Jump to content

.243


strand1441

Recommended Posts

Hei!

Ser mange er for og imot 243 angående presisjon, etc. Jeg har en 6,5 og en 9,3x62 fra før, så tenkte å kjøpe en Tikka T3 i kal 243 til ren rådyr rifle samt noe fuggel og rev. Er dette ett godt valg da? Lader ikke selv foreløpig, men skal investere i utstyr og begynne nå. Hvor billig vil jeg få patronene når jeg lader selv til 243? Vanvittige priser på fabrikk ammoen iallefall. 

 

Også når det kommer til å lade selv, er utgangshastighet en viktig brikke. Hvilken kronograf vil folk anbefale til en billig penge? 

Link to comment
Share on other sites

Berre litt forveten, kvifor vil du ikkje bruka 6,5 rifla du allerede har til dette?

Ellers kan nok .243 win fungera til dette, iverfall om du ladar sjølv, det som er dumt (synes eg då) med kaliberet når ein fyrst skal kjøpa rifla, sikte, montasje, kuler, krutt og heile ‘’pakken’’ er at det ikkje kan brukast på storvilt. 
Men viss du ikkje synes at det gjere noko så er det jo ikkje noko problem for deg og då er det jo greit.

Dersom du ladar sjølv, eg har ikkje akkurat prisane i hovudet bør vel ikkje prisen bli avskrekkande på jaktammunisjon iverfall, men ver klar over at dette er vel fyrst og fremst eit kaliber til jakt, kunne faktisk tenkt meg og prøvd det sjølv, men no har eg 6,5x55 rifle så då så..

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

strand1441 skrev (4 timer siden):

Fordi jeg fikk ett knall tilbud på ein pakke med kikkert og demper,  

Ja, ser den, men jeg tror nå likevel jeg ville latt 6,5-en blir rådyr-rifla og heller gått for en rev- og fuglerifle i .223 Rem. Lett tilgjengelig og rimelig fabrikkammo, større utvalg og rimeligere ladekomponenter ville styrt mitt valg. (Men jeg har allerede en 6,5x55 til "alt", samt en drilling med rifleløp i 5,6x52R).

 

Mange meninger om kronograf her på forumet, men om du skal ha noe til en rimelig penge er jeg selv fornøyd med min Chrony Beta Master. Litt værfølsom og plundrete å sette opp, men for mine behov duger den i massevis.

 

Edit: Jeg har også en Sauer 404 i .30-06, og med mulighet for ekstra pipe kamret for .243Win. Men jeg synes det ble for sært😉!

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6mm-kuler koster ofte mer, gjerne det dobbelte, av 6.5mm-kuler. De er også sjeldnere på lager, og utvalget (her i Kongleriket) er mye mindre. Akkurat nå får man vel knapt kjøpt 6mm-kuler...
243Win har 10" som std riflestigning, og du kan da ikke bruke de lange kulene vi bruker i PRS- og matchriflenes 8, eller 7.5" stigning. 

 

6mm er ikke et storviltkaliber, som @Stihl Crazysier, og det gjør at det oftest blir 6.5x55 på jakt her - det kan jo komme en hjort - selv om jeg har 3-4 rifler i 6mm-kalibere. 

Men 243 er veldig behagelig å skyte med, som regel veldig presise rifler, og siden det omtrent ikke er rekyl, lett å skyte bra med. Og mye...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Flisespikkeri eller ikke, men iht. Utøvelsesforskriftens definisjon: "Med storvilt menes i denne forskrift følgende viltarter: elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe."

 

Begrepet brukt i dagligtale er jo en annen sak, men det blir lett en kinkig grenseoppgang når vi kommer til rådyr, muflon, ulv, jerv og gaupe? Kanskje derfor like greit å følge forskriften, selv om kravet til anslagsenergi varierer.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Du kommer uansett ikke forbi at du må holde igjen når elgen og hjorten står der, om du jakter med 243. Og det er poenget mitt, er det en teoretisk hjort på kvota i rådyrterrenget ditt (ikke uvanlig) så kan du ikke skyte den selv om den skulle vise seg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Sølvrev said:

Ja, ser den, men jeg tror nå likevel jeg ville latt 6,5-en blir rådyr-rifla og heller gått for en rev- og fuglerifle i .223 Rem.

 

Det samme tenker jeg. En lett ladet 6,5x55 overlapper med .243W. Mens en .223 er ypperlig på rev og fugl, og helt ok på rådyr. Og det er flust av billig treningsammo. (I teorien i hvert fall). Ellers er det ikke noe galt med .243W. 55 gr varmintkuler til kråke og rev, 100 gr bonda til rådyr. 

 

4 hours ago, M67 said:

243Win har 10" som std riflestigning, og du kan da ikke bruke de lange kulene vi bruker i PRS- og matchriflenes 8, eller 7.5" stigning.

 

Det spiller vel ingen rolle for de fleste? Hvilke avstander gir du avkall på ved å velge 1:10 framfor noe krappere? Og hvilken type skyting? Jeg har ikke helt oversikt i den enden av 6mm-kulene. Jeg har skutt en del med 6BR 1:14. 55 gr varmint, 68 gr match, 77 gr Scenar. Med 1:8 utelukker man vel kanskje 55-gr kuler? Har du prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Er vel lite vits i og kjøpa 260 rem i t3x, den brukar jo samme lengd på Lånekassen uansett kaliber, sjølv om patrona i seg sjølv er innteresang nok. Med mindre eg viste at det kun blei småviltjakt (vennligst ikkje begynn no igjen med rådyr) så trur eg at eg heller hadde kjøpt 260 rem føre 243 win.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (8 timer siden):

 

Det spiller vel ingen rolle for de fleste?

Nei, men er en ikke klar over det, så er det fort gjort å hive penger på 105gr-kuler, eller noe blyfritt - de må jo gjerne ha raskere stigning, og så stå der og lure på hvorfor det ikke virker.

 

Casey Jones skrev (8 timer siden):

Hvilke avstander gir du avkall på ved å velge 1:10 framfor noe krappere?

Tja, lett-kulene har mye vindavdrift og mister farta fort. Men jeg har ikke studert detaljene der selv. Jeg bruker (i6XC) kuler som MÅ ha 8 og noen som MÅ ha 7" - men det er ekstrembruk, 1000m + så er BC en hellig ting.
6PPCen min har 14" stigning, og den virker utmerket på 300m, men så går lufta ut av ballongen. Den er jo også overjordisk presis på de holdene.

 

Casey Jones skrev (8 timer siden):

Og hvilken type skyting?

Kanskje de lengste skuddene på topp- og bukkejakt? Hva vet jeg. Til jakt tror jeg stigningen spiller mindre rolle, men som sagt, greit å være klar over.

 

Stihl Crazy skrev (32 minutter siden):

Med mindre eg viste at det kun blei småviltjakt (vennligst ikkje begynn no igjen med rådyr) så trur eg at eg heller hadde kjøpt 260 rem føre 243 win.

Da hadde jeg kjøpt en 6XC. Eller en 6PPC. Eller en 6BR. Eller en 243 om den var billig og pen - som vel er saken her...

 

Casey Jones skrev (8 timer siden):

Med 1:8 utelukker man vel kanskje 55-gr kuler? Har du prøvd?

62gr FB går fantastisk i et par av mine piper med 8"-stigning.

 

Stihl Crazy skrev (26 minutter siden):

Er vel lite vits i og kjøpa 260 rem i t3x, den brukar jo samme lengd på Lånekassen uansett kaliber,

Ja. Jeg har både 260 og 6.5x55, men i en lang låskasse er det bare en grunn til å velge 260 over 6.5x55. Det er om en MÅ ha 10-skudds magasin.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...