Jump to content

223 eller 308


Jørgens1

Recommended Posts

Jeg er ikke gammel nok til å jakte storvilt. Er det da bedre å kjøpe ei rifle som skyter billigere eller kjøpe ei rifle som jeg kan ha til jakt om noen år. 
man kan jo trene mer på å skyte med ei rifle med mindre rekyl og billigere skudd. 
Er det noen andre kaliber som er billig og det finnes plenty å finne?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er rimelig sikker på at du skal jakte storvilt, og bare tenker å kjøpe ett våpen ville jeg vurdert en rifle i 6,5x55. Rimelig og godt tilgjengelig ammunisjon, og med lyddemper og lett ladede rekruttpatroner er ikke rekyl noe tema. Om du vil ha en "voksen" storviltrifle med en gang, er det ofte (meget) gode bruktkjøp i .30-06 på Finn. (Disse er gjerne rimeligere enn .308 Win som er det "alle" skal ha nå om dagen.) Den sparker nok noe mer enn førstnevnte, men med demper er rekylen absolutt håndterbar. Ammunisjon får du over alt, koster litt mer enn til 6,5x55.

 

Ellers er jeg enig i at ei skikkelig .22LR-rifle nesten er et "must", men du får mye flott trening med en godt luftgevær også.  

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Rugerdud said:

Kjøp en god 22lr rifle. Skyt masse med rimelig ammunisjon uten rekyl.

 

Absolutt enig i forslaget. Ei god salongrifle burde alle ha, og bruke mye. Men blir det ikke litt som å anbefale en ungdom tråsykkel eller moped før han kjøper den kule motorsykkelen han egentlig har lyst på? Det er morsommere med ei skikkelig rifle.

 

Ut fra hva jeg har sett fra jaktfelt og jakt vil jeg anbefale .223 eller 6,5x55. I ei rifle som er god å skyte med. Tikka er aldri feil. Med rekruttpatroner er 6,5x55 vesentlig snillere å skyte med enn .308, og det finnes masse gode matchpatroner. Og jaktpatroner. Om poenget med .308 er å ha noe kraftigere enn 6,5x55, ville jeg heller gått for .30-06 eller enda større. 6,5x55 kontra .308 er utdebattert, men det er nå en gang slik at det er ikke all verdens forskjell på dem. Kulene har omtrent lik vekt og diameter, og hylsene rommer omtrent like mye krutt. Følgelig er ytelsen ganske lik.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt salongrifle i ‘alle’ år, men det våpenet jeg bruker minst er salongen. Nå har jeg skutt mange tusen 22lr med Sauer 200 STR, men utenom den og DFS, så har jeg ikke spesielt mange 22lr skudd på samvittigheten. Det kommer jo helt klart an på hvor man bor. Kan man skyte 22lr bak huset er det jo et supert våpen. Ellers vet jeg ikke helt..

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler litt at 22lr er noe en bruker/bruker mer, når man begynner å skyte mye med grøvre å innser at det begynner å bli dyrt. Vertfall litt slik med meg. 

Jeg kan skyte 700 meter oppi veien med det. Hadde jeg kunne skyte fra hagen hadde det nok vært annerledes. Men, vi er alle forskjellige. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, 1983 said:

Det kommer jo helt klart an på hvor man bor. Kan man skyte 22lr bak huset er det jo et supert våpen. 

 

Det er da ingen grunn til å gå ut av huset for å skyte med salongrifla! 😅 Men ja, beliggenhet har alt å si. Majoriteten av .22LR jeg har avfyrt er nok innenfor 30 m fra barndomshjemmet. Og en god del innenfra barndomshjemmet. Nærmeste nabo 200+ meter unna. 

Link to comment
Share on other sites

Jørgens1 skrev (På 8.12.2022 den 17.05):

trene mer på å skyte med ei rifle med mindre rekyl og billigere skudd

man kan jo skyte 10-30 ganger flere skudd for samme prisen med 22LR, så etter min mening er det en selvfølge å begynne med en 22LR. Den har ikke nevneverdig rekyl, og skremmer ingen, så du lærer kroppen at skyting ikke et farlig, og lærer å holde rifla i ro etter skuddet - og du ser effekten av dårlige avtrekk i siktet, alt blir ikke maskert av rekyl og smell.

 

Jeg skulle til å si at mine første 5-10 000 skudd var med 22LR - men det er feil. De var med luftgevær, og det er kanskje en enda bedre ide for en ungdom. Da kan du trene mer, og enklere. 

Samtidig blir du en bedre skytter av å få instruksjon til å begynne med iallefall - så kanskje du skulle vurdere å oppsøke et skytterlag. Uansett vil jeg påstå at det ikke er øknomisk mulig for en ungdom å bli god til å skyte ved å trene med grovkaliber. 1000 skudd koster fort 15-20 000. 1000 22LR koster 7-800.

 

Det er mange veier til Rom (men et jævla kaos inne i..) og man må se hva som passer

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...