Jump to content

Problemer med CCI Standard .22LR? (Benelli MP90S)


Kennethj

Recommended Posts

Vi har plutselig opplevd at alle våre 5 Benelli MP90S i klubben har fått problemer med at de ikke kaster ut tomhylser ordentlig..

Vi har forsøkt en skikkelig grundig puss på de uten at det hjalp, å bytte magasin så ut til å hjelpe men det var bare noen få skudd..

I dag tok jeg med min private MP90S for å teste med den, denne har jeg ikke opplevd problemer med tidligere heller med CCI Standard. I dag derimot fikk jeg problemer med 20% av skuddene..

 

Har noen tilsvarende erfaring? Det er mildt sagt svært frustrerende.

Edited by Kennethj
Link to comment
Share on other sites

  • Kennethj changed the title to Problemer med CCI Standard .22LR? (Benelli MP90S)

I klubben hvor jeg skyter har mange som bruker CCI tilsvarende problemer og på et banestevne forrige uke med skyttere fra mange ulike klubber/steder var 6 av 6 ladefeil/kilinger hos skyttere som brukte CCI. Jeg har en Pardini SP22 og da jeg skulle prøve CCI Standard i den for noen uker siden ga jeg opp etter tre serier, tomhylsene ble stående helt/delvis igjen i kammeret. Jeg har skutt 2605 skudd med pistolen med mange andre ammotyper og har ikke hatt ett eneste klikk/problem med annet enn CCI Standard. Det er vel en dårlig trøst og liten hjelp, men dere er ikke alene om å ha problemer. 

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (12 timer siden):

Vi har plutselig opplevd at alle våre 5 Benelli MP90S i klubben har fått problemer med at de ikke kaster ut tomhylser ordentlig..

Vi har forsøkt en skikkelig grundig puss på de uten at det hjalp, å bytte magasin så ut til å hjelpe men det var bare noen få skudd..

I dag tok jeg med min private MP90S for å teste med den, denne har jeg ikke opplevd problemer med tidligere heller med CCI Standard. I dag derimot fikk jeg problemer med 20% av skuddene..

 

Har noen tilsvarende erfaring? Det er mildt sagt svært frustrerende.

.22 pistoler er som tidligere nevnt gjerne «kilne» å få til å fungere optimalt. Når våpenet er rengjort og oljet, kan du forsøke annen ammo. Gjerne flere typer, merk deg gjerne lotnr som står i eska. Kjøp mange av samme lot når du finner noe som er ok. Rengjør magasin, sjekk gjerne om magasinet er blitt noe «åpent» i leppene øverst. Litt forsiktig sammenklemming (skjønner?) kan gjøre underverker, men vær forsiktig. Om pistolen er gammal eller ny, så kan det lønne seg å bytte fjører. Hør med importør, eller nettet. Som å bytte olje på bilen for oss som kjører fossilt.

 

Både pistoler, magasiner og ammo produseres i forskjellig batcher på fabrikkene. Variasjoner vil forekomme, noen ganger til det bedre, men noen ganger til det dårligere. «Mandagsprodukter» er vel velkjent for oss som har levd ei stund...Med dagens situasjon i våpenmarkedet (tilgang stål, krutt osb) vil vi nok merke store forskjeller på nyproduserte og eldre produserte våpen, tilbehør og ammo.

 

Ekstra magasiner og fjører til .22lr pistoler blir aldri feil å ha i ei skuff. Sammen med ammo som funker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pratet med vår ammo-leverandør i dag.

 

Jeg skal sjekke LOT-nummer på den siste kartongen vi fikk, så prøver vi å finne en kartong med et eldre LOT-nummer på for å se om det hjelper.

Litt kjipt for leverandøren da, de har tatt inn over 100k skudd og vi kjøper normalt sikkert 80-90% av CCI Standard-ammoen de tar inn.

 

Jeg ser ikke helt for meg at våpnene er problemet siden vi opplever det samme med 6 våpen.

Interessant nok fikk jeg ikke problemer på den andre innendørsbanen (vi har en kun for finpistol og en der vi kan skyte opptil .44Spesial) vår, men der har vi trolig fra en annen LOT. 

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (På 30.11.2022 den 15.34):

Litt kjipt for leverandøren da, de har tatt inn over 100k skudd og vi kjøper normalt sikkert 80-90% av CCI Standard-ammoen de tar inn.

Bare fordi de ikke virker i noen pistoler betyr ikke ammoen er ubrukelig. Da selger han den bare til noen med revolver eller rifle og vipps ammoen kan brukes ;) 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Rugerdud said:

Bare fordi de ikke virker i noen pistoler betyr ikke ammoen er ubrukelig. Da selger han den bare til noen med revolver eller rifle og vipps ammoen kan brukes ;) 

 

100k skudd, du fikk med deg det?

Det er drøyt 2000 innbyggere her, miniatyrgruppa bruker ikke CCI og den funker ikke i pistolene vi bruker på pistolskytinga.

Jeg tipper vi normalt ville brukt ca 80k av de på pistolskytinga, det er ingen som helst tvil om at vi utgjør mesteparten av volumet på .22LR her.
Ikke er det sånn at folk bare tar seg en tur fra nabobygda heller, med tanke på at nærmeste by er 1,5 times flytur unna.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (På 3.12.2022 den 23.39):

Jeg kjøpte engang 5000 billige geco rifle som ikke gikk bra i noen rifler jeg prøvde de i. Synd trist leit....

For loten før og loten etter samla bra.

Billigste Geco 22LR fungerer aldeles utmerket i min S&W spesialrevolver så man vet aldri før man har prøvd. 

Link to comment
Share on other sites

Se om det står 35eu nede i hjørnet på 500 pakken, (istedenfor bare 35). Jeg og mange andre i området har kjøpt denne ammunisjonen på xxl. Jeg tror jeg fikk 5-6 funkefeil på en trening på 200 skudd. Annen cci (35) fungerer utmerket i pistolen min (pardini sp). Hvis dere har kjøpt denne ammunisjonen og får mye funkefeil ville jeg forsøkt å reklamere.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, MelvinP said:

Se om det står 35eu nede i hjørnet på 500 pakken, (istedenfor bare 35). Jeg og mange andre i området har kjøpt denne ammunisjonen på xxl. Jeg tror jeg fikk 5-6 funkefeil på en trening på 200 skudd. Annen cci (35) fungerer utmerket i pistolen min (pardini sp). Hvis dere har kjøpt denne ammunisjonen og får mye funkefeil ville jeg forsøkt å reklamere.

 

Bingo!

 

35EU fungerer ikke i våre pistoler, 35 er helt fin..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...