Graahund.

 

De må ha tatt prøven sammen ja, evt om annen skal gå, så må de opp til ny godkjenning så vidt jeg husker.

 

Noen får korrigere med om jeg husker feil!

 

Edit:

Jaktlykke kan helt sikkert svare på det, hun er jo dommer ettersøk.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@sako-35, ok mener og huske fra den gangen jeg hadde ettersøkshund at det ikke var nødvendig. Men ting forandrer seg jo. :wink:

Får håpe at "jaktlykke" ser dette da :D

Link to comment
Share on other sites

Graahund - det finnes noen unntak i "Instruks for prøving og godkjenning av ettersøkshund"

(Fastsatt av Direktoratet for naturforvaltning (DN) april 2006.)

 

Disse er:

 

"Den registrerte ettersøksekvipasje består av hund og hundefører som har oppnådd godkjenning etter denne instruks. Det er denne ettersøksekvipasjen som er grunnlaget for at ettersøksavtale kan inngås.

 

Unntak:

- Kompetanse som fører av ettersøkshund dokumenteres også ved gjennomgått opplæring i ettersøksarbeide.

- Hundefører som har ført en hund opp til godkjenning etter denne instruks kan også føre andre godkjente ettersøkshunder.

- Ettersøksekvipasjen kan også bestå av personer med særlig nærhet og kunnskap om ettersøkshundens egenskaper og arbeidsmåte, som f.eks. medlemmer av hundeførerens familie og jaktlag.

 

Unntakene vil gjelde enkeltstående akutte situasjoner."

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Lurer på en ting til :) Hvordan trener man på ferskspor? Er det noe man må trene i det hele tatt? Har en border collie, så jeg vil tru at jeg må trene litt.. Har lyst til å få han godkjent som ettersøkshund :)

 

 

 

jeg har en border collie det er ikke noen blodspor hund å anbefale.det er dessuten en sauhund. :)

Link to comment
Share on other sites

Vist noen skal bruke en allerede godkjent ettersøkshund på permanent basis så må vedkommende gå ei blodspor prøve til samme premiering så ei ordinær godkjenning. Nkk krevde at en skulle gå både blod og fersk, men sjekket det med DN og fikk til svar at ei prøve er nok og det er blod delen.

Link to comment
Share on other sites

Jaktlykke mfl.: Då eg skulle ha meg ny hund, var draumen min ein puddel, faktisk. Tenk å stilla med ein slik i nydeleg løve-klipp, eller kva det no heiter, små søte raude sløyfer på øyrene og i halen... På sporprøve eller til sidrumpa jegerar ved ettersøk (NB: Er nokså sidrumpa sjølv!)

 

Likar dette visdomsordet som skal tolkast bokstavleg: Ein puddel er ein hund som har utsjånaden mot seg.

 

Hunderasen er nokså uvesentleg, bortsett frå hundar som jaktar med synet - mynder...

 

Og hundar som vanlegvis går med høg nase som: pointer, setter og grå elghund trur eg kan gå blodspor, men dei fleste av desse er truleg tyngre å trena i ein slik disiplin.

 

Eller kva er di røynsle?

 

Og draumen min...? Ungane fekk bestemma, og det vart ein Springer spaniel, som me hadde før...

 

Nanok: Ja, viss ein hund er godkjent med ein førar, så er også svaret eg har fått at ein annan person treng gjennomføra kun ein av prøvane. Men her er mange "juristar", så sikkert råd å dra i gang ein debatt om dette også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett mange av hundegruppene i sporet og de aller fleste klarer seg veldig bra. De har ulike måter å jobbe på og det må man ta hensyn til når man trener/skal dømme.

Den gruppen som etter min erfaring (har ikke dømt så lenge da) har størst vansker med å gjennomføre et blodspor er spisshundene da de svært lett drar over på ferskspor og ikke klarer å ta seg inn igjen.

Link to comment
Share on other sites

Weimaraner, vorsteher og andre kontinentale fuglehundar er også avla for å arbeida med "låg nase" og har neppe problem med å gå spor.

 

Men dei engelske fuglehundane som pointer og setterane av "heitaste jaktblod" er avla for å arbeida med "høg nase". Desse reknar eg med får problem med å takla spor.

 

(Men med trening går vel det meste. Teoretisk bør det gå an å få ein gris til å gå (blod)spor. ;-) Men den praktiske nytten kan sikkert diskuterast. )

Link to comment
Share on other sites

Mange høyst uvanlige raser finnes i sporet; amstaff som N VCH, pomme til 1 premie, corgi som prøvevinner osv. Det kan godt hende at man må jobbe mer for å oppnå resultater nettopp fordi dette ligger så langt fra rasens opprinnelige egenskaper - men det er da ikke umulig.

Min rase f.eks er kjent for å være sta som esel - å få dem til å prestere i lydighetsringen blir sett på som hardt arbeid. Man må virkelig ha tålmodighet og være oppfinnsom for at ikke bikkja skal bli dritlei og vise deg fingern. Likevel kjenner jeg flere som konkurrerer og noen nærmer seg endog eliteklassen. Så alt går an - bare man har et åpent sinn og er villig til å gjøre en innsats.

 

Personlig mener jeg at enhver hund kan brukes som sporhund - bare man jobber på rett måte med det emnet man har foran seg. Alle hunder KAN jo spore - det er jo det aller første de gjør når de blir født. Da snuser de seg fram til puppen til mor :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, som utgangspunkt er eg einig i at alle hundar kan gå spor.

 

Men hundar som er avla for å jakta med "høg nase" er nok vanskelege. Trur nok du unngår magesår ved å bruka desse til andre disiplinar.

 

Og hundar som er avla for å jakta med synet (mynder...) kan sikkert brukast til mykje. Men ha ikkje forventningar til desse som sporhundar, just a piece of good advice.

 

Elles, når eg er litt trist og lei meg, tek eg fram att draumen min om å stilla med ein puddel med nusselege sløyfer i øyrene som ettersøksekvipasje i eit jaktlag av trauste jegerar med HV-mauserar. Denne draumen får meg alltid i godt humør. Ein dag skal draumen min "come true"!

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i en annen tråd er jeg i ferd med å skaffe meg en dachsvalp. Mest sannsynlig allerede om en måneds tid. Den skal ha ett mål her i livet, og det er å bli ettersøkshund. Hvor gammel bør den bli før vi melder oss på et kurs, og hvor finner eg slike kurs? (NKK?)

Link to comment
Share on other sites

Det er noen som holder kurs nå i vår , bla . NJFF avdelinger . NSHK starter nybegynnerkurs nå i slutten av mai (i M&R). Etter som jeg forstår får du valpen til sommeren og jeg tror ikke det en mange som holder kurs på høsten......det en nok andre gjøremål da.Valpen bør nok vere rundt 6 mnd. før du starter på kurs . Desse kursa avsluttes ofte med tilbud om å gå blodsporprøve og da må hunden fylt 9 mnd.

Link to comment
Share on other sites

.

Den gruppen som etter min erfaring (har ikke dømt så lenge da) har størst vansker med å gjennomføre et blodspor er spisshundene da de svært lett drar over på ferskspor og ikke klarer å ta seg inn igjen.

 

 

Det er vel ikke noe rart at jakthunder heller går viltspor enn menneskespor

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om fersksporprøver på Helgeland/Nordland som egner seg for petit basset? Dvs, ikke sporing av elg, men rådyr (eller hjort)?

 

Vil ikke la bikkja mi spore levende elg, kan hende jeg må rose og oppmuntre den på sporet, og det er uaktuelt å bruke bikkja som elghund! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Snabel: Tvilar sterkt på at du generelt kan seia at ein jakthund heller går viltspor enn menneskespor. Det er avhengig av motivasjonen som hunden har til å følgja menneskespor. Og den motivasjonen kan hundeførar påverka i høgste grad.

 

Nøkkelord: Motivasjon!

 

At ein hund som har vorte brukt til praktisk jakt lett slær over frå menneskespor til viltspor, er noko anna. Men ein dyktig hundeførar kan ofte sjå dette.

 

Ranger: Ta direkte kontakt med ein dommar og avtal tid og stad. Finst neppe slike "prøvar" i vanleg forstand. Og finn du ein domar som vil døma ferskspor på rådyr, er du god (- eller domaren dum. Huff, høg haleføring, att. :( )

Link to comment
Share on other sites

Snabel: Tvilar sterkt på at du generelt kan seia at ein jakthund heller går viltspor enn menneskespor. Det er avhengig av motivasjonen som hunden har til å følgja menneskespor. Og den motivasjonen kan hundeførar påverka i høgste grad.

 

Nøkkelord: Motivasjon!

 

At ein hund som har vorte brukt til praktisk jakt lett slær over frå menneskespor til viltspor, er noko anna. Men ein dyktig hundeførar kan ofte sjå dette.

 

Er ikke uenig med deg om motivasjon og trening , men som jeger vil helst at hunden følger viltspor isteden for menneskespor.Hva er da vitsen med å ødlegge den ved å lære den å gå menneskespor.

Link to comment
Share on other sites

Ein jakthund aldri læra å gå menneskespor.

 

Men vil du ha hunden din godkjent som ettersøkshund, så er godkjenningssporet eit menneskespor + litt blod.

 

Trur du overdriv faren ved å læra hunden å gå menneskespor.

 

Men er du perfeksjonist, så kan du få hunden godkjend - men kun i eige jaklag (visstnok + + ) - utan menneskespor. Då må hunden vera jaktpremiert + ha godkjend fersksporprøve. (Eller var det ikkje slik... ?)

 

Men dette blir litt for finurleg etter min smak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...