Jump to content

hvordan lade med pyrodex


Hei123

Recommended Posts

tailgunner skrev (5 timer siden):

Pyrodex må komprimeres godt

Er det riktig? Jeg mener å ha fått med meg at svartkrutt SKAL/MÅ komprimeres, Pyrodex lades til samme volum.

Jeg er ingen svartkruttkyndig skytter, men tar gladelig i mot noen gode tips. Selv prøver jeg meg litt frem med en 11x52R Beaumont.

Jeg har ved noen anledninger åpnet gamle originale svartkruttpatroner, de er alle godt komprimerte, jeg har funnet pappskillinger og filt som mellomladning. 

tailgunner skrev (5 timer siden):

Om du vil redusere ladningen så fyller du tomrommet med semulegryn og en fettkake.

Jeg bruker noe som nesten blir det samme, Polenta maisgryn. Greia med min patron er at den har flaskehals, der er jeg advart litt med at fyllingen ikke bør fylle skulderen, siden denne fyllingen ikke forbrennes kan den "proppe" seg til på vei ut gjennom selve hylsehalsen, har jeg blitt fortalt. Jeg legger meg flat for de som kan mer om dette. TS skal lade til en rettvegget hylse som 12x44R, som skulle bli noe enklere. 

 

Jeg legger ved et par bilder fra en annen tråd jeg hadde her inne:

Det handler lite om Pyrodex, men her ser vi originalpatronen i randtenningsutgaven. Kula veier 361 grain. Kula har en hulbase med 4mm. dybde, ingen mellomladning som pappskive o.l. ble funnet i dette tilfellet. Kruttladningen er selvfølgelig svartkrutt 64 grain. 

Rem.M67.JPG

Rem.M.71.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det med komprimering er noe jeg har lært for at pyrodex skal prestere bedre men lett komprimering er nok. 

Når det kommer til fyllmateriale i flaskehalspatroner så tror jeg det ville være risikosport. I alle fall med polenta og slikt. I rettvegget hylse er det ikke noe problem.

Men pyrodex bør så vidt jeg kan lese meg frem til ikke lades og oppbevares med filler som trekker til seg fukt da det endrer egenskapene til kruttet. 

Når jeg har skutt på bane med svartkrutt så har jeg hatt ferdige patroner uten kule med. Så smører jeg kula og setter den på toppen rett før skyting uten å krympe den fast. Så vidt jeg vet fungerer ikke det like bra med pyrodex da kruttet vistnok trenger litt mer starttrykk for å fungere optimalt. 

Det viktigste er uansett å huske at det ikke skal være luft mellom krutt og kule. Husker man det så er man godt på vei.

Jeg har sett folk på bane skyte med en god dose svart og en lett smurt kule på toppen. Ikke noe hokus pokus og det fungerte tilsynelatende helt ok. 

 

Sånn litt på siden.. jeg skyteformer hylser med noen få grain n310 og full hylse med semule. Det fungerer strålende slik.  Jeg kan bare se for meg det enorme trykket når det er 50 grains svartkrutt bak en dose semule som skal ut gjennom flaskehalsen!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

tailgunner skrev (1 time siden):

Det viktigste er uansett å huske at det ikke skal være luft mellom krutt og kule.

Ok, det gjelder altså om man lader med Pyrodex eller svartkrutt?

Det som bekymrer meg i min uvitenhet er den luftlommen som oppstår mellom kule og skulder. Kulas settedybde passerer hylsehalsen og videre forbi skulderen, her ser jeg for meg et tomrom/luft mellom kulen og hylsehalsen. Jeg har skutt litt med 65 grain svartkrutt (groveste granulering). Og en dert med gryn. Jeg har selv hele tiden tvilt litt på bruk av gryn. Jeg har lurt på om det heller er tryggere å gå opp litt på ladningen og unngå annen fyll? Jeg har snakket med folk som har brukt 70 - 75 grain krutt, jeg har vært litt "forsiktig" med å legge meg på 65 grain. 

En amerikaner på Youtube demonstrerer med samme rifle med en ladning på 80 grain. Min hylse og kule og krutt butter sammen på 70 - 75 grain svartkrutt, med litt komprimering, inkl. pappskiver og bivoks. 

Mellomladning:

Jeg lager en "Sandwich" med foliert papp og en skive bivoks og en foliert pappskive til. Den folierte siden berører mot krutt og kule. Jeg stanser ut pappskiver i 12mm. Jeg skyter .458" kuler i 400 grain. Jeg er nøye med å komprimere kruttet som man også gjør med en munnlader eller i tønna på en perkusjonsrevolver, jeg bruker hodet på en "tidsriktig" håndsmidd spiker...😉

 

Jeg takker for alle korrigerende innspill.

DSC05628.JPG

Jeg lager en "Sandwich" med pappskiver og bivoks som mellomladning, den utgjør 2,2mm.

 

DSC05630.JPG

Presser kruttet godt ned i hylsa.

 

DSC05637.JPG

Strekene viser fyllingsgradene, jeg har ikke prøvd over 65 grain.

 

DSC05639.JPG

Hylsen min her er formskutt og viser en viss forskjell på mitt kammer og originalpatronen. 

 

Rifla under er en Dutch Beaumont produsert i 1877.

DSC04322.JPG

 

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (54 minutter siden):

Ok, det gjelder altså om man lader med Pyrodex eller svartkrutt

Det stemmer👍

 

Kan ikke si at jeg har voldsomt med erfaring angående svartkrutt selv om jeg har ladet og skutt en del. Min erfaring går i munnladere, hagle, kammerlader ol. Av patroner er det bare 32-20 som har noe som kan minne om en skulder og den er jeg i alle fall ikke redd for å fylle opp.

 

Jeg har hørt om folk som har blandet semule med svartkrutt for å ikke legge fyll på toppen av kruttet men jeg ser ikke for meg at man får noe repeterbart resultat av det? 

 

Den eneste patronen jeg har følt var litt for drøy med orginal ladning var 450 BPE. Der stanset jeg på 80-90 grains wano og fylte opp med semule til tross for at den smalner av litt oppover. 

 

12,17 har jeg ladet full pupp men med en solid sandwich slik som du har. 

 

Jeg ville nok ha spurt Flatnes & co på svartkrutt.net. De karene har kompetanse!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er 100% sikker på at man må smøre i tillegg for å holde slammet mykt i løpet. 

Når det er sagt så har jeg vurdert det. Jeg har mye pulverlakerte kuler som passer rett i 32-20 og 20 hylser klar med svartkrutt. 

Om man vil ha litt mindre synlig stilbrudd så kan man jo, om det funker bra, bruke klar pulverlakk. Da holder blykulene seg fine og sølvblanke i det minste

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
tailgunner skrev (På 14.10.2022 den 8.31):

Om du vil redusere ladningen så fyller du tomrommet med semulegryn og en fettkake.

For eksempel 50 grs pyrodex, toppe med semule, fett eller kartongskive og kule på toppen. 

Pyrodex må komprimeres godt

Pyrodex skal ikke komprimeres godt , kun lett komprimering ( ca 2mm er nok ) til 12 mm x 44 er 38 grain pyrodex grei ladning , tilsvarer 55 grain svartkrutt .

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (På 14.10.2022 den 17.46):

Det skal som nevnt, ikke være luft mellom krutt og kule.

Dette er en påstand som en finner mange steder, men er det korrekt, eller er det bare en "vandrehistorie".

Ser vi på historiske opplysninger fra presisjonsskyting i USA så ble kulen satt inn i riflingen med en egen ansetter og hylsen med svartkrutt ble lukket med pappskilling og satt inn etter kulen. Da blir det alltid luftrom. Men svartkrutt trenger å være litt komprimert for å tenne og brenne jevnt slik at kulen får lik hastighet. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Per-S skrev (På 7.2.2023 den 1.14):

Dette er en påstand som en finner mange steder, men er det korrekt, eller er det bare en "vandrehistorie".

Ser vi på historiske opplysninger fra presisjonsskyting i USA så ble kulen satt inn i riflingen med en egen ansetter og hylsen med svartkrutt ble lukket med pappskilling og satt inn etter kulen. Da blir det alltid luftrom. Men svartkrutt trenger å være litt komprimert for å tenne og brenne jevnt slik at kulen får lik hastighet. 

 

 

Dette er min teori, og ikke ett bevist faktum, men basert på egen erfaringer. 


Så fra mitt ståsted så vil de teoretiske kreftene sammen med en forent flammefront være avgjørende for hvordan forbrenningen av kruttet i hylsa vil oppføre seg. 
Har en luft mellom kruttkornene, risikerer man at alt kruttet brenner av fra alle kanter. Og man vil få en variasjon i både forbrenningshastighet, trykk og kulehastighet.
Ved lett komprimering av svartkruttet vil forbrenningen starte ved tennhetta og bevege seg systematisk fremover i hylsa. 
Da vil trykkstigningen være noe mer gradvis, og den vil være mer homogen i oppførsel mellom ladningene. 
Om en har komprimert kruttet i hylsa og satt en pappskilling foran vil kanskje dette være nok til å holde forbrenningen jevnt bakfra og framover, selv med kule satt i bommene med eget verktøy. Om en tenker seg at en har såpass tomrom i hylsene at kruttet vil ligge med ett tomrom over seg når patronen legges vannrett at en oppnår "tenning" av alt krutt samtidig og dertil sprenging av kammer etc. Tversnittet av en hylse på langs eller tvers vil gi stort forskjell i areal som blir antent samtidig.


 

Når det kommer til komprimering av Pyrodex så lar den seg knuse lettere enn svartkrutt, og en oppnår plutselig noe som oppnår mer trykk en det er tiltenkt. 

Prøv å komprimer en ladning pyrodex og så tømme det ut av hylsa... lykke til. er som støpt inni der. Bare fin fint pulver kommer ut. 

Knakk selv en tønneaksling på en perkusjonsrevolver i mine yngre dager med harde ladninger pyrodex. (les komprimert) 
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...