Jump to content

Hvordan rengjør dere etter vomskudd?


jaahn

Recommended Posts

Spørs hvor ille det er. Om det ikke er omfattende, så tørkes det vekk med papir, samt at forurensede hinner skjæres vekk. Det viktige er å få vekk alt (mest mulig). Ikke rom for hastverk her. Har og brukt svamp dynket i eddikvann og strøket over for å hemme evt bakterievekst. Noen som brukes saltvannsoppløsning også, men har ikke prøvd selv. Skal etter sigende hjelpe mot flue også.

Om det er omfattende, spyles med rent vann for å få vekk det verste, ellers som over.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skjøt en kalv på langs som kom rett i mot meg for et par år siden. Kula endte opp i vomma, men brukte tørkepapir og blodet fra brysthulen som vaskevann.
I dette tilfellet var det lite forurensning i bukhulen siden hullet i vomma så ut som det var utført med hullmaskin. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (3 timer siden):

Spørs hvor ille det er. Om det ikke er omfattende, så tørkes det vekk med papir, samt at forurensede hinner skjæres vekk. Det viktige er å få vekk alt (mest mulig).

Viktig også å skjære ordentlig bort rundt inn- og utgangshull, da vominnholdet pga at dyret som regel beveger seg etter slike skudd har en lei tendens til å spre seg utover fra sårkanalen langs hinner og bindevev du ikke ser. Ellers har jeg ganske lav terskel for å spyle bukhulen med rikelige mengder vann. Og det sier selv at slaktet må inspiseres jevnlig under modnings-/mørningsprosessen.

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Behold pelsen på(unngår ytterlige søl), skyld straks med så rent vann som mulig (i store mengder), skjær rent og skjær ned uten å henge er min filosofi..

Ren kniv (vask eller bytt dersom den har vært i vom/avføring), og bruk gummihansker som du bytter ofte. 

 

Jeg skøyt nettopp en kalv litt skrått forfra. 

Kula tok inn i bok og ut av "rumpeballen" 

Tok lårkulen i samme slengen, og lagde ett voldsomt utgangshull med masse gris.  

Vommet ut, beholdt frakken på og la den i en foss mens jeg jaktet videre. 

Skar ned samme dagen, og som @Sølvrev sier vær veldig nøye med å skjære bort vom og avføring fra kjøtt som er eksponert.

Du kjenner det også på smaken dersom det har vært i kontakt. 

Som sagt så henger jeg aldri dyr som har søl av vom eller avføring, og aldri hatt problemer med at det blir seigt fordi om. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Walker76 skrev (På 27.11.2022 den 17.19):

Vatn likte dei ikkje tilførsel av meir bakteriar meinte dei. 

Ikke noe problem med å bruke rikelig men rent vann. Det som er viktig er å ha så lite trykk på vannet som mulig så du ikke spyler vominnhold inn i slaktet. Rent vann tilfører ikke farlige bakterier, men kan spre de allerede tilstedeværend bakteriene hvis trykket er for stort.

Du drikker vann............gjør du ikke?😉

Som allerede nevnt skal ikke dette kjøttet omsettes, men til eget bruk........no problem.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Inne i bryst- og bukhulen er det, men unntak av inn- og utgangshull etter kula, hinner som hindrer bakterier og komme i direkte kontakt med kjøttet. Men om rester av vom- og tarminnhold blir liggende der kan gjæring og forråtnelse starte. Derfor mener jeg (fortsatt) at det er lurt å spyle med rikelige mengder rent vann, og som @bbdgsier med lavt trykk, for å fjerne disse restene. Og i tillegg skjære rent rundt sårkanalen, og godt ut til sidene om det er grunn til å mistenke at bakterier kan ha spredd seg ut over langs (mellom)hinner og bindevev du ikke ser. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vi hadde et ekstremtilfelle i fjor, der en elgkalv ble skutt såpass på skrått at det gikk med 3 ribbein i inngangen . Jeg gikk å hentet hunden, så den var ferdig flådd når jeg kom til "slakteriet", kalven altså, ikke hunden. Veldig ugunstig, men jeg skyllte lenge og vel før jeg rev av alle hinner og skar bort alt som var kontaminert og sprayet på eddik blandet til ca 17% og lot henge ca 60 døgngrader.

Det gikk bare bra. 

 

Var spesielt nøye der det ble saget opp i brystet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...