Jump to content

Subsonic i 308win.


Frode jørgensen

Recommended Posts

Hei har en tikka T3, med 45 cm løp. Har tenkt å ladde norsler 220 gr ballistic tip subsonic. Med N310 krutt. Programmet sier optimalt 7 gr. Som skal gi 320 msek. Surt å sette kule i løpet,alle våpen er jo litt forskjellige, så  jeg tenker jeg starter på ca 10 gr og bruker kronograf til jeg har rett hastighet. Er det noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en del 220gg BallTip subsonic i 308. Bruker et løp med 8" stigning. Fikk aldri den helt store presisjonen - 5cm-ish på 100m. 190gr NCC går mye bedre. Nå har jeg kjøpt noen 190gr Sub-X som jeg kanskje får prøvd utpå våren. 

Men som @madlychip sier, det er ingen sjanse for at 220gr-kula blir stabilisert i et std. Tikka-løp.

 

Prøv med ei 170-180gr rundneset kule om du absolutt skal skyte sub. Og bruk heller TinStar (N32C) eller et annet raskt krutt som fyller mer. Bruk gjerne magnumhetter, gi kula godt hold i hylsa. Alt dette reduserer variasjon i hastighet. Men som sagt, 220 er meningsløst, og om du må prøve, ta nå iallefall av demperen, og bruk en STOR blink.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som de andre sier, bruk litt lettere kule.

 

Starte på 10 grains krutt er fornuftig, det gir masse sikkerhetsmargin alle veier.

 

Som et referansepunkt, jeg leker meg med sub i en gammel Tikka M55 .308 av og til. Bruker 180 grains boattail kuler, satt bak fram, og får utmerket presisjon. Gikk tom for raskere krutt, så den siste ladningen min var med 9,4 grains N340. Det fungerte helt utmerket, hastighet tett oppunder lydens og lite variasjon. Bruker kun halspressing på subammo, og Factory crimp die til slutt for å få godt hold på kula.

 

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ kan være å bruke kobberbelagte kuler. Slik som denne, på 165 grs 

https://nordbygunshop.no/produkt/ladekomponenter/kuler/308-tc-165-grs-hs

 

1,45 pr kule er ikke så verst i disse dager!

 

Disse oppfører seg litt som støpekuler, dvs; de er myke, og har lav løpsfriksjon. De egner seg kun for reduserte ladninger i flaskehalspatroner. Denne kula har også flat nese, som hjelper på skuddeffekt hvis småvilt er et tema. Ettersom kobberbelegget er omsluttende, kan man trygt file vekk til "blyspiss". Men det vil neppe gi ekspansjon i sub-fart likevel,da kreves stor hullspiss etter min erfaring.

 

Jeg har skutt subsonisk med H&N 125grs HP i vanlig 1:10-toms riflestigning. Det ga samlinger rundt 30mm på 60m, men ingen ekspansjon i subsonisk fart.

 

Det er litt spesielle hensyn når man lader kobberbelagte kuler. De krever lett halstensjon! Du finner endel info i denne tråden

 

https://www.kammeret.no/topic/91428-trenger-tips-til-reduserte-ladninger/#comment-1330910

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

I min Savage med 1-10" twist i 30-06 tumbla 150 gr. interlock kula med 8gr N310, som gav 310-325m/s. Har da bestilt 300whisper løp til Røsslern, men må få denne spesiallaget da de under pandemien sluttet å lage denne fix ferdig til Røsslern. Har bestilt 1-7,5" stigning dersom dette er mulig for å være sikker på at 208gr eld kuler stabiliseres, men ser ut som at jeg må velge  1-7" eller 1-8" stigning, i allefall med L Walther piper....

Link to comment
Share on other sites

@spindrift Røssler hadde 300Whisper i sortimentet sitt for 1,5 år siden til Titan 3 når jeg kjøpte rifla og V.H Nygaard fikk bekreftet bestillingen, men fikk senere kontrabeskjed fra røssler. Da hadde jeg allerede kjøpt ekstra sluttstykket til 223 med rifla. Men de har skaffet meg en muffe til Titan 3 som M.Fenstad skal montere 300Whisper løp på. Forstod det slik at røssler ikke var særlig villig til å selge denne muffa, så prosjektet er litt spennende. Denne muffa vil man trolig kunne benytte som Rafdalmuffa til andre løp om ønskelig, dersom jeg har forstått dette riktig. Hos Andresen V. F. i Tromsø jobber en kar som fått laget seg muffe ala rafdal. Tror han slaktet et Røssler løp for å lage denne muffa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, M67 said:

190gr Sub-X vil ikke bli stabil i et vanlig (10, 11, 12" stigning) 308-løp. Men 175gr kula vil. Hornady Ammo 30-30 175Gr Sub-X™ (jaktogfriluft.no)

 

K

er ikke helt enig i det. min t3 med 19 tommer løp stabiliserer subx 190 grain med rundt 300m/s utgangshastighet ut til minst 120meter. men igjen ikke sikkert et annet løp med samme twist vil gjøre det samme

Link to comment
Share on other sites

madlychip skrev (10 minutter siden):

er ikke helt enig i det. min t3 med 19 tommer løp stabiliserer subx 190 grain med rundt 300m/s utgangshastighet ut til minst 120meter. men igjen ikke sikkert et annet løp med samme twist vil gjøre det samme

Da jeg kjøpte mine leste jeg et sted at Hornady ikke anbefaler dem i 12" stigning. Tikkaen har vel 11, så kanskje det går akkurat.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (På 27.12.2022 den 21.27):

Bruker kun halspressing på subammo, og Factory crimp die til slutt for å få godt hold på kula.

 

 

Er det anbefalt å krympe for godt hold ifm sub? Har slitt litt med høy ES og mye vertikal høydespredning (308w, 1-8, 190/220 NCC, N32c). Bruker Lee collet som gir ca 0.002" kulehold, kanskje i minste laget for sub?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...