Jump to content

Bygge om rechts hagle til links


Linksmannen

Recommended Posts

Jeg er en ung og ivrig fuglejeger som er på jakt etter ny hagle, men jeg er som et fåtall av befolkningen links skytter. Jeg finner betydelig flere rechts hagler (cast off) enn links (cast on) på FINN.no, og funderer på om jeg skal kjøpe en rechts hagle og få den bygget om til links. Ved kjøp av ny hagle børr jeg vell uansett tilpasse våpenet/kolben, uavhengig av cast off/on?

Har noen av dere erfaring med ombygging til links? Vil dette være en komplisert jobb eller vil det la seg gjøre? Vil kolben holde seg i riktig posisjon over tid? Pris estimat?

På forhånd takk :))

Link to comment
Share on other sites

Selv om ikke utvalget er like stort, så finner du jo nye våpen anpasset links skyttere. Benelli 828 er nevnt og er ett godt alternativ- har du vurdert halvauto - det skytes millioner fugl med slike, helt uten cast off/on. Rem 1100 er et ypperlig eksempel og er vel verdens mest solgte og populære halvauto. 

Nå leveres jo også de fleste nye halvautomater med shims som tillater bruker "personlig tilpassing".

Såpass "stor" ombygging av kolbe tilpasset høyre og til vensterskytt er jeg skeptisk til, men er sikkert mulig om du finner en god yrkesmann til jobben.

 

Link to comment
Share on other sites

Der finnes jo noen links børser for salg, gjorde nå det sist jeg var på finn her forleden.. Kjenner en som fikk bøyd en stokk over til links engang, men det fungerte ikke som det skulle å stokken gikk vel til slutt nærmest over til right igjen. 

 

Usikker på hva budsjettet er tenkt til, men har sett både Beretta, Browning m.fl. i links for salg i senere tid.   

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar. Følger nøye med på finn og har registrert en del flotte links hagler til salgs, men opplever at de blir fort solgt, og også litt dyrt. Derfor jeg var nysgjerrig på muligheten å kjøpe en rechts hagle (som det er langt fler av og derav bedre muligheter for en god deal) og bygge den om. Men etter deres tilbakemelder har jeg slått dette litt fra meg. Tenker å ha haglen i mange år og vil ha noe som fungerer godt over tid. 

 

Har ikk bestemt meg for hvordan hagle jeg er på jakt etter, annet enn at jeg vil ha en hagle som passer meg svært godt og gir mest "valuta for pengene". Har sett mye på beretta Silver Pigeon (o.l), men syntes det blir for dyrt å kjøpe brukt hagle til 16k, når jeg trolig må ha den til børsemaker for tilpasning (?), som jeg estimerer koster 2000kr. Da er vi fort oppe i 18k for en brukt hagle... Spesielt når jeg har fått tilbudt ny beretta silver pigeon med tilpasning og skytetime med instruktør for 23k... Eller kanskje jeg skal gå for noe helt annet, typ en brukt star baikal for 4k og tilpasse den hos børsemaker. Har dere noen innspill? Hva vil jeg bli mest fornøyd med? Forøvrig hva er deres tanker om tilpasning av hagle hos børsemaker? 

Link to comment
Share on other sites

Det er fullt mulig å varmebøye en stokk. 

Og som man kan lese "vi kan også endre høyre stokk til links og omvendt." 

 

https://www.jaktogfriluft.no/børsemaker-bøye-haglekolbe-en-retning

 

https://www.jaktogfriluft.no/børsemaker-bøye-haglekolbe-to-retninger

 

https://www.skittjakt.no/skitt-fiske/176116/bøye-stokk-2-veier-hagle-side-og-høydejustering-med-varme

 

Helt sikkert andre som gjør det også. Kun eksempler som dukket opp hos min venn Google :wink:

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har vridd flere hagler fra cast off til cast on, bl.a. en Boss & Co, en Purdey og en Dougall. Noen ganger kryper stokken litt tilbake, men de er fremdeles ikke tilbake til «off». Utfordringer er ofte å få med seg tåa på stokken, skal være litt forsiktig med torsjonsvridning for å unngå at grepet sprekker, spesielt på smekre sideliggere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...