Jump to content

Trenger tips til fabrikkladet 223 treningsammunisjon med myke tennhetter


Nybegynn3r

Recommended Posts

Saken er at rifla til en bekjent klikker med en del ammunisjon.

Federal Fusion derimot smeller og går relativt greit i rifla til vedkommende, men det blir dyrt å trene utover de obligatoriske 30+5 med jaktammo.

Trenger derfor tips til fabrikkladet 223 treningsammunisjon med myke tennhetter/tennhetter som tenner ved lett anslag.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Hva med å heller finne ut hvorfor rifla har problemer med klikk?

Enig, slik skal det ikke være. Alle jaktrifler bør være i stand til å skyte alle fabrikat av sivil ammunisjon uten problemer. Få rifla inn til sjekk hos en børsemaker.

Jeg har bare opplevd klikk én gang. Og det var med Browning A-bolt i 6,5x55, der tennhetta i en fabrikkladet Norma GT manglet tennsats.....

Edited by Sølvrev
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Hva med å heller finne ut hvorfor rifla har problemer med klikk? Det er kanskje på tide å bytte fjæra til tennstempelet?

spindrift skrev (19 minutter siden):

Støtter forslaget om sjekk hos børsemaker 

Rifla har vært hos børsemaker for en del år siden og alt var som det skulle mente han 🙄Børsemaker testet rifla med Federal Fusion og den smalt jo. (Virker som at Federal hetter er myke.) Siden den gang har eier av rifla brukt Federal Fusion hvert år til de obligatoriske 30+5 og noen rådyr/rever hvert år med upåklagelig resultat.

Det er ikke aktuelt å koste på rifla noe. Den blir uansett solgt ved det mulig kommende blyforbudet pga. kaliberet som blir noe marginalt til rådyr med kobberkuler.

 

 

Kan Federal American Eagle 223 være verdt et forsøk, eller er de tiltenkt AR15 med tilhørende harde tennhetter?

GGG og PMC har jeg på følelsen at er tiltenkt militære våpen, og derfor også har harde tennhetter. Andre forslag til sivil ammunisjon som bør fungere?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Nybegynn3r said:

Rifla har vært hos børsemaker for en del år siden

Nå er det f.eks ikke helt uvanlig å bytte fjæra på STR annethvert år.

3 hours ago, Nybegynn3r said:

Det er ikke aktuelt å koste på rifla noe.

Er det bedre å ha en som ikke er pålitelig frem til et påtvunget bytte? Ei fjær koster antagelig mindre enn prisdifferansen på ammoen som den ikke er i stand til å skyte? 
 

For meg høres det ut som om den beste løsningen er å trø rifla i søpla og kjøpe en ny😏, hva det nå enn er slags rifle da?

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (12 timer siden):
Nybegynn3r skrev (16 timer siden):

Rifla har vært hos børsemaker for en del år siden

Nå er det f.eks ikke helt uvanlig å bytte fjæra på STR annethvert år.

Problem med klikk har vært der fra start av. Reklamasjon til selger hjalp ikke, børsemakeren mente at alt var bra, og han gikk gjennom hele rifla påstod han.

 

Bly skrev (12 timer siden):

Er det bedre å ha en som ikke er pålitelig frem til et påtvunget bytte?

Den er pålitelig med Federal Fusion. Det blir bare fryktelig dyrt å mengdetrene med for vedkommende.

Norma fmj klikket blant annet om jeg husker rett.

 

Bly skrev (12 timer siden):

Ei fjær koster antagelig mindre enn prisdifferansen på ammoen som den ikke er i stand til å skyte? 

Ja, hvis man er sikker på at det er fjæra, men den var bra som alt annet i følge børsemaker.

 

Bly skrev (12 timer siden):

For meg høres det ut som om den beste løsningen er å trø rifla i søpla og kjøpe en ny😏

Ja, hvis ammotørken fortsetter så er man fryktelig sårbar med én rifle som per nå kun fungerer med én type ammunisjon av det som er prøvd.

Jeg lurer derfor på om noen har tips til ammunisjon med myke tennhetter.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (13 timer siden):

Nå er det f.eks ikke helt uvanlig å bytte fjæra på STR annethvert år.

Det var nå dramatisk. Jeg har lagt meg på "hvert tiende år" ca. Fikk forresten igjen et avtrekk fra børsemaker nå, "utslitt", og byttet masse deler - så det er visst ikke pga lite skyting...

 

Nybegynn3r skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer derfor på om noen har tips til ammunisjon med myke tennhetter.

Tennhetter er tennhetter, og de må tåle trykket. Ei rifle som ikke setter av tennhettene i vanlig ammo er det noe feil med - punktum.

 

En tanke, tar dere ordentlige ladegrep? En relativt vanlig feil hos uerfarne skyttere er å ikke ha ladearmen helt ned. Det gir ofte klikk.

 

 

Nybegynn3r skrev (7 minutter siden):

én rifle som per nå kun fungerer med én type ammunisjon av det som er prøvd.

Hva har dere prøvd?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Det var nå dramatisk. Jeg har lagt meg på "hvert tiende år" ca.

Det er ikke min anbefaling. Den kommer fra DFS kretsen. Jeg har også nettopp opplevd slapp fjær, og da kanskje noe i mer i retning av nærmere 10 år som du. Antagelig hadde det vært lurt å bytte rundt 5 år? Om ikke annet for å være på den sikre siden? Nå fjæra koster 20 kr, så er det dumt og ikke bytte den i tide… Det et nå bare min umiddelbare tanke😏

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 minutt siden):

Det er ikke min anbefaling. Den kommer fra DFS kretsen. Jeg har også nettopp opplevd slapp fjær, og da kanskje noe i mer i retning av nærmere 10 år som du. Antagelig hadde det vært lurt å bytte rundt 5 år? Om ikke annet for å være på den sikre siden? Nå fjæra koster 20 kr, så er det dumt og ikke bytte den i tide… Det et nå bare min umiddelbare tanke😏

Det er sant. Det er stor forskjell på hvor lette/ tunge STRene mine er å spenne opp, så noe er det der. Men reserve tennstempel med fjær ligger i veska. Kanskje jeg gidder å bytte en dag.

 

K

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Hvilket våpen er det snakk om?

Jeg lurer jo også på det? Kanskje noen kjenner til kjente problemstillinger om det hadde blitt lagt på bordet? Jeg har f.eks vært borti Sako 75 med så slapp fjær at den omtrent ikke laget merke i hetta bare for å nevne et eks. Det kan jo også være noe med tennstiften og kanalen inne i sluttstykke. Og da tenker jeg på hele «løpet/hullet» ikke bare der stiften stikker ut.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (26 minutter siden):

Det er sant. Det er stor forskjell på hvor lette/ tunge STRene mine er å spenne opp, så noe er det der. Men reserve tennstempel med fjær ligger i veska. Kanskje jeg gidder å bytte en dag.

 

K

Bytta fjær på 200str etter 20 år. Den var noe kortere men hadde ikke enda begynt å klikke med militære berdanhetter... 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, høggern said:

Bytta fjær på 200str etter 20 år.

Jeg er ikke like god til å skyte som deg, så jeg har ikke tid til å vente de to ekstra millisekundene en slapp fjær bruker på å tenne skuddet…😂

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (54 minutter siden):

Det er sant. Det er stor forskjell på hvor lette/ tunge STRene mine er å spenne opp, så noe er det der. Men reserve tennstempel med fjær ligger i veska. Kanskje jeg gidder å bytte en dag.

 

K

Den fjæra som er montert på tennstempelet har nok mista ca like mye spenn som den som er montert i sluttstykket. Den er ganske så komprimert selv nedspent. Jeg har også liggende reserve tennstempel med fjær, men det er mest for tennstempelet sin del, de knekker jo av og til. Om ikke for å hjelpe meg selv, så kan jeg hjelpe en annen skytter
 

ny vs 10år gammel fjær

 

A27575C3-F350-44B7-8410-46FDE2A80891.png

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 timer siden):

En tanke, tar dere ordentlige ladegrep?

Ja, det er jeg helt sikker på.

 

Chiefen.v-2 skrev (4 timer siden):

Hvilket våpen er det snakk om?

Bly skrev (4 timer siden):

Jeg lurer jo også på det? Kanskje noen kjenner til kjente problemstillinger om det hadde blitt lagt på bordet? Det kan jo også være noe med tennstiften og kanalen inne i sluttstykke. Og da tenker jeg på hele «løpet/hullet» ikke bare der stiften stikker ut.

Det er snakk om Thompson Center. Og den fungerer som den skal i følge børsemaker.

 

M67 skrev (5 timer siden):

Hva har dere prøvd?

Jeg måtte sjekke opp siden du spurte. Og da har vi kanskje svaret også, for S&B hylsa var merket 5,56×45.

Norma fmj (jaktmatch) om jeg husker rett klikket også mer enn den smalt. Det kan jo være et dårlig parti jaktmatch. Det har jo hendt flere ganger skal man tro internett.

Noe hjemmeladd (fått fra en tulling) av usikker kvalitet klikket også.

 

Om jeg husker rett, og dette begynner å bli noen år siden nå, så laget tennstiften normalt gode og sentrerte treff i hetta, så en lurte jo på hvorfor det ikke smalt. Så da tenker jeg at noe annet må være galt.

 

Jeg begynner rett og slett å tvile mer og mer på ammunisjonen som ble brukt, kontra selve rifla som børsemaker mente var i orden.

 

Ingen flere her som ønsker å bidra med tips til treningsammunisjon som bør fungere?

Link to comment
Share on other sites

Det har hvert flere factory recalls på TC Venture pga feil på sikring, hane og tennstift/fjær og pattoner som ikke går av.

Mindre enn 5år siden kjøp-reklamasjon

Mer enn 5 år-få en børsemaker til å gå over og sette den i stand

Eller bare hiv skiten.

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (4 timer siden):

Dåtlig fabrikkammo er svært sjelden vare..

Ikke minst at det skal være flere sorter av den som finner veien til samme mann samtidig. Når ingen av oss andre har sett noe lignende omtrent.

 

Det er ulike hardheter på tennhetter, ja, men forskjellen er ikke stor, og ei rifle skal sette av alle med stor margin. Hvis ikke er det noe feil med den. Man kan finne tennhetter som er "trege", men får da som regel "hangfire" - etterbrennere, ikke klikk, iallefall ikke med mange. Og på >40 år med skyting har jeg hørt om et par uheldige partier, 

Jeg har ingen tro på at problemet er i ammunisjonen dersom det er mer enn en type, en lot, som klikker.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...